ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vad satt Per på???  (läst 1549 gånger)

2008-01-12, 15:14
läst 1549 gånger

Utloggad Hans Rosenlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2022-05-26, 09:56
    • Visa profil
    • Hans hemsida
Ur Listers Härads Tingsrätts dombok för 1721, mål 49:


 
 
Min tolkning:
Fråga: om Per satt på väffiölen[?] tils han död blef? Svar: wittnet at Swen Swantesson[?] toge honom af wäffilöen och lade honom I wymbänk[?] deräst han sedermehr afled, ...
 
Tacksam för HJÄLP med de röda orden!!! Är det ena en del av en vävstol, månne? Det andra är en av bänkarna i huset. De hade speciella ju namn, men detta kan jag inte identifiera.
 
MVH/Hans
Hans Rosenlund

2008-01-12, 19:57
Svar #1

Kjell Öhman

Vanja
Det var inte lätt att se och förstå vad som avses. Några reflexioner:
De första två gångener som w förekommer skiljer sig väsenlkigt åt w i wymbänk. Jämför även w i ordet wittnet
 
Jag tippar på att det ska stå wäfstiölen (dialektal form för vävstol). Jamför första och andra f:et. Andra gången tror jag det står st
 
Jag tror att första bokstaen i wymbank snarare ska tolkas som ett r. Emellertid blir ordet då rymbänk, vilket inte heller det ter sig vettigt.

2008-01-12, 20:58
Svar #2

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Hugaligen vilken svår text.
Jag får det inte ens till Per, då första bokstaven mer liknar ett E.
Vittnet kan heta Swenkason. Definitivt ett k i namnet, jämför raden under och/ock
Om fiölen så kallades sjön Harefjorden norr om Säffle förr för Harefiolen, men knappast relevant i detta fallet. Men wäffiölen står det.
Det krävs nog mer text av samma skrivare för att tolka detta.
Står det inte och även före Swen...

2008-01-13, 09:08
Svar #3

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
En förklaring till fjöl i SAOB (Svenska Akademiens Ordbok) är:
 
c) (äv. i riksspr. i vissa trakter; undvikes dock helst) sittbräde på avträde. SCHENBERG (1739). (Nattjärsorna) brukade springa kring på vindarna, och ibland skreko de i hemlighusen och bultade under fjölen. HEIDENSTAM Karol. 1: 14 (1897).  
 
Wäffiölen lär då betyda vävstolen.
 
Det andra ska nog läsas med 'R' som begynnelsebokstav. Kan det vara Ryabänk?  
 
(Meddelandet ändrat av legony den 13 januari, 2008)

2008-01-13, 09:51
Svar #4

Utloggad Hans Rosenlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2022-05-26, 09:56
    • Visa profil
    • Hans hemsida
Tack för all hjälp Kjell, Gunnar och Leif!
 
Ja, det är tyvärr en slarvig skrivare i detta mål som är på 33 sidor! Jag har nu traggat mig igenom de flesta en första omgång för att sedan, med mera vana ögon, börja om med alla frågetecken.  
 
Under vägen har jag stött på wymbänken igen, liksom den underliga första bokstaven i andra ord, och kommit fram till att det är ett U, alltså handlar det om Ugnbänken, vilken beteckning är dokumenterad i litteraturen.
 
Vad gäller det andra ordet har du nästan rätt, Leif. Jag har konsulterat en expert, min mor (80+) som vävt i sina dagar liksom hennes mor... och hon visste direkt att vävfjölen är sittbrädet på vävstolen (inte hela konstruktionen dock) och hon ville också minnas att man använde samma ord i samband med utedasset.
 
Så har vi lärt oss något nytt.
Tack igen!
Hans
Hans Rosenlund

2008-01-13, 09:55
Svar #5

Utloggad Hans Rosenlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2022-05-26, 09:56
    • Visa profil
    • Hans hemsida
PS
Gunnar: Sven hette nog Swerkersson - det dyker upp en sådan som vittne senare där det är mera tydligt.
Och offret hette Per, även om jag håller med om att det kan tolkas som ett E.
DS
Hans Rosenlund

2008-01-13, 09:57
Svar #6

Utloggad Sylvia Clarke Dahlström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 147
  • Senast inloggad: 2008-09-22, 17:22
    • Visa profil
Hej!
Har hört ordet wäffiölen användas om vävstolens bänk man sitter på när man väver. Sista ordet ser ut att vara ryabänk tycker även jag.  
mvh Sylvia

2008-01-13, 14:11
Svar #7

Utloggad Åke Bjurström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:23
    • Visa profil
Ur Björn Gottliebs bok Från det gamla Husbyfjöl.
(Korta utdrag ur en längre genomgång av ordets ursprung och betydelse).
I Broocmans beskrivning från 1700-talet av Östergötland heter det: ... thes nära belägenhet til Bron blifwit kallad Husebyfjöl, ty fjöl är samma som smal bro.
Även Broocmans efterföljare, Widegren, framhåller 1817 i sin landskapsbeskrivning att fiöhl betyder i gamla swenskan en liten bro.
Enl.K.F. Söderwalls Ordbok över svenska medeltidsspråket betyder fiol (fjöl, fjäl) bräda eller planka.
Namnet skrivs Hosabyfiol i den äldsta bevarade urkunden från 1307. Betydelsen husabyn vid spången eller den smala bron försköts så småningom till att avse sittbrädan på ett primitivt avträde.
Särskilt skorrade uttrycket gå te fjöla i ortbefolkningens öron.
(Man begärde att få byta ut namnet och orten heter numera Borensberg).
 
Mvh Åke
 
(Meddelandet ändrat av akeb den 13 januari, 2008)
 
(Meddelandet ändrat av akeb den 13 januari, 2008)

2008-01-13, 19:56
Svar #8

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Javisst, västolens bänk satt han naturligtvis på, inte själva vävstolen!
 
Mvh
/Leif

2008-01-13, 20:08
Svar #9

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Just ja! Fjölen hette sittbrädet på dass när mina gamla släktingar (f 1870-80) talade om det. Man kunde tom gå på fjölen

2008-01-13, 21:31
Svar #10

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Fjöla eller kanske Fjaala med öppet a, har jag för mig att man kallade den stora runda brödspaden, som man skickade in tunnbrödskakorna in i ugnen med. Så rent allmänt så betydde kanske ordet bräda, men sedan använde man ordet olika, i olika delar av landet.
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna