ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läshjälp Kristianopel C:2 sid 289 Fredrica  (läst 625 gånger)

2009-09-16, 19:39
läst 625 gånger

Utloggad Anders Spångberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 317
  • Senast inloggad: 2022-04-20, 09:23
    • Visa profil
Behöver läshjälp med en lång text vid Fredricas födelse.
Kristianopel C:2 1770-1846 sid. 289.
Står hon som hittebarn eller giftebarn ? Och hur lyder den långa texten.
Tacksam för hjälp Anders

2009-09-17, 09:04
Svar #1

Utloggad Ivar Wallgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 213
  • Senast inloggad: 2015-02-26, 16:44
    • Visa profil
God morgon Anders!
En enkel tolkning som kanske kan förbättras av någon mera van tolkare. September: den 15de Båtsman Spaak och dess hustru Ingrid på No 48½ Olsång hade kl 1/2 til 2 om natten blifwit väckta ur sömnen af barnaskrik och då de gingo ut funno de för dörren en --- i hwilken låg ett nyfödt ---barn ---twättat öfwerhölgt med en (swanböjd) lista och --- ---
(oficiel) gäldesedel på 10 --. Som detta barns tillkomst icke war bekant och anledning war at förmoda det icke fådt dop så döptes det samma --- och kallades Fredrica, hwilket namn togs af dagen i almanackan  ---- ----. Torparen Gumme (Jonas)sons hustru Anna i Olsång gick barnet til dopet, och faddrar woro Herr (åsynings)mannen Strömberg i Ramshult, Bonden Ola (Kristiansson) och dess hustru Botill från S:Ry i Jämjö Sockn, Bruksren Petter Persson i N:RY af samma Sockn och Båtsmannen Storm i Olsång. Utom många flera som af nyfikenhet kommo tillstädes. De beskedlige Båtsmansfolken lofwade at tilswidare behålla och wårda barnet, så framt de fingo därtil det understöd som de i sin fattigdom behöfwde. Sedermera ---- i ---3ne bankosedlar om 3 -- hwardera utom den förutnämnde Sedel.
Barnet blev tydligen senare omhändertaget av en grevinna Sparre, som jag tolkar det.
Mvh Ivar

2009-09-17, 10:45
Svar #2

Utloggad Anders Spångberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 317
  • Senast inloggad: 2022-04-20, 09:23
    • Visa profil
Ett stort tack för hjälpen Ivar.
 
Vilken märklig historia och all slutade väl relativt lyckligt, och hon växte upp och blev min frus mormors farfars mor.
 
Anders

2009-09-17, 12:04
Svar #3

Lotta Nordin

Hej Anders,
Vet du mer om vad som hände Fredrica?  
 
I Blekinge båtsmansregister finns en personakt för båtsman Spak där även ovannämnda text(komplett) finns med.
En diskussion om Swanboijs lista finns i Arkivguidens Forum.
 
Mvh//
Lotta

2009-09-17, 14:44
Svar #4

Utloggad Anders Spångberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 317
  • Senast inloggad: 2022-04-20, 09:23
    • Visa profil
Lotta !
Tack för den informationen ska studera den med glädje.
 
Anders

2009-09-17, 19:46
Svar #5

Utloggad Anders Spångberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 317
  • Senast inloggad: 2022-04-20, 09:23
    • Visa profil
Lotta !
Jag missade först din fråga om jag hade mer att berätta om Fredrica, och tyvärr så har jag nu konstaterat att min Fredrica inte överenstämmer med ovan nämda, Ridå.
Har följt en Fredrika som i väldigt många hfl står som född den 2:e eller 4:e juni 1805 i Kristianopel, men år 1805 finns bara hittebarnet Fredrika i föddaboken och mitt antagande var då att prästen haft fel födelsedatum. När jag fick din förklaring att hon fursvunnit med grvinnan Sparre, så började jag tvivla och fortsatte mitt forskande bakåt i tiden och hittade slutligen denna förklaring. Den 4 juni 1805 föddes Johan Gustaf (alltså det datum som följt med Fredrika i framtiden), och föräldrarna Johan Ströberg och Katrina Ohlins. Efter mycket letande hittade jag i hfl Kristianopel AI:7 sid. 130 familjen och där står att Fredrika Ulrika är född 1807, och mycket riktigt så fann jag henne där den 26 sep. Så många irrvägar har gjort att jag hamnat helt fel från början men verkar nu ha hittat rätt äntligen. Samtidigt tycker jag att det var synd att hittebarnet inte var vad jag sökte, hade varit mer spännande då.
 
Stort tack till alla som ansträngt sig förgäves för min skull, men jag kom ju fram till en lösning tack vare er ändå.
 
Anders

2009-09-17, 19:55
Svar #6

Lotta Nordin

Tack för ditt svar, Anders. Och det var ju bra att du hittade din Fredrika till slut.  
 
Mvh//
Lotta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna