ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läshjälp, Jämshög  (läst 1273 gånger)

2009-10-03, 20:51
läst 1273 gånger

Gustav Johansson

Hej! Läshjälp önskas med Jämshög, ;Födde,1726-1749 sid 383 bild 46
året är 1748, det gäller Pehr, En qwins person wid (?) Elin Pärsdotter kommen ifrån, osv. finns det någon som kan hjälpa mig vidare?
 
Hälsningar Gustav

2009-10-03, 23:39
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15283
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:50
    • Visa profil
En qvinsperson wid namn Elin Pärsdotter, kommen ifrån Möllekulla i Gammelstad Socken, och ämnade sig åt Småland, kom under vägen i Barnsäng uti Gården Kiäringabögden, hvaraf hon födde ett piltebarn, hvilket Johan Åkers hustru Elina Arfwidsdr i Kiäringabögden bar fram till dopet Söndagen den 17 Januarij, och blef kallad Pär. Denna hustrun som bar barnet fram till dopet, sade sig någon underrättelse hafwa fått af Barnets Moder, hwilken Barnafadern war.
 
MVH
Eva Dalin

2009-10-04, 10:11
Svar #2

Gustav Johansson

Hej Eva!
Tack så mycket för hjälpen.  
Det skulle vara roligt att få veta vad Pehr:s moder berättade om vem som var ev. barnafader.  
Pehr kan ev. vara min MM.MM.MM,far, har letat efter hans ursprung i flera år, är kanske på rätt väg nu, letandet fortsätter.
 
MVH
Gustav

2009-10-04, 21:10
Svar #3

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15283
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:50
    • Visa profil
Hej Gustav.
 
Ursäkta! Jag  råkade skriva  det mest väsentliga ordet fel.  
 
Hustrun som bar barnet sade sig ingen underrättelse fått...
 
MHV
Eva

2009-10-04, 21:38
Svar #4

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Möllekulla ligger i Gammalstorps socken. Gammelstad finns det ingen socken som heter.
 
Gustav, jag är nyfiken på vem du tror att denne sonen Per är?

2009-10-05, 19:02
Svar #5

Gustav Johansson

Hej Eva! Det är ingen större fara skedd, men det blev ju lite annerlunda när ordet ingen kom med.
 
MVH  
Gustav

2009-10-05, 20:41
Svar #6

Gustav Johansson

Hej Anders!
1777 inflyttade en Pehr Pehrsson ifrån Jämshög till Ola Månsson i Stora Bökön, Örkened. Denne Pehr gifte sig 1779-09-19 med Karna Thorbjörnsdotter ifrån Stora Bökön. I inflyttningsbeviset står att Pehr är född 48. Samma årtal är angivet i HFL Örkened, Husförhör  
1772-1783 sid 44. I senare HFL är födelsen angiven till 1747-12-03 i Gemshög, jag kan inte finna någon Pehr född i Dec som kan vara min Pehr. Jag har då ev. fastnat för en Pehr f:1748 i Januari i Jämshög
där modern är en Elin Pärsdotter.
Denne Pehr Pehrsson dog 1828-08-25 i Stora Bökön, Örkened.
Är jag kanske på fel spår?
 
MVH
Gustav

2009-10-06, 12:31
Svar #7

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jag vet inte, Gustav, det är en god teori men det verkar inte finnas tillräckligt för att göra kopplingen med någon större säkerhet.  
 
Jag frågade pga mitt intresse för hur det går för människor på livets skuggsida, där modern Elin Persdotter verkar befinna sig. Det var ingen bra start för Per att födas på vägen av en mor som inte berättade vem fadern var. Det var först senare som mödrarna fick laglig rätt att dölja barnafadern.
 
Hoppas du kan hitta några bevis. Kanske modern Elin dör i Örkened? Några relationer till Gammalstorp? Kanske man kan undersöka gården Möllekulla och se om Per växer upp där.

2009-10-07, 07:47
Svar #8

Utloggad Håkan Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 16:47
    • Visa profil
Hej Gustav,
Sannolikt är din Per Persson född i Näsums sn. Näsum var en annexförsamling till Jämshög, vilket gör att en utflyttning från Näsum kan ha undertecknats i Jämshög.
 
Rent konkret finns det en Per Persson född just 1747-12-03 i Sibbarp, Näsums sn. Fader är gårdmannen Per Olsson och faddrar vid dopet var Bommar Svenssons hustru Kerstin i Sibbarp, Sven Jönsson ibm och Lars Persson i Västanå. Jag vet inget mer om denne Per Olsson.
 
Om det är rätt Per Persson måste dock kollas upp noggrant. Vid bouppteckningen efter Sven Truedsson på Näsum 4 1820-07-10, omnämns dottern Kerstin gift med bonden Per Persson i St Bökön. Detta gifte stämmer ju inte överens med att den Per Persson, som år 1777 flyttade från Jämshög två år senare gifte sig med Karna Torbjörnsdotter från St Bökön. Men Karna kan ju ha avlidit och Per gift om sig med Kerstin Svensdotter från Näsum. Men lika sannolikt är det nog att det har bott två Per Persson i St Bökön vid denna tid. Namnet är ju inte helt unikt.  
 
Hälsningar Håkan

2009-10-07, 12:27
Svar #9

Utloggad Anders H Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 331
  • Senast inloggad: 2023-08-10, 16:40
    • Visa profil
Hej Gustav, Håkan m.fl.!
 
Gällande Per Perssons (1747-1828) ursprung så är jag ganska övertygad om att Håkan är inne på rätt spår.
De fakta jag kan bidraga med är gällande den bonde Per Persson i St Bökön som omnämns i bun 1820 efter Sven Truedsson. Detta är Per Persson (1780-1860), som var son till Per Persson ovan och som gifte sig med Kerstin Svensdotter 1806-11-12 i Näsum och fick c:a 10 barn med henne, innan hon avled 1823.
Per Persons moder hette Bengta Svensdotter.
Därför tror jag att du, Gustav, kan avskriva denna PP som kandidat till den Per som Du söker.
 
Mvh
Anders Larsson

2009-10-07, 18:06
Svar #10

Gustav Johansson

Hej Håkan och Anders, jag tackar för era fina upplysningar, då kan jag säkerligen plocka bort den Pehr som jag har och som gifte sig 1779 med Karna Thorbiörnsdotter. Jag fann idag inflyttningsbeviset på den Pehr som jag nämnde här ovan, han flyttade in till Örkened ifrån Jämshög, underskrivet av Jöran Åker, för att vigas med pigan Inger Olasdotter.
Som du skriver Håkan, namnet Pehr Pehrsson i Örkened:s sock. var ju ganska vanligt. Nu blir det till att ta nya tag och leta vidare, stort tack till er båda.
 
MVH
Gustav

2009-10-08, 14:44
Svar #11

Gustav Johansson

Hej, jag rättar mig själv angående den Pehr som vigdes med Karna Thorbiörnsdotter, det är rätt Pehr, hustrun Karna dog 1806-04-06, Pehr gifte om sig 1806-11-12 med Kerstin Svensdotter som du skrev Håkan. Pehr var tydligen en fruktbar man, med Karna och sedan Kerstin har jag fått ihop sammanlagt 20 födda barn.
En fråga Sibbarp och Sebbarp är det två olika byar?
 
Hälsningar
Gustav

2009-10-08, 17:40
Svar #12

Utloggad Håkan Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 16:47
    • Visa profil
Hej Gustav,
Jag kikade in på Örkeneds husförhörslängder och kan inte tolka informationen på annat sätt än att hustrun till Per Persson dog 1806 (precis som du skriver), men det är sonen Per Persson dy som senare samma år gifter sig med Kerstin Svensdotter från Näsum. Per Persson dy och Kerstin är tydligt angivna som man och hustru i husförhörslängden 1810-1813.
 
Sibbarp och Sebbarp är samma by i Näsums sn.
 
Hälsningar Håkan

2009-10-08, 20:36
Svar #13

Gustav Johansson

Tack Håkan det hade jag missat, de första man blir blind på är ögonen. Stackars Pehr DÄ då ska han ju inte ha skulden för alla barnen.
Ang. Sibbarp och Sebbarp så misstänkte jag det, men var osäker.
 
MVH
Gustav

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna