ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kan någon tyda texten?  (läst 624 gånger)

2006-11-27, 20:21
läst 624 gånger

Utloggad Rune Lindohf

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2012-10-19, 13:16
    • Visa profil
På sidan GID 1777.60.51000 1856-1860 Husförhör Sölvesborg finns en Anders Magnus Malmqvist med familj upptagen. I högerspalten finns en anteckning. Möjligen är sista ordet Rymd. Finns det någon som är säkrare än jag på att tyda vad som står?
Hälsningar
Rune Lindohf

2006-11-28, 08:57
Svar #1

Christian Andersson

Hej Rune.
 
Det vore bra om du kunde precisera din källangivelse med sidnumret i aktuell husförhörslängd. I så fall kan alla hjälpa dig utan att behöva gå igenom hela längden.  
 
Din rubrik Kan någon tyda tecten? är intetsägande eftersom alla inlägg under hela diskuissionen Läshjälp går ut på jusr  detta. Sölvesborg hurförhörslängd 1856-1860 sid. xxx vore bättre rubrik.
 
Mvh Christian

2006-11-28, 10:03
Svar #2

Utloggad Rune Lindohf

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2012-10-19, 13:16
    • Visa profil
Hej!
 
Tack för tipsen. Jag ska tänka på detta.
 
Går det lättare om jag lägger till bild 76 av 311? Några andra sidangivelser finns inte.
 
Mvh Rune L

2006-11-28, 10:13
Svar #3

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Säkert en jättebra id? med att ange sidnummer. Men hur gör man då i just detta fall, och i alla andra fall, där det INTE FINNS några sidnummer i böckerna?
 
För övrigt så är sista ordet Rymd. Men det var smått skrivet. Man skulle nog försöka läsa från mikrofilm/kort. Vild gissning: kan första ordet vara frejdBevis?
 
Familjen flyttar till nr 136 (GID 1777.60.66900), och där står tydligt: aflägsnat sig för arbete. Kan ju ha samband med Rymd.

2006-11-28, 10:37
Svar #4

Christian Andersson

Hej Rune och Gunnar.
 
Saknas paginering så bör man nog precisera källan på annat sätt. När det gäller födelse-, vigsel- eller dödböcker har man ju ett datum att gå efter. För husförhörslängder kan man ange vilken by eller vilket kvarter det rör sig om. Vi är många som har tillgång till kataloger och tillgång till källmaterialet i annan form än Genline.  
 
Ett exempel ur katalogen för Blekinge hittar ni här. Jag skulle vilja lägga ut hela katalogen på nätet, men behöver ha det sanktionerat av biblioteket först.
 
bild 76 av 311 säger mig ingenting om det är Genline:s numrering som avses.
 
Mvh Christian

2006-11-28, 11:28
Svar #5

Utloggad Rune Lindohf

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2012-10-19, 13:16
    • Visa profil
Hej igen båda två!
 
Jag läser vad ni skriver och min frustration avser just det som du, Gunnar, skriver. Men jag tar till mig och lägger även till detta:
 
No 38  egor af S.A. Olsén
 
Underlättar det?
 
Mvh
Rune L

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna