ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: John Andersson född 1877-12-25 Karlskrona Stadsförsamling GID 1761.90 31400  (läst 542 gånger)

2004-09-07, 20:43
läst 542 gånger

Linda Wernered

Kan någon vara snäll och hjälp mig förstå vad som står där. Jag har johns namn och datum, men resten har jag svårt för speciellt förkortningar.
Snälla jag behöver hjälpen ganska snart, jag är nybörjare och gör detta som ett projektarbete.
Mvh Linda
ps, han är min farfars far. ds

2004-09-07, 22:16
Svar #1

Utloggad Yvonne Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 231
  • Senast inloggad: 2016-04-25, 14:38
    • Visa profil
    • www.snurkan.se
Hej Linda,
 
Jag antar att du kunde läsa dopdatum: 1878-02-15. Fullständiga namnet är John Arthur och siffran under hans namn betyder att han är 5:e barnet i familjen. Var beredd på att den siffran kan misstämma mot husförhörslängden, då några barn kan ha dött.
 
Föräldrarna är: f. d. Handlanden Johan August Andersson och Charlotta Kristina Maria Holmqvist och de har varit gifta i 11 år.
 
Siffrorna därefter talar om i vilken husförhörslängd och på vilken sida familjen finns. Det går också att få fram via den husförhörslängd som har GID: 1761.83... Där personerna står i bokstavsordning efter efternamnen. Jag har letat reda på husförhörslängden och det är GID: 1761.80.9400
 
Tyvärr är jag ingen expert på Karlskrona, så hur husförhörslängderna är uppbyggda för övrig får du tyvärr lära dig själv, om ingen vänlig själ här på forumet kan hjälpa dig med det bättre än vad jag kan. Så mycket kan jag säga att städerna brukar vara uppdelade i kvarter... När jag gick in i GID: 1761.83...., så hänvisades jag till del 3, pag 379, och det är ju samma sidnummer som står i födelseboken.
 
Därefter står föräldrarnas ålder, 40 för honom, 41 för henne. Och så kommer dopvittnena: Werkmästaren Alfred Peterssons hustru Emelie Julia, Werkmästaren Alfred Granström och hans hustru Karolina samt dotter Ida Granström. 10/2 (-78) är det datum modern kyrktas.  
 
Slutligen: Do (dito = döpt) af Kyrkoh. Wallin
 
Med vänlig hälsning
Yvonne Carlsson

2004-09-08, 14:18
Svar #2

Linda Wernered

Tack Yvonne Du är en ängel, Att det fanns så vänliga själar här som hjälpte oss nybörjare så snabbt har jag hört ryktas, men att det var den här servicen hade jag ingen aning om. Tack ännu en gång.
Mvh  
Linda Wernered

2004-09-08, 19:44
Svar #3

Utloggad Yvonne Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 231
  • Senast inloggad: 2016-04-25, 14:38
    • Visa profil
    • www.snurkan.se
Ett litet förtydligande...
 
Jag vill bara tillägga att ordet dito i sig inte betyder döpt, det betyder lika som ovan enligt Jorge Lintrups: Latin för släktforskare. Men i sammanhanget härovan innebar det förstås att ordet stod för döpt...
 
Mvh
Yvonne Carlsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna