ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: GID.1770.10.32300  (läst 737 gånger)

2006-11-14, 23:40
läst 737 gånger

Sofie Johansson

Hej! Hur man än vrider och vänder får jag inte till det. År 1756-12-13 (sid.173)Nättraby Dödbok står det om Bänkta  Andersdotter 55? år.Men vad mer? Skulle vara så oerhört glad om någon kan tolka detta för mig.
MVH/Sofie

2006-11-15, 12:26
Svar #1

Christian Andersson

Hej Sofie.
 
Du försöker i alla fall att läsa själv först ;-)
 
Nättraby F:1 1756 pag. 173
 
d 13 Decemb död af hetsig feber båtsman Anders Hofrings hustru Bengta Andersdotter i Verstorp och begrofs i gårdens likstad d 19 dito. Härr pastor Kock jorde likpredikan för henne. 55 1/2 åhr g.
 
Mvh Christian

2006-11-15, 18:45
Svar #2

Utloggad Katarina Möller

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 311
  • Senast inloggad: 2023-08-22, 19:30
    • Visa profil
Hej Christian!
 
När jag ser att det står att Bengta begrofs i gårdens likstad, betyder det att Verstorps gård hade en egen grav på Nättraby kyrkogård, eller?
 
undrar
en nyfiken
Katarina Möller
Karlskrona

2006-11-15, 20:09
Svar #3

Christian Andersson

Hej Katarina!
 
Jag vet faktiskt inte exakt vad det innebär, men den skrivningen förkommer i nästan varenda begravningsnotis i just Nättraby under 1700-talet, utom på dem som begravdes inne i kyskan: i kyrkan i välborna herr kapten Anckarlos grav. Varje gravplats anges noggrant, är det inte i gårdens likstad eller inne i kyrkan så kan det vara under aplen på kyrkogården. Ett annat exempel: begrovs Härstads Elins oäkta barn Anders östan vid kyrkan, herr magister Svahn kastade jord på honom.
 
Christian

2006-11-15, 22:14
Svar #4

Utloggad Katarina Möller

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 311
  • Senast inloggad: 2023-08-22, 19:30
    • Visa profil
Hej igen Christian!
 
Anledningen till att jag trodde det var så är jag känner en familj som har ett stort gods i Asarum som gått i hur många generationer som helst i arv och när jag var där för en tid sedan berättade de att de olika gårdarna hade olika platser på kyrkogården. Hade man den största gården fick man finaste platsen när kyrkan osv.
 
Intressant, kanske man kan hitta något skrivet om det någonstans.
 
Hälsningar
Katarina

2006-11-15, 22:35
Svar #5

Christian Andersson

Hej Katarina.
 
Jag provade att Googla på likstad och hamnade i Nättraby på i stort sett varenda träff. Det finns en diskussion här på anbytarforum i ämnet men även den har sitt ursprung i Nättraby.
 
Stad betyder helt enkelt plats. (jämför: eldstad = platsen där man eldar). Stad heter sted på danska och gravplats verkar heta gravsted. Det verkar också finnas ett svenskt ord gravstad i betydelsen gravplats.  
 
Du har säkert rätt i ditt antagande att likstad är den (avgränsade?) plats som rspektive gård hade på kyrkogården.  
 
På Gotland användes begreppet gårdens graf i åtskilliga begravningsnotiser och det  har säkerligen samma betydelse som likstad.
 
Christian

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna