ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Medelstads Häradsrätt 1797, mål 116 den 30 november  (läst 656 gånger)

2007-04-15, 20:06
läst 656 gånger

Birgitta Ohlsson

Hoppas någon kan hjälpa mig tyda texterna på bilderna.
 

 

 

2007-04-16, 18:41
Svar #1

Utloggad Lars Åkesson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 90
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Birgitta!
Här är ett försök till tolkning med dessvärre några frågetecken, men sammanhanget tror jag framgår trots dessa:
 
Bild 1.
Pigan Bengta Pehrs d=r i Jordmanstorp so[m] af o-
kjänd man låtit sig lägra, är för denn[a] första
(förseelse?) af sådan art, dömd att pligta (?*) 32 sk[illing]
och at erlägga till Hjortsberga kyrkja 32 s[k] samt
at derefter hemlig skrift med aflösning under

 
*här ska nog stå 1 riksdaler, något som framgår av bild 3.
 
Bild 2.
Uti inlemnad skrift är
(?) pigan Bengta Pehrs
dotter i Jordmanstorp, at
hon uti Hiortsbergs By och soch[en]
låtit sig lägra af okjänd
man, deraf hon hafvan[de]
/blifwit/
 
Bild 3.
blifwit och midsommarstiden innewarande
år framfödt et ännnu lefwande gosse barn;
Och som wid efterfrågan inhämtas, at hon
icke tillförene med lika brott sig försedt;
Ty och i förmågo LIII Cap: 1 [hmm, här ska vara paragraftecken, men jag hittar inte detta på tangentbordet; alltså första paragrafen i 53 kapitlet] samt LV
Cap; 5 [återigen paragraftecken; 55 kapitlet, 5:e paragrafen] Missgernings Balken samt Kongl
Brefwet den 17. October 1778 kommer hon
Bengta Pehrsdotter, at för första gången öf[-]
wat lönskeläger, plikta 1 [riksdaler] 32 sk, gif[-]
wa til Hjortsberga kyrka 32 sk samt der[-]
efter hemlig skrift med aflösning under[-]
gå.

2007-04-16, 20:15
Svar #2

Birgitta Ohlsson

Hej Lars
 
Tack så hjärtligt mycket för hjälpen. Det kan inte stå Uti inlemna skrift medgiöra plus ett ord jag inte kan läsa? Vad betyder at hon icke tillförene med lika brott sig försedt? Vart ligger Jordmantorp? Jag får ingen träff när jag söker på den orten på nätet. Kan det vara en felskrivning för Ormanstorp som jag vet att Bengta i alla fall bodde i en tid?
 
Mvh
 
Birgitta

2007-04-16, 22:52
Svar #3

Utloggad Lars Åkesson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 90
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Birgitta!
Nu tror jag att jag vet vad det står vid frågetecknet som jag har på bild 2, nämligen kjän ner dvs tillsammans med är på raden ovan bör det alltså bli ärkjänner eller på nutida svenska, erkänner (Uti inlämnad skrift erkänner pigan Bengta Persdotter att hon uti Hjortsberga by och socken osv).
 
Att hon inte tillförene med lika brott sig försett innebär att hon tidigare inte har begått ett liknande brott, dvs lägersmål.
 
Dessvärre känner jag inte till Hjortsberga särskilt väl så jag kan ge dig ordentligt svar på frågan om Jordmanstorp, men jag tittade i födelseboken och där står det Ormanstorp, så det är nog inte uteslutet att det rör sig om samma plats.
Mvh /Lars

2007-04-17, 13:19
Svar #4

Birgitta Ohlsson

Hej Lars
 
Aha nu ser jag det, jag tyckte att de första bokstäverna var gi eller gj istället för kj men tittar man på andra ställen där han skrivit k så ser man att det är samma bokstav som i ordet du nu tytt. Tack så mycket för det. Ok då vet jag att hon inte varit ute och slarvat fler än en gång i alla fall;). Dessvärre innebär detta att jag nog inte kan hitta någon uppgift om fadern här heller. Den lille gossen i notisens dotterson föds även han utom äktenskapet med en okänd far så här har jag en hel del anor som saknas, synd. jag tror jag frågar under Blekinge om någon känner till Jordmantorp.
 
Mvh
 
Birgitta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna