ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mantalslängd 1658 Jämshög  (läst 532 gånger)

2004-01-02, 13:49
läst 532 gånger

Utloggad Ylva Silverbern

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 514
  • Senast inloggad: 2021-12-27, 17:57
    • Visa profil
I längden anges för varje hemman hur mycket som skulle erläggas i skatt av olika produkter samt dessas värde. Det börjar alltid med penningar, sedan kan det vara råg, korn, smör m.m. De två orden nedan är jag tacksam att få hjälp med. Det första ser ut som boelgiftsnöt, vad nu det kan vara? Det andra är något som mäts i fat och eftersom det förekommer i skogsbygden skulle jag vilja gissa på att det är tjära. Kan där stå trädk? Någon slags felstavad förkortning av trätjära?  
 

 
Vänligen
Ylva

2004-01-02, 16:30
Svar #1

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
Bolgift 'städja för arrenderad jord' (SAOB)
Lägre raden ser ut som 1 Faat. Trådh men om faat. är en förkortning för något kan jag inte säga.

2004-01-04, 11:25
Svar #2

Utloggad Ylva Silverbern

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 514
  • Senast inloggad: 2021-12-27, 17:57
    • Visa profil
Tack för hjälpen Heikki!
 
Jo, jag tycker också det står Faat, frågan är bara vilken skattebetalning som inlevererades i fat. När jag jämför med resten av texten så verkar sista bokstaven vara k men det gör mig inte klokare.
 
Vänliga hälsningar
Ylva

2004-01-04, 15:02
Svar #3

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
Jag är säker på att sista bokstaven är h, men ändrar gärna åsikt om jag ser ett likadant k.
 
Vänligen
 
Heikki

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna