ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Göta hovrätt  (läst 1546 gånger)

2013-10-29, 18:53
läst 1546 gånger

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Någon som kan tyda ordet längst till vänster på raden mellan de båda Hr Rådman. Bilden finns i Göta Hovrätt Advokatfiskalens arkiv Blekinge län E VII BAA:971 s. 636
 

2013-10-29, 19:49
Svar #1

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 10:33
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Hej Birgitta,
 
egenhändiga var ordet.
 
under deras egenhändiga namn qvittera
 
mvh
Martin
 
(Meddelandet ändrat av martinb 2013-10-29 19:49)

2013-10-29, 19:53
Svar #2

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Tack Martin, så tydde jag det också.
 
Mvh
 
Birgitta

2016-02-13, 18:22
Svar #3

Utloggad Madeleine Endre

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 195
  • Senast inloggad: 2022-07-30, 11:28
    • Visa profil
Hej,
 
Jag skulle uppskatta läshjälp. Jag har hittat en släkting, soldaten Jacob Vogel, som år 1710 stämde in bonden i Kölja i Hällaryds socken, Carl Svensson, till tinget för att denne placerat liken efter människor som avlidit i pesten i hans rum. Jag hittade men kan inte läsa all text. Referens är Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Blekinge län EVIIAABB:112 1711-1711 Bild 990 AID: v331220.b990, NAD: SE/VALA/0382503.
 



 
Jag tror mig kunna läsa följande:
 
Anno 1711 d 7 July höltz extraordinarie ting wijd ? öfwer Bonden Carl Swensson i Köllja, hwilken qwartermästaren under adelsfanan och Hn Ryttare ? Brummers Compagnie Jacob Vogel ? Baron och Landshöfvdingen ? ? och sig besvärats öfwer, och sofva uti des inquartering Logemente uti Kölja, under des siukdomb burit in ett lijk och det låtit ?i 2nne dygn stå, närwaramde Cronans Befallnings Man ? betrodde Petter Wirell med följande härads nämbd nämbl
Jeppe Olsson i Froarp, Matts Nilsson i Törnungs, Boo Olsson i Hakarp, ? Jon Biörnsson i Sternöö, Håkan Persson i Assarum, Nils Bengtsson i ? Harald Jönsson i Haka, Åke Boson i Ebbarp och Åer Torbiörnsson i Åryd.
 
Qvartermästaren Jacob Vogel berättade att han först legat i Biörknääs och ? där uthdödt har han flytt till Kölja, då han varit tämmerlig frisk ? af den siukan som han legath uti i Biörknääs. Men uti Köllja gården har han siuknad å nyo, i dess att när han legat på sängen något mallad af den förra siukdomben, har Carl burit in ett lijk och satt det på golfvet hos honom - ? och så wäll som stanken har blifvit  altererat och siuk på nytt. Carl tillstår att han burit lijket dit in om fredagen ? middagen ? ? pass 4 och Lördags qwällen har han burit...
 
Hälsningar
 
Madeleine

2016-02-13, 20:01
Svar #4

Utloggad Mats Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4723
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 11:22
    • Visa profil
Tar bara i stort sett Dina ?;
 
Äpplekärr
Hr Ryttmästarens  
hoos Hrr
angifwit och sig beswärat öfwer, at hafwa (ej sova) uti
hoos honom  
Cronones Befallning man Wählbetrodde
Samson Biörnson
som alla der utdödt
temmeligen frisk blefwen
hoos honom hwaraf så wähl  
efter
Kl. wid pass

2016-02-14, 13:06
Svar #5

Utloggad Madeleine Endre

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 195
  • Senast inloggad: 2022-07-30, 11:28
    • Visa profil
Hej,
 
Tack för snabb hjälp!
 
Jag skulle vilja be om ytterligare läshjälp avseende samma tingsförhandling.  
 



 
Jag tror mig kunna läsa följande
 
? borth. 4: hwad deth war för lijk; ? des egen son. ? om dödt av farsothen ? ? ? hwarföre han bar lijket dijtinn? ? att hans förstånd intet warit större, och där han wethat att det warit honom ?, hade han intet det giordt inte eller wist han af förbudth. Qvartersmästarn sägar sig nog honom budit inte sättide in lijket, des utan där intet Carls hustru hindrat, ? han satt in ett annat lijk som war hans Broder. ? om ingen ? då när lijket insattes warit tillstädes ? ? Carl säger yttermehra att qvartermästaren fördt siukdomben till honom, i det hans son straxt där på var dödt. Qvartermästaren svarar att han wäll föruts warit krank, men då han flytta till Köllja, har det warit bättre med honom, så att genom honom ingen siukdomb blifvit ?.
 
Cronones Befallnings Man utläth sig därvijd att qvartermästaren har i sagda gården sin inqvartering, att sålunda han på något ställe warde. Warande af förordningen om fahrsoten behöringen publicerad. Carl säger sig den inte hördt, under han och ? warit `siuk, det af närvarande och så betygades. Carl Swensson ? om ? i detta måll - ? han sådant giort af oförstånd.
 
Hälsningar
 
Madeleine

2016-02-14, 17:37
Svar #6

Utloggad Mats Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4723
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 11:22
    • Visa profil
Det Du skriver som 4 är  
Q/: och betyder quarere = frågas  
R/: betyder respondeo = svaras
Första ? = det
... av farsothen? R:/ Ja
... varit honom emoth
... icke sättia in lijket
... hindrat, hade han sedan satt in  
... Nej lijket  
... ingen mehra då
... föruth warit
... dijtbracht!
... medan han och sielf  
... bediandes om föskoning i detta måhl efter(som) han  

2016-02-20, 18:41
Svar #7

Utloggad Madeleine Endre

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 195
  • Senast inloggad: 2022-07-30, 11:28
    • Visa profil
Hej,
 
Tack så mycket för läshjälp! Jag skulle uppskatta hjälp med att läsa den sista delen av protokollet.
 



 
Tings Rätten har tagit detta ? i flitigt öfwerwägande, befinnandes huru som ? bonden Carl Swensson inte kan förneka mindre han burit sin son som af farsoten död blifvit in uti den stugan qwartermästaren Vogel warit inlogerader och äfwen af den förra ? ? legat något malader, han ? att han sådant giordt af oförstånd, medan han inte hördt förordningen. Qvartermästaren ? ?  budit honom ? ? . Dock som gärningen är i sig ? ? och ? , så finns och han Carl Swensson böra wara förfallen till dr ? 50 ? böter som höga ?. Senaten uti des uthgångna nådiga förordning om farsoten slijkt giöromåhl pålagda, men emedan denna gärning tyckas hafwa att swårare ? så har Tings Rätten funnit ? hans ? excellens och den höglof Kongl håfrätt hans nåd gunstiga och ? om pröfvande, ? underdån o ? ? ?  
 
Hälsningar
 
Madeleine

2016-02-21, 10:01
Svar #8

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
ährendet
fuller  
des Siukdomb
men föregifwer
icke eller (=heller)
låta blifwat
sielf klar och tillstånden
de 50 daler  
kong(liga)
(giöromåhl)pålagdt
ett swårare anseende  
säkrast
höggrefw(liga)
Excellences
Håfrättens Nådgunstiga och högrättwijsa
ödmiukeligen underskiuta (=hemställa)      Mvh Heikki

2016-02-21, 10:10
Svar #9

Utloggad Mats Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4723
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 11:22
    • Visa profil
...ährendet
...fuller (=fullt ut)
...inte / icke
...dess sjukdom  
...malader, men föregijfwer  
...icke eller bedit honom låta beifwat. (sista ska nog vara beifvrat)
...sjelf klar och tillstånden (=erkänd) så synes och  
...de 50 dlr (daler) smtz (silvermynts)  
...höga Kongl: Senaten
...anseende  
...säkrast hans höggrefl:e (höggrevlige)
... Håfrät-tens Nådgunstliga och högrättwijsa omfröfwande, det underdån-ödmjukligen under skiuta.
Actum ut supra

2016-02-21, 16:56
Svar #10

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
En liten preciserande: ompröfwande  
 
Jag tolkar ordet 'blifwat' med bl  (i alla andra gamla svenska ord har vi här ett tystkt e medan lånord som Senaten, guarter och Excellences har det franska e:t) som 'blifwa det'. Är jag helt ute?

2016-02-28, 14:19
Svar #11

Utloggad Madeleine Endre

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 195
  • Senast inloggad: 2022-07-30, 11:28
    • Visa profil
Tack för hjälpen!
 
Hälsningar
 
Madeleine

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna