ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 23 september, 2014  (läst 3430 gånger)

2011-03-26, 18:47
läst 3430 gånger

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Nej Anders, inte ännu. Jag ska försöka ta itu med det snart. Har du lagt in dina data på Gedmatch?

2011-04-01, 12:24
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jonas,
 
Ja, jag har lagt in mina data i Gedmatch, och får väl ungefär som du ganska dåligt med bra matchningar. Bästa ligger på 4,9 gen, en från Finland ser det ut som på namn och epost. Jag har skickat ett meddelande till honom. Jag härstammar från någon svedjefinne på 1500 eller 1600-talet i Ångermanland, det är kanske länken. Fast då är det glädjekalkyler i släktskapet precis som på 23andMe.

2011-04-01, 18:23
Svar #2

Utloggad Hans Petter Engh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 969
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 17:24
    • Visa profil
Anders,
 
Kan dåligt med matchingar i Gedmatch skyldes at de fleste av de du har fått träff med hos FTDNA eller 23andme ikke har sendt sine filer til Gedmatch?
Min omtesting fra gammel til ny plattform hos FTDNA er ikke ferdig och går i en ny batch den 14. april.
I den gamle plattformen har jag 80 distant cousin matcher i FTDNA och mine beste treff er estimert 4.3, 4.4 och 4.7 generasjon. En person i Norge, en i USA med anor til Irland, Skotland och Tyskland och en med anor til Finland.
Jag har som du svedjefinner som bosatte seg i Värmland(Ekshärad). Eksempel Pål(Povel) Hakkarainen, f. ca. 1600.
På den tid var det kun finner som døpte sine barn som Henrik, Pål, Gustav och Malin i Sverige.
Jag har tre distant cousinträff med finnor vid etternavn Ventelä som est, 4.7+ generasjon, Vainonpää som 6.6+ och Silven som 6.8+  
 
Du och jag tilhörer tilfeldigvis samme haplogrupper I1d och U5a1a
Jag tycker det er svårt å rida(finne) felles anor til de jag får gentreff med och det beror ene och alene på at de som jag har fått treff med ikke har utveklade slektstrær.
Mitt slektstred har jag registrerat i GEDCOM och der har jag hittat(funnet) gemänsamme(felles) anor med två personer i USA  
Felles anor ble födt i 1640 och 1690 i Sör Tröndelag och Hedmark fylker i Norge. Personene i USA har ochså gentästat seg men vi har ikke fått felles genträff som beror på at genbitene blir for små i 9-10 generation.

2011-04-02, 10:51
Svar #3

Utloggad Hans Petter Engh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 969
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 17:24
    • Visa profil
Hva betyr estimert generation hos FTDNA?
Som jag har skrivit er mitt beste träff estimert til 4.3 generation.
FTDNA har bekreftet at first generation starter med min far. Reknat ifrån meg själv blir det 5.3 generation?

2011-04-02, 15:40
Svar #4

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Ja, det kanske inte är så många som skickar in till Gedmatch, därav dåliga träffar. Mest amerikanska mailadresser.
 
Min toppträff på 4.9 gen är Silven, som du nämner. Egentligen hans mor. Hur vi hänger ihop är oklart.
 
Annars har jag senaste tiden lyckats knyta ihop flera stycken av Relative Finder-träffarna i 23andMe till ett gemensamt släktträd. Det visar sig t o m att vi är fyra stycken som alla härstammar från en Johan Persson (c1596-1670) i Nyland, Sidensjö! Jag, Leif B och Erik L som skriver här i tråden, och en amerikanska. 23andMe gör oss till 4 eller 5th cousins men i intervallet 3th-10th. Även om de gissar på lite närmare släktskap finns det dock där.  Amerikanskan har jag dessutom ytterligare och närmare belagda gemensamma anor med.

2011-04-02, 16:01
Svar #5

Utloggad Hans Petter Engh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 969
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 17:24
    • Visa profil
Mitt gentreff med estimert 6.8+ er ochså mot Silven's mor via FTDNA i kromosom 7. Sonen har meddelt at hans mors slekt kommer ifrån Nord Finland(Savolax) på 1700 tallet och at det skal være forsket ned mot 1620.

2011-04-13, 09:56
Svar #6

Utloggad Hans Petter Engh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 969
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 17:24
    • Visa profil
Reminder!
 
Jag har stort utbytte av at cousins och jag har downloaded min GEDCOM(file) Family Tree hos FTDNA och anbefaler andre och gjöre det samme.
Jag har ochså nedlastet mitt slektstre(GEDCOM) i basen til www.Gedmatch.com som jag ochså har fått utbytte av. Jag har ochså funnet(hittat) gemensamme anor med personer jag i utgangspunktet ikke har cousinmatchor med.

2011-07-04, 12:27
Svar #7

Utloggad Anne M Berge

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2019-09-27, 13:26
    • Visa profil
Family Finder (FTDNA) rådata og 23andMe rådata
 
Det fins som dere ser i diskusjonen her mange dataprogram og nettsider hvor man kan finne ut mer ut fra rådata fra autosomaltest. Noen av disse er utviklet for 23andMe rådata, siden dette var den første slike testen på markedet (høsten 2009).  
 
Om man har autosomaltest fra Family Tree DNA, en Family Finder-test, kan man anvende rådata fra den på følgende måte:
 
* Your autosomal Family Finder data has a csv.gz extension, i.e., it is a comma-delimited GZIP-compressed file. You should use an suitable program (e.g., Winrar or Winzip) to extract the csv file into the same directory as in step #1.
* Open the csv file in any text editor (Word or Wordpad should work fine).
* Remove the header (RSID,CHROMOSOME,POSITION,RESULT) at the top of the file
* Replace all quotes () with nothing.
* Replace all commas (,) with tabs.
* Replace all missing value characters (-) with the character m.
* Save the file in the same directory as 23andme.txt. You've just converted your Family Finder data into a format that mimics that of 23andme.
 
Dette er fra Dienekes Pontikos' blogg: http://dienekes.blogspot.com/2010/09/how-to-use-euro-dna-calc-with-family.html for hvordan bruke hans Euro-DNA-calc program, men metoden skal virke for Interpretome også.  
 
Jeg har ikke forsøkt dette selv ennå; kan poste rapport om jeg gjør det senere.

2011-08-24, 08:25
Svar #8

Utloggad Patrick Karlsson Edlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 177
  • Senast inloggad: 2016-10-18, 09:26
    • Visa profil
Har gjort test via 23andMe tillsammans med partnern. Har även delat ut tester till barnens mor- och farföräldrar. Det är mycket givande och kan rekommenderas. Har hitintills bekräftat fyra av DNA-kusinerna, på lika många veckor. Två boendes i US, en i Kanada och en i Sverige. Tre via min mor och en via min far. Partnerns testresultat har mycket mer att ge än mitt, men det är inte min historia att berätta. Visserligen inte säker på att jag funnit närmaste gemensamma anan i alla fall pga vissa svårfunna individer. Mvh/Patrick

2013-05-14, 11:20
Svar #9

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
Ingenting postat här på snart två år. Har intresset svalnat eller diskuteras det på annan plats? har testerna förbättrats och samtidigt blivit billigare?

2013-05-14, 13:14
Svar #10

Utloggad Yngve Löfstrand

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 23
  • Senast inloggad: 2016-03-02, 22:55
    • Visa profil
    • www.lofstrand.se
Jag har testat på http://www.familytreedna.com/. Inte så många träffar som jag hoppats på, men ju fler som testar desto bättre blir det.
Det är ganska kostsamt, men resultaten är intressanta.

2013-05-14, 16:34
Svar #11

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Diskussionen/-erna om detta ämne är i allra högsta grad levande på Facebook, i en grupp som heter DNA-anor.  

2013-09-02, 14:03
Svar #12

Utloggad Magnus Bäckmark

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 190
  • Senast inloggad: 2022-09-01, 13:30
    • Visa profil
    • www.svenskaslaktkalendern.se
I sommar har prisbilden för den här testtypen blivit mycket lindrigare - nu 99 USD hos Family Tree DNA (dessförinnan 289), vilket är samma pris som också erbjuds på 23andMe.

2013-11-08, 09:19
Svar #13

Utloggad Magnus Bäckmark

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 190
  • Senast inloggad: 2022-09-01, 13:30
    • Visa profil
    • www.svenskaslaktkalendern.se

2013-11-08, 22:43
Svar #14

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
Ja, intressant skrivet om Family Finder. Problemet för mig är väl att jag inte känner till någon genealogisk fråga för min egen del som jag tror skulle kunna besvaras med ett test...

2013-11-09, 21:13
Svar #15

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Men du kanske sitter inne med svaret på andras gåtor :-)
 
Sedan finns det en risk med testning, man kan få svar som kullkastar en del av den kyrkoboksbaserade forskningen

2014-01-13, 09:01
Svar #16

Utloggad Magnus Bäckmark

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 190
  • Senast inloggad: 2022-09-01, 13:30
    • Visa profil
    • www.svenskaslaktkalendern.se

2014-01-24, 06:27
Svar #17

Utloggad Crister Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil
God morgon! Det här med DNA är inte så lätt att ta till sig. Utbudet av information är stort och förändras snabbt. Jag har förstått att det är förhållandevis enkelt att fastställa faderskap på en rak manslinje. Men, hur gör man när den sista manliga ättlingen bara fick - nu levande - döttrar? Går det att med säkerhet fastställa faderskap på den vägen?

2014-01-25, 10:13
Svar #18

Utloggad Peter Wirdemo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2022-01-21, 15:04
    • Visa profil
    • peterlarsen.se
Magnus; Jag har precis fått igenom test på autosomal (FamilyFinder) på FTDNA och det verktyget du länkar till är det bästa jag sett än så länge för att få en bra överblick! Stort tack!

2014-04-06, 10:27
Svar #19

Utloggad Magnus Bäckmark

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 190
  • Senast inloggad: 2022-09-01, 13:30
    • Visa profil
    • www.svenskaslaktkalendern.se
Flera tabeller intressanta för dem som är intresserade av vad som brukar vara gemensamt mellan släktingar på olika avstånd. http://cryokidconfessions.blogspot.se/2011/09/dna-numbers-game.html

2014-04-25, 13:52
Svar #20

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Har precis fått svar angående Family Finder (prov från min far) och är lite fundersam över det som anges i Population Finder. Fick nämligen utöver 97,13% Europe (Western European) [Orcadian] en skvätt 2,87% South Asia [Southeast Indian, North Indian]. Nån mer som fått något liknande?
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2014-04-25, 22:19
Svar #21

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
De flesta får något sådant, rester från någon folkomflyttning från flera tusen år sedan. Eller felaktig gissning. Den första maj ska det komma ett nytt program som ska gissa lite bättre.

2014-04-26, 10:18
Svar #22

Utloggad Peter Wirdemo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2022-01-21, 15:04
    • Visa profil
    • peterlarsen.se
Claes-Göran Magnusson; Jag får nästan exakt likadant: 96,66% och 2,83% South Asia [Southeast Indian, North Indian]. Jag tror att det beror på det Tommy säger, eller att det helt enkelt är svårt att hitta tillräckligt många markörer distinkta för en del av världen. Många markörer är gemensamma över alla folkslag, och pga hur autosomalt DNA mixas för varje generation så är det omöjligt att särskilja naturliga avvikelser i jämförelse med de flesta européer från det som är det normala i andra delar av världen.  
 
Det är helt enkelt svårt att hitta tillräckligt många markörer som är helt unika för en viss världsdel, mallarna flyter ihop.

2014-05-16, 07:04
Svar #23

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Ser att Population Finder bytts ut mot myOrigins där resultatet är annorlunda (mer förväntat), och inget från Asien.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2014-06-10, 01:00
Svar #24

Erik Holmlund

FTDNA gick ut med idag att de har rea på autosomala testet Family Finder, för endast 79 dollar. DNA-testning har aldrig förr varit så billigt. De kallar det för Fathers Day Sale och rean pågår denna veckan fram till söndag (då USA firar fars dag).
 
https://www.familytreedna.com/

2014-06-11, 15:44
Svar #25

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
Ja, tipsa era släktingar och topsa er själva!

2014-07-18, 18:56
Svar #26

Utloggad Peter Wirdemo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2022-01-21, 15:04
    • Visa profil
    • peterlarsen.se
Det som har förvånat mig positivt med Autosomalt test är att det inte är metoden att jämföra DNA-segment som sätter begränsningen, utan det är istället de dokumenterade släktträden. Av de drygt 200 matchningar (det ökar konstant med i snitt 2-3 st per vecka) jag fick via Family Finder på FTDNA så har jag bara hittat släktskap med 2-3 st och ett par lite osäkra, och samtliga är mina bästa träffar och där vi delar anor på sent 1600-tal/tidigt 1700-tal. De flesta av de övriga matchningarna, över 200 st, är troligtvis släktingar man delar gemensamma anor tidigare än 1600-talet med, vilket gör att det är svårt att hitta exakt hur man är släkt. Det kan såklart vara annat som hindrar att man hittar hur man är släkt, såsom felaktig eller okänd fader till ett barn, svårt att hitta emigranters öden eller immigranters ursprung osv, men mönstret är ganska tydligt (för mig) att det bara är de bästa matchningarna man har en chans att hitta hur man är släkt, och de ligger på gränsen för genealogisk närtid.  
 
Nu kanske det låter lite negativt, men det är nog lite missnöje från mig emot att det inte fanns bättre kyrkoarkiv och andra källor före 1600-talet ;), snarare än missnöje med DNA-matchning. DNA-matchningen verkar fungera oklanderligt, synd bara att inte fler nära släktingar testat sig, ... ännu.

2014-09-23, 19:44
Svar #27

Utloggad Kristina Rylander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3546
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:06
    • Visa profil
Jag har precis fått mitt resultat från Family Finder från FTDNA och eftersom jag är nybörjare på detta så har jag en fråga. Den bästa matchningen jag fick var en 2nd cousin-3rd cousin med shared cM 130.94. Hur ska man tolka detta? Är det så att denna för mig helt okända person verkligen kan vara min nästkusin?
 
De andra matchningarna jag fick var mellan 3rd-5th cousin, dvs betydligt längre ifrån. Så denna person med närma släktskap gör mig väldigt nyfiken med tanke på att min farfars föräldrar är okända.

2014-09-23, 20:00
Svar #28

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Skulle man inte kunna tänka sig att någon/några berättar hur DNA-testet hjälper dessa fram i sin släktforskning här?
 
Det blir lätt CM hit och CM dit annars.
 
 
Tänker att det kanske annars uppfattas som rena grekiskans för de icke invigda. För de som då bland annat inte såg Peters föredrag i Karlstad.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2014-09-23, 20:11
Svar #29

Erik Holmlund

Hej Kristina,
Det betyder att FTDNA bedömer din bästa matchning har så mycket gemensamt DNA med dig att det motsvarar släktskapet 2nd-3rd cousin, eller 3-4-männing på svenska.  
Bedömningen baserar de på en samlad bedömning av total shared cM och på longest block. I vissa bygder eller i vissa populationer, förekommer det att man har mycket gemensamt DNA, fast bara massa småbitar, vilket vanligen indikerar mkt avlägset släktskap. Stora block indikerar närmre släktskap. Om du klickar Show full view uppe till vänster i Family Finder Matches-fönstret, så ser du hur stort ert gemensamma longest block är. Skulle tippa att det ligger nånstans mellan 15-35 cM. Kan det stämma? Du kan även kolla närmare på detta i chromosome browser.
 
Här bör också nämnas att många svenskar som utrett sina FF-matchningar upptäcker att släktskapsavståndet överskattas av FTDNA. Att det egentliga släktskapet kan ligga en eller ett par längre steg längre bort än det av FTDNA uppskattade. Detta uppstår om man har fler gemensamma anor utöver det närmsta släktskapet med sin matchningsperson. Väldigt vanligt i många bygder är också att folk är släkt med varandra på många sätt om man går många generationer bakåt. Men oftast stämmer det uppskattade släktskapsavståndet ganska bra.
 
Mvh
Erik

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna