ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 26 mars, 2011  (läst 6809 gånger)

2010-02-19, 23:41
läst 6809 gånger

Utloggad Rolf Berlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2023-12-30, 16:44
    • Visa profil
    • www.morlanda.se
Autosomala tester finns nu tillgängliga på FTDNA.com och 24andme.com
 
Jag har provat testet på 24andme och fick genast matchning mot 2 i databasen
med ursprung från mina hemtrakter i Bohuslän.
Skillnaden mot Y-kromosom och mtDNA-tester är att hela genomet kontrolleras
och då får man kusiner, bryllingar osv på hela släktträdet, inte som tidigare
på raka fädernet eller mödernet.
Det är värt att notera att de senaste testerna identifierar släktskap tillbaka
10 generationer jämfört med 2 generationer 2008. Se beskrivning på sidan 7 i  
Diskulogen nr 80   http://www.dis.se/diskulogen/disk80.pdf
Testerna är ganska dyra mellan 2000 till 3000 kronor men priserna sjunker hela tiden.

2010-02-20, 17:11
Svar #1

Utloggad Rolf Berlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2023-12-30, 16:44
    • Visa profil
    • www.morlanda.se
Komplettering till föregående inlägg.
Säkerheten för att hitta kusiner sysslingar mm minskar ju mer avlägsna släktingar  
man testar med hjälp av autosomala tester enligt följande tabell:
Släktskap...Sannolikhet %
Kusin.........100%
Syssling.......99
Brylling........90
5-männing....45
6-männing....15
7-männing.....5
Det är således fortfarande svårt att DNA-identifiera släktingar med  
gemensamma förfäder längre tillbaka än 5 generationer (ca 200 år tillbaka)
Utvecklingen går dock snabbt framåt så förvänta er 10 generationer om några år.
Rolf Berlin

2010-03-20, 17:51
Svar #2

Utloggad Rolf Berlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2023-12-30, 16:44
    • Visa profil
    • www.morlanda.se
Några aktuella prisuppgifter på autosomala DNA-tester för släktskap:
DNA-guide 2100 kronor
FTDNA 250 dollar
23andMe 399 dollar
deCODEme 2000 dollar
 
Testerna är inte helt jämförbara - exempelvis isländska deCODEme inkluderar
test av gener som kan orsaka sjukdommar.

2010-10-09, 11:26
Svar #3

Utloggad Rolf Berlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2023-12-30, 16:44
    • Visa profil
    • www.morlanda.se
Anders Pålsen i Norge har startat ett projekt för att sammanställa autosomala testresultat
från Skandinavien inklusive Finland. De som gjort ett autosomaltest på 23andme eller liknande och har
far och morföräldrar i Sverige, Norge eller Finland uppmanas skicka in sina rådatafiler till Anders.
Läs mer här http://archiver.rootsweb.ancestry.com/th/read/GENEALOGY-DNA/2010-10/1286348059
 
För den som vill hålla sig uppdaterad om senaste forskningsresultat om DNA och folkvandringar så
rekommenderas följande blogg http://dienekes.blogspot.com/

2010-10-13, 04:27
Svar #4

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
En konsekvens av det Rolf Berlin skriver 20 februari 2010 härovan måste väl bli att det nu går att DNA-identifiera även anor som inte är raka fädernet och raka mödernet, dvs mf, fm, (ff, mm) och deras föräldrar, samt far- och morföräldrar?
 
(Meddelandet ändrat av simson 2010-10-13 04:28)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2010-10-13, 13:23
Svar #5

Utloggad Robert Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 191
  • Senast inloggad: 2018-05-14, 14:47
    • Visa profil
Stefan,
 
det finns tester från FamilyTreeDNA och 23andMe som kan hitta släktingar via alla led. Jag har själv gjort Family Finder-testet för mig och min mor och är väldigt nöjd med resultatet.
Jag har ca 50 träffar och kommer troligvtis att kunna hitta släktingar som inte varit möjligt genom vanlig släktforskning via kyrkböcker och liknande pga okänd bakgrunn i flera släktled.
 
Mvh
Robert

2010-10-13, 13:29
Svar #6

Utloggad Marcus Varland

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2019-05-07, 20:09
    • Visa profil
    • marcus.varland.se/genealogi
Hur fungerar de autosomala testerna om jag inte har någon matchning på Y-kromosomen i någon av databaserna?
 
Jag har både FamiliyTreeDNA och genetree.com(SMGF) och inga matchningar förrän ~1000 år tillbaka i tiden.
 
Om jag gör ett autosomalt test, blir det då samma resultat eftersom värderna på min Y-kromosom är så ovanliga?

2010-10-13, 13:34
Svar #7

Utloggad Robert Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 191
  • Senast inloggad: 2018-05-14, 14:47
    • Visa profil
Marcus,
 
de testerna är helt oberoende av Y-DNA. Jag har själv inga bra träffar på Y-DNA, men som nämnt flera nära träffar (troligen 3-5 generationer tillbaks) på Family Finder.
 
Mvh
Robert

2010-12-17, 17:56
Svar #8

Utloggad Hans Petter Engh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 969
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 17:24
    • Visa profil
Jag har tagit en Family Finder Test hos http://www.FamilyTreeDNA.com
Jag har mottagit 79 distant cousin träff och uppdateres med nya tästere som blir mina cousins.
Hvorfor(Varför) tok jag Family Finder Testen?
I vår familiehistoria ble en greve i Sverige oppgitt som far til min anmoder som ble född oäkta i 1788.
En person i den grevlige ætten har testet seg och vi har begge(båda)fått et distant cousintreff med en felles person.
Greven har et 5th distant cousintreff och jag et 4th distant cousinträff med denne felles person.
Träffet peker åter til ca. 1600 tallet.
Vår potensiella felles anfar ble födt i ca. 1750 i syvende generation men det er ikke ovanlig at ved gentesting fremkommer cousins i 10-12 generation.
Jag har en oppfatning av at mange velger FamilyTreeDNA som selskap.
Jeg har ikke fått oppgitt noe omkring sjukdommer.  
Mine resultater har jeg også inkl x-Chromosome raw data overført til GEDKOM GEDmatch.com slik at jeg kan kolla alla cousinträffene til personene jag har fått match med  
Jag kan ochså kolla personene jag har x-match med. Under forutsetning av at alle har overfört sine resultater til GEDKOM.
 
Som jag har skrevet har jag fått et gämensamt(felles) cousinträff med en person ifrån den grevliga ætten som vi har blitt fortalt at vi tilhörer.  
Det har gitt meg et signal på at historien var sann.
 
 
 blir valgt i stedenfor 23

2010-12-17, 19:21
Svar #9

Utloggad Rolf Berlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2023-12-30, 16:44
    • Visa profil
    • www.morlanda.se
Hans Petter
Trevligt att höra att ditt Family Finder test på ftdna.com gav så bra information.
Detta autosomala DNA-test är tekniskt jämförbar med 23andme-testen (ungefär lika många markörer i rådatat)
Under tiden fram till jul har båda testerna ett rabatterat pris på ca 250 dollar inkl frakt.
 
Har man ett intresse av att få reda på ev ärftliga sjukdomar är 23andme att föredra eftersom Ftdna ej ger
några uppgifter om sjukdomsanlag. Vad gäller DNA-testernas värde för släktforskningsändamål så är förmodligen
23andme något bättre för tillfället. Anledningen är att de har en mycket större databas genom att de funnits på
marknaden i 3 år. I vår familj har vi gjort två autosomala tester på 23andme som gav 117 resp 142 kusinmatchningar.
Av de matchande som vi kontaktat har dock hälften svarat att de inte var intresserade av släktforskning.
På sikt kommer nog Ftdna databas att ge mer kusinmatchningar än 23andme och därmed vara lämpligare för
släktforskningsändamål men det dröjer nog något år.
 
Finns det någon läsare här som testat sig autosomalt på både Ftdna och 23andme ?  
Vilket test verkar mest givande?
Testet på decodeme.com skulle kunna vara intressant om det inte vore så dyrt, det kostar 2000 dollar (14000 kronor)
Det svenska DNA-guidens test är genom sin lokala karaktär också intressant men där får man bara rådata för ca 200 markörer.
 
(Meddelandet ändrat av berlin 2010-12-17 19:26)
 
(Meddelandet ändrat av berlin 2010-12-17 19:28)

2010-12-18, 00:41
Svar #10

Utloggad Hans Petter Engh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 969
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 17:24
    • Visa profil
Rolf
Min täst kostet 295 dollar inkl. frakt.
FTDNA var utnärkt for meg. Jag var ikke interresert i ärfliga sjukdomar och jag var interesserad i få kontakt med mine cousinträff.
Jag har innan kort tid hatt kontakt med 80-90% av mine treff.
Jag har testad Ydna och MtDNA kostnadsfritt hos SMGF(nå Genetree)  
Jag tilhörer haplogruppe I1d fra YDNA resultatet och jag har ikke fått haplogruppe reslutat for mtDNA. Jag må betale til Genetree for å få låst opp resulatet med ca. 49 dollar.
 
Som jag har skrivit fikk greven och jag et gemänsamt cousinträff med en mannsperson bosatt i USA. Personen har rötter til Tyskland, Irland, Skottland och perhaps Frankrike.
Greven fikk 5th distant cousinmatch med 33.12 i shared cM och 7.93 i longest block
Jag fikk 4th distant cousinträff med 30.44 shared cM och 10.11. i longest block
 
På ett sätt kan jag regne med at greven och jag har en felles(gemänsam) ane?  
Jag håper(hoppas) noen(someone) i dette forum kan bekrefte(confirm) at vår felles genmatch gir et uttrykk for at vi har et fjernt   slektskap.
 
Min farfar och mormor var 50% svenske och min mors morfarsmor var svensk. Jag har ochså rötter til Finland ifrån Ekshärad i Värmland
Jag er ikke kjent med at vi har rötter ifrån Europa.
Jag har fått ett träff med person boende i Sverige och två med personer boende i Finland.
Mine övriga träff har sine anor ifrån Baltikum, Preussen, Tyskland, Polen, Nederland, Frankrike, Italia med dominans ifrån England, Skottland och Irland.
 
Mitt mål har vært(varit) å hitta spor som kan knytte en person ifrån en bestemt grevlig ætt som far til min anmoder. Min anmoder fortalte(meddelte) til sin familie i 1813 at hon var grev --- dotter.
 
Jag ble jätteglad for å få et positivt resultat via Family Finder som gir et utgangspunkt til å kunne få detaljer på plass.

2010-12-18, 12:46
Svar #11

Utloggad Rolf Berlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2023-12-30, 16:44
    • Visa profil
    • www.morlanda.se
Hans Petter
Jag beställde FamilyFinder för 229 Dollar.
Priset är för dem som redan har skickat in salivprov för Y-DNA och
där detta prov ligger sparat för ytterligare uppgraderingar.
Därmed slipper man fraktkostnaden.
 
Skall bli spännande att se hur FTDNA matchar mitt resultat mot övriga
och om deras X-koromoson matchning ger något utöver det som jag fått fram genom 23andme.
Jag återkommer med jämförelse mellan 23andme och Ftdna när jag fått se resultatet.

2010-12-18, 12:57
Svar #12

Utloggad Hans Petter Engh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 969
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 17:24
    • Visa profil
Rolf
 
Det er tråkig(synd) at vi ikke kan krosssöke imellan FTDNA och 23andmee.
Når(När) beställde du FamilyFinder?
Til din info så har den grevlige personen mottagit 15 distant cousinträff hvorav ett felles med meg. Ingen träff i Norden.
Dersom du tycker at vi kan sammenligne cousinträff sän så tar vi det i neste steg.

2010-12-18, 23:23
Svar #13

Utloggad Rolf Berlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2023-12-30, 16:44
    • Visa profil
    • www.morlanda.se
Hans Petter
Jag beställde Family finder idag och hoppas resultatet kommer någon gång i januari.
Vist vore det bra ifall man kunde korssöka mellan registren.

2010-12-19, 10:00
Svar #14

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Till Hans Petter, men jag undrar hur du kan få träffar på y-dna I1d med greven eftersom din koppling går via en dotter som är din anmoder? Den haplogruppen är ju  väldigt vanlig i Danmark, se http://en.wikipedia.org/wiki/Haplogroup_I1_%28Y-DNA%29
 
Sen tycker jag din efterforskning om din koppling till grevarna Ruuth/Piper är spännande (och förmodligen har du hittat rätt), men jag tror inte att ett dna-test kan säga så mycket tyvärr...

2010-12-19, 11:05
Svar #15

Utloggad Hans Petter Engh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 969
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 17:24
    • Visa profil
Leif
 
Jag har ikke fått träffar med greven på Y-dna. Vi har kun fått felles(gämensamt) träff via den autosomale tästen.
Min anerekke mot greven er blandet på det her sättet:
 
Hans Petter, f. 1947, Bjarne, f. 1915, Arthur f. 1885, Anders Otto, f. 1842, Anna Catharina, f. 1815, Maria Charlotta, f. 1788(Oäkta), greven født imellan 1737 och  1771(inkluderer far son Piper/Ruuth

2010-12-19, 11:28
Svar #16

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Ok, det förklarar ju en del... Ja har missat detta om autosomala dna-tester, men googlade lite och hittade den här pedagogiska sidan http://learn.genetics.utah.edu/content/extras/molgen/auto_dna.html

2010-12-19, 14:14
Svar #17

Utloggad Hans Petter Engh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 969
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 17:24
    • Visa profil
Har snudd varje sten sålangt i min forskning och den autosomale tästen har hittat et spor som knytter våre aner til Piper/Ruuth

2010-12-19, 18:33
Svar #18

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
En väldigt pedagogisk och bra redogörelse du hittat där, Leif.

2010-12-19, 21:05
Svar #19

Utloggad Hans Petter Engh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 969
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 17:24
    • Visa profil
Anders
 
Vi har hatt kontakt for lenge sädan och jag fikk en del hjälp ifrån deg i mina mange frågor omkring min anmoder Anna Catharina Ekegren.
Er du enig i Leif Perssons inlägg av 19 december kl. 10 hvor han tycker at jag formodligen har hittat rätt?

2010-12-20, 18:44
Svar #20

Utloggad Hans Petter Engh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 969
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 17:24
    • Visa profil
Idag meddeler Gedmatch til meg  på engelsk om autosomal test(Family Finder: Generally, FF results are not very accurate much beyond 2-5 generations, but it sometimes Does show those kinds of results:
He refere to 5th and 4th distant cousinmatch som grev Piper oc jag har fått med en gemensam person i USA, 73 år gammel.
 
Fra FamilyTreeDNA har jag idag mottagit: Family Finder test can  
confidently detect(which is relationship within five generations.)

2010-12-21, 21:34
Svar #21

Utloggad Rolf Berlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2023-12-30, 16:44
    • Visa profil
    • www.morlanda.se
För alla som har tagit ett autosomalt DNA-test och vill jämföra resultatet med testresultat från andra testinstitut  
finns det en nu en webbsida www.GEDmatch.com där jämförelsen kan göras.
Enligt mailet nedan fungerar Family finder tester från FTDNA redan nu men 23andme tester kommer också att fungera inom kort.
 
Rolf,
We have developed a program to compare samples between the 2 companies.  
We are still working out some minor issues so it is not available on our site yet, but we plan to make it available soon.
It should be available by the time you receive your FTDNA results.  
If you already have other FTDNA results that you would like to compare to your 23andMe results, let me know and I'll arrange for you to try out the software that is still under development.
 
John Olson
Co-administrator, GEDmatch.com

2011-01-04, 23:08
Svar #22

Utloggad Hans Petter Engh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 969
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 17:24
    • Visa profil
Jag har mottagit bevis(bäkreftelse) på at jag kan ha slektstilhörighet til person(er) själv om jag ikke har fått cousintreff med personen(er) ifrån >7. generation.
Vi er två mannlige personer i Norge som har tagit den autosomale testen hos FTDNA och vi har ikke fått et cousintreff.
Vi tilhörer begge(båda) en kjedt bondeætt vid navnetBratt ifrån Gudbrandsdalen i Norge.
Vi har en felles ane i Peder Sylfestson Horgen, f. 1690 i Heidal, Nord-Fron och
Marit Iversdotter Kvålen, f. 1702 i Skåbu, Nord-Fron
Jag i 9. generation och person två i 10 generation.
 
Jag har ochså nedlastet mitt slektstre som en GEDCOM fil til www.Gedmatch.com och har felles(gemensam) ane med två personer som ochså har tatt(tagit) Family Findertesten hos FTDNA. Vi har felles(Gemensam) ane ifrån 1700 talet i Røros och  
österdalen i Norge
Jag har ikke fått cousinmatch med disse.
 
Senere i vinter vil jag få tästet en eller två personer i vår släkt ifrån 6. generation for å se om vi kan få et distant cousinträff med grev Piper och andre personer.
 
Grev Piper och jag har tre gemensamme X-DNA matcher mot kvinnor.
Han har ochså x-DNA treff mot en mannsperson i Finland och jag med mannspersonens mor.
 
Disse treffene kan ikke være helt tilfeldige?

2011-01-05, 11:02
Svar #23

Utloggad Rolf Berlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2023-12-30, 16:44
    • Visa profil
    • www.morlanda.se
Hans Petter
Jag har några matchningar i 23andme databas där det inte går att hitta ett släktsamband
men där autosomala testet visar att det är en kusinträff. När längden av det matchande segmentet  
understiger 0.2% eller 15 centimorgan finns det stor risk att det rör sig om en falsk positiv matchning.
 
Jag har även råkat ut för falska positiva matchningar i FTDNA y-kromosontest med 12 markörer.
Där har jag perfekt matchning 12/12 med ca 100 olika personer som forskat tillbaka 10 generationer
på raka fädernet utan att ha något samband med skandinavien. När dessa testresultat utsträcks till
37 markörer visade det sig att ingen matchning översteg 32 av 37 markörer vilket visar att släktskapet
ligger mer än 1500 år tillbaka i tiden.
 
David Faux har dock visat på sin webbsida att samtliga 10 ättlingar till en person som levde i början
av 1700-talet hade kusinmatchningar mot någon av de andra 9 som testat autosomalt på 23andme. Det tyder
på att man kan utsträcka gränsen för kusinträff från 5-6 generationer till 8-9 om man jämför många ättlingar.

2011-01-12, 13:57
Svar #24

Utloggad Hans Petter Engh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 969
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 17:24
    • Visa profil
Family Finder bekrefter under spørsmål(fråga) no. 41 at 4th och 5th distant cousintreffar ikke er eller skal betraktes som falske(falsk postitiv)

2011-01-28, 06:34
Svar #25

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
23andMe's Relative Finder gör gällande att jag får 111 träffar varav sju stycken är klassade som 4th cousin och resten som 5th cousin.
 
Hos de som är klassade som 4th cousins varierar % DNA Shared mellan 0,20% och 0,46%. Finns det någon som gjort detta test och som har lust att jämföra utfallet så man får en uppfattning om det är relativt många, eller få, träffar och hurvida de är tydliga eller inte?
 
Mvh

2011-01-28, 18:54
Svar #26

Utloggad Leif Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 486
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:10
  • Leif Boström
    • Visa profil
    • familjenbostrom.se/genealogi
Jag får 219 träffar i 23andmes relative finder, varav 4 förutsägs vara 3rd cousins, d v s fyrmänningar, 42 femmänningar, 166 sexmänningar och 7 avlägsna släktingar. Även ett släktskapsintervall anges. För de förmodat närmaste släktingarna (fyrmänningarna) ska de gemensamma anorna finnas 3-4, 4-5, 4-5 respektive 4-6 generationer bakåt. Med de förmodade fyrmänningarna har jag 0,97, 0,58, 0,54 och 0,40 procent identiskt DNA och med den närmaste femmänningen 0,38 procent. Med de fyra förmodade fyrmänningarna är antalet lika DNA-segment 7, 3, 5 respektive 3.
 
Jag misstänker att släktskapsberäkningen är något överdriven. Det skulle förvåna mig om alla eller ens många av de 219 personer jag fått träff på är så nära släkt med mig som längsta avståndet i släktskapsintervallen antyder. Om jag förstår rätt så anges endast att de är eventuella (potential) släktingar, även om intervallet sägs vara hela det möjliga (possible) intervallet för släktskap.
Leif A Boström, Täby - familjenbostrom.se/genealogi

2011-01-28, 22:08
Svar #27

Utloggad Rolf Berlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2023-12-30, 16:44
    • Visa profil
    • www.morlanda.se
Jag har 10 matchningar i Relative finder som ligger i intervallet 0.20-0.35% = 4 th cousin.
Av dessa har 4 svarat på förfrågan och de har anknytningar till Västsverige.
Den som ligger högst på 0.35 har tyvärr fader okänd i kyrkoböckerna för både far och morföräldrar
så jag har tyvärr inte kunnat verifiera kyrkböckerna med DNA-provet. Å andra sidan har ingen
av min kända släktingar tillbaka 5 generationer testat sig på 23andme.
 
Det finns en testad person som har 0.1 % motsvarande 6 th cousin där vi vet att vi är släkt
tillbaka till i början av 1700-talet genom kyrkoboksforskning.
Många som pekas ut som mina 6 th cousins (0.1%) svarar att de inte har kända förfäder
från Skandinavien och jag tror inte det finns anledning att bry sig om matchningar under 0.2%.
Min fru har ungefär samma antal matchningar på 4 th cousin och 5 th cousin som jag har.
 
Ingen av oss har dock matchningar på 3 rd cousin > 0.4% så där skall bli intressant att höra
vad Leif Boström hittar för samband mellan kyrkbokssläktingar och DNA-släktingar.

2011-01-29, 15:47
Svar #28

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
I Relative Finder får jag en 3d cousin (range 3-4 cousin) med 0.58% shared DNA, och 15 st 4th cousin (range varierar från 3-6c upp till 3-10c) med 0.25% ner till 0.17% shared DNA. Sammanlagt får jag 154 träffar.
 
Då gäller det att börja kontakta...

2011-01-30, 15:54
Svar #29

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Sedan jag fick mina data har det tickat in tre stycken nya träffar i min Relative Finder, det vill säga ungefär en ny varannan dag. Fortsätter det i samma takt kommer jag ju få hundratlas träffar vad det lider. Ser det ut så för dig med Rolf som gjorde testet lite längre tillbaka?

2011-01-30, 16:43
Svar #30

Utloggad Rolf Berlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2023-12-30, 16:44
    • Visa profil
    • www.morlanda.se
Jonas
Det kommer nya träffar nu efter den stora julkampanjen och en del är rätt nära släkt med ca 0.25%.
Räkna med att endast 1/3 besvarar inbjudan eftersom många använder testet som ett rent hälsotest.
Jag får mitt autosomala resultat från FTDNA nästa vecka så då skall det bli intressant att se
ifall antalet kusiner som svarar blir fler.

2011-02-08, 00:08
Svar #31

Utloggad Leif Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 486
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:10
  • Leif Boström
    • Visa profil
    • familjenbostrom.se/genealogi
Den fyrmänning jag sökt anor till var inte den som jag var mest släkt med, utan 23andme förutsåg att vi skulle ha gemensamma anor 4-6 generationer bakåt, 0,40% delat DNA och 3 gemensamma DNA-segment.
 
Jag har hittat 21 olika gemensamma anor, två i 8:e, sex i 9:e och fyra i 10:e generationen bakåt från mig. Övriga längre bakåt.  
 
Jag har hittat samtliga svenska anor 7 generationer bakåt från min förmodade släkting utom den person som saknas fem generationer bakåt p g a okänd fader. Jag har hittat nästan samtliga anor 8 generationer bakåt från honom.
 
De tre övriga personer som 23andme förutsäger att jag kan vara fyrmänning med har jag inte fått kontakt med.
 
(Meddelandet ändrat av lab 2011-02-08 00:40)
Leif A Boström, Täby - familjenbostrom.se/genealogi

2011-02-09, 20:52
Svar #32

Utloggad Rolf Berlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2023-12-30, 16:44
    • Visa profil
    • www.morlanda.se
FTDNA anger möjligheten att hitta kusiner med autosomaltDNA-test till följande:
Förhållande   Match Sannolikhet
2:a kusiner eller närmare   > 99%
3:e kusin   > 90%
4:e kusin   > 50%
5:e kusin   > 10%
6:e kusin och mer avlägsna   

2011-02-09, 21:23
Svar #33

Utloggad Rolf Berlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2023-12-30, 16:44
    • Visa profil
    • www.morlanda.se
På FTDNA anges hur många % DNA som olika typ av släktskap har i genomsnitt:  

2011-02-15, 18:52
Svar #34

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hur går det med era kontakter med andra på 23andMe? Jag har kontaktat 9 stycken potentiella 3-4th cousins i Relative Finder, men bara fått svar från 2. Speciellt trist är att inte min 3th cousin vill svara.
 
Undrar också om ni prövat Ancestry Finder under Ancestry Labs? Man kan där ladda hem en fil med matches men vad har man för glädje av den? Hur kontaktar jag träffarna? Jag får ganska många träffar från Finland, och de verkar ofta härröra från X-kromosomen. Spontant verkar det naturligt då mitt möderne kommer från Ångermanland på andra sidan Bottniska viken från Finland.

2011-02-26, 22:40
Svar #35

Utloggad Hans Petter Engh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 969
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 17:24
    • Visa profil
Jag har hatt noen innlegg i dette temaet.
Jag har tagit(tatt) en familyfinder test hos www.familytreedna.com och jag har mottagit 80 matchor til distant cousins.
Grunnen til at jag ville ta testen var å forsöke å hitta(finne) anor på farsiden til min anmoder som ble född oäkta i Karlsham i 1788. Alle tilgjengelige skriftlige källor har jag undersökt(ridat ut) uten å finne svar.
På et sätt kan man si at jag har blitt hektat av en gammel familiehistorie som sier at min anmoders far var grev Piper.
Mitt släktstre er vil bli komplett omkring min ano i Karlshamn  dersom jag finner hennes far.
Mitt eneste håp er å gå via en autosomal familyfinder test.
Frem til idag har jag inngått en avtale med en person i Sverige som har slektstilhörighet til både grev Piper och grev Ruuth och vår potensiella gemensamme anfader blir i 7 generasjon.  
Å få ett cousintreff i 7 generasjon er svårt men vi har fått et felles distant cousintreff med en mannsperson i USA, 73 år, med anor til Tyskland, Irland, Skottland sammen med seks andre personer och det viser at vi på ett sett har noe felles et sted der ute?
Personen med tilknytting til nevnte ætter har fått 20 distant matcher men ingen i skandinavia
Det jeg håper at personer som har en potensiell  eller reell knytting til ættene Piper och Ruuth tar en autosomal test hos FTDNA.
Det kan gi et grunnlag for oss å komme frem til lesbare resultater.
For min del har jeg kun fått ett treff med en mannsperson boende i Sverige och han har ochså anor til Tyskland och Belgia.
I Norge har jag fått 5 matchor hvorav en ifra romanifolket.
Jag har ikke kunnet påvise at jag har noen relasjon til romanifolket i mitt slektstre men en kan ikke se bort ifra at det kan være en forbindelse via en jødisk person langt tilbake i tiden
De fleste av mine cousintreff kommer utenfra Skandinavia med  anor til Tyskland, Finland, Baltikum, Frankrike, Polen, Russland m.flere foruten de britiske öyer och USA
I population finder er jag 78.96% Vest Europeisk och 21.04% Nord Øst Europeisk.  
Personen med tilknytting til Piper-Ruuth er 100% Europe.
 
Meg fortalt pågår det en retesting av alle som har tagit den autosomale testen hos FTDNA och retesten blir ferdig innan ca. två månader.
 
Dersom noen ønsker å kontakte meg privat er det kun å sende en email til hp-en@online.no

2011-03-02, 21:58
Svar #36

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Jag har lagt upp mina rådata på Gedmatch.com och eftersom jag blivit kontaktad av en person som jämfört sig med mina uppgifter där har jag försökt förstå hur Gedmatch funkar. Uppenbart är att sajten är byggd av någon som vet mer om bioinformatik än om hur man får folk att förstå det man presenterar! Eller så är jag bara trög!  
 
Jag klipper in den matris som visas när man går in under Compare your FTDNA or 23andMe results with all raw DNA results in our public database och väljer sitt kit man lagt upp:
 
 
Som förklaring till bilden står det These matches are calculated from DNA raw data files submitted by users. Results are based on the default parameters for the GEDmatch Autosomal comparison software. These results are for comparison only and will likely be somewhat different than those shown by your testing company.
 
Enheten cM (Centimorgan) beskrivs enligt Wikipedia som en enhet som används för genetiska kartor eller i samband med genetisk kopplingsanalys. 1 cM motsvarar en rekombinationsfraktion på 1%, vilket översatt till en fysisk karta är ungefär 1 miljon baspar.. I tabellen finns det tre kolumner som redogör för, som jag tolkar det, summan cM för regioner som har större likhet än 1, 5 eller 10 cM. Samt en kolumn för den region med störst likhet (Largest cM).
 
Har någon annan av er här provat Gedmatch. Någon som kan säga hur dessa matchningar står sig? I kolumnen Gen är de två bästa matchningarna 4,4 och 5 generationer vilket låter kanske till och med lite bättre än de som jag fått på 23andMe. Men jag förhåller mig lite skeptisk till dessa beräkningar...

2011-03-02, 22:23
Svar #37

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Om man bockar i personer m h a kolumnen Matrix kan man jämföra likheten med alla valda i en matris. Denna matris kan vara baserad på mängden likheter större än 1 cM, 5 cM och 10 cM. Så här ser min matris ut för de högst placerade enligt ovan och med  
 
Mina väldigt röda färgkodningar tyder på att det inte är några vidare bra matchningar.
 
(Meddelandet ändrat av jonas_magnusson 2011-03-02 22:25)

2011-03-14, 21:13
Svar #38

Utloggad Leif Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 486
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:10
  • Leif Boström
    • Visa profil
    • familjenbostrom.se/genealogi
Genom att dela genom på 23andme kan man se om man har några lika delar av genomet. Om man har det, så tyder det på släktskap. Om den lika delen, för mig som man, är på x-kromosomen kan jag dessutom veta att släktskapet är på min mors sida. En person som jag delat genom med hade en del lika på x-kromosomen. Hans far- och morföräldrar har också testat sig, så vi kunde se att samma del var lika för hans morfar. Jag hade även andra delar av genomet lika med hans farfar. Vi har hittat gemensamma anor på min mors sida med både hans farfar och hans morfar.
 
I Ancestry labs ancestry finder  kan motsvarande information ses för alla(?) personer som har några delar av genomet lika med en själv. Man kan ladda ner ancestry finder matches. Vilka personer som har lika genomdelar framgår oftast inte. De flesta är anonyma, några få har gjort sina profiler offentliga. Det går däremot att för vissa se från vilket land deras far- och morföräldrar kommer. Jag får 371 träffar i ancestry finder och 271 i relative finder.
 
Bland träffarna i ancestry finder  kan jag identifiera några av träffarna i relative finder. Jag ser att den förutspådda fyrmänning som jag har sju lika DNA-segment som finns med. Han har angett att hans far- och morföräldrar alla är från Sverige. Jag ska enligt relative finder  ha två förutspådda fyrmänningar med 5 lika segment. Båda har accepterat min förfrågan om kontakt, men jag har inte fått ytterligare kontakt. Jag hittar bara en av dem i ancestry finder. I ancestry finder  hittar jag tre personer som jag har tre lika segment med, men enligt relative finder ska det finnas sju stycken.
Leif A Boström, Täby - familjenbostrom.se/genealogi

2011-03-25, 13:59
Svar #39

Utloggad Rolf Berlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2023-12-30, 16:44
    • Visa profil
    • www.morlanda.se
Jag lovade att återkomma med en jämförelse mellan FTDNA och 23andme vad gäller DNA-autosomaltest.
Mina matcher på 23andme är nu uppe i 200 mot 5 matcher på FTDNA !!!
Nära släktskap är 20 på 23andme mot 0 på FTDNA.
 
På 23andme finns en mycket givande funktion gobal simailarity.  
När man klickar på Europe får man upp en större kartbild med olika populationer inprickade.  
Dessutom placeras man själv och alla som har accepterat att share genome in på kartan och man  
kan avgöra hur mycket man är sydeurope, nord eller östeurope.  
Motsvarande funktion på FTDNA anger att jag är till 80% brittisk och 20% finsk ?!?  
Jag ser ingen som helst anledning att använda FTDNA för autosomaltest med nuvarande funktionalitet.

2011-03-25, 15:40
Svar #40

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Jag har också fått mitt resultat från 23andme och tycker att det är mer informationsrikt än FTDNA som jag också testat. Y-DNA N1c1 och MtDNA U5a2b (endast U5 angavs hos FTDNA vilket var anledningen till att jag provade 23andme), med i stort sett all min härstamning från Finland.  
 
Jag får totalt 381 träffar i Relative findern, mellan 0.76% (2-3th cousins) till några distant cousins med 0.09% DNA shared. Har fått kontakt med några st av dem, varav en 5th cousin där vi kunnat bekräfta träffar i vårt släktträd men i 10:e generationen från mig (min mm ff mf ff mf är den gemensamma nämnaren).
 
Och mina Neanderthal-gener var endast 5 träffar, från den lista som lgger i något inlägg här tidigare. rs10800485 CC, rs12416000 AG, rs1330692 CT, rs2297216 AG, rs7100599 GG.

2011-03-26, 17:49
Svar #41

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jonas,
 
Har du kontaktat matchningarna i Gedmatch på 4,4 och 5 generationer, och fått någon indikation på om det kan stämma?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna