ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 13 oktober, 2010  (läst 4824 gånger)

2002-09-05, 22:04
läst 4824 gånger

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21976
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:26
    • Visa profil
Frågan är väl om inte det kvinnliga mtDNA:t, som inte muterar, är ännu vanskligare att luta sig mot?
 
Om man nu kan lita på genetikprofessorn Bryan Sykes i Oxford, som säger sig ha funnit att 99 procent av alla nu levande europ?er är bärare av något av inalles sju specifika mtDNA. Därmed skulle vi så gott som alla härstamma från en av sju urmödrar.  
 
mtDNA kan utvinnas från skelett, men om Sykes har rätt lär miljontals nu levande personer ha samma mtDNA som exempelvis den heliga Birgitta eller Katarina I. Vilket inte bevisar närmare släktskap än en gemensam urmoder för 20000-45000 år sedan. Därmed är det ju tämligen meningslöst att gräva upp dödskallen efter en förmodad 1600-talsanmoder... eller att mtDNA-testa två nu levande med en förmodad gemensam anmoder som levde för bara några hundra år sedan.
 
Eller är Sykes ute och cyklar?  
 
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2002-09-06, 11:35
Svar #1

Utloggad John Tengberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 224
  • Senast inloggad: 2013-02-23, 17:14
    • Visa profil
Till Maud. Sykes är säkert inte ute och cyklar. Själva tanken på 7 urmödrar är f.ö. väldigt intressant, nästan biblisk.  
 
Men så enkelt kan man ändå inte avfärda nyttan, tror jag. Svagheten är kanske att tänka i 'visshet' istället för i 'sannolikhet', tror jag. Då överanstränger man metoden och den blir värdelös. Mer varsamt använt kan den kanske vara nyttig. Jag tänker så här.  
 
Till exempel: om man förenklar och säger att varje levande kvinna kan härledas till endast 1 av 7 urmödrar, så har man ju redan där ett utgallringsinstrument. Säg t ex att man på underlag av arkivmaterial tvekar mellan två olika mödrar i en tidigare generation och den ena genom DNA-test visar sig omöjlig och den andra inte omöjlig. Har man då inte vunnit något väsentligt, även om testet -ensamt taget- inte är särskilt specifikt eller kan ge visshet?  
 
Sedan är ju det dessutom så-vad gäller åtminstone det agnatiska spåret- att antalet markörer man mäter är 12 (eller 25). Var och en av dessa markörer kan anta flera olika värden. Antalet specifika kombinationer, eller typer, blir ju därmed snabbt mycket stort, t ex 12 upphöjt till 3 eller 5, eller nåt tal som jag inte känner till. Men resultatet blir ingalunda 7 möjligheter, utan ett mycket större tal. Dvs en utgallring som i exemplet ovan skulle vara ännu effektivare.  
 
Det finns säkert också många andra sätt att använda tester. Jag tror därför sammantaget att detta slags tester kan vara till stor hjälp om det används rätt, särskilt som komplement till arkiv. Användning i Sverige är dock sannolikt besvärligare än i USA, pga ett betydligt mer begränsat genetiskt material (genetisk pool, tror jag man kallar det ibland), som kanske rentav ändrar parametrar i sannolikhetsberäkningar. Därför kanske detaljer och kalkyler i amerikanska utlåtanden bör tas med en nypa salt då metoden tillämpas i Sverige även om viss fundamental giltighet säkert kvarstår. Hela området ligger dock långt utanför mitt kunskapsområde och det ovan sagda bara som egna spontana funderingar som betraktare helt utan fackkunskaper. Det blir spännande att efterhand läsa vad andra som förstår mer kan säga om t ex i vad mån tänkandet ovan är rätt eller fel respektive om Mauds pessimistiska tolkning kanske ändå håller. Eller ?

2002-09-08, 19:28
Svar #2

Utloggad Micael Granström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2009-01-27, 15:59
    • Visa profil
Hej
Till Maud med flera. Det är helt säkert som Sykes säger, men det man främst utnyttjar vid DNA-testning för släktskap (tex faderskap) är så kallade minisatelliter på DNA. Dessa områden är så kallade hypervariabla regioner som består av repeterade sekvenser av baserna (tex AATTGGAATTGGAATTGG). Däremot så skiljer sig antalet upprepningar mellan olika individer. Däremot så ärver man repetitionerna från sina föräldrar. Dessa områden finns både på Y-kromosomen och i mitokondrie-DNA. Jag antar dock att för att komma längre bakåt i tiden behöver man utnyttja någon fler av de fyra olika kromosomförändringarna som Gabriel nämner. Jag har läst (tror det var Forskning och framsteg) om en man i England till vilken man hittat 9000 år gamla kvarlevor av en släkting i en grotta i närheten av där han bodde. Givetvis kunde man inte helt säkerställa att det var så men det var mycket troligt. Man tror sig också ha hittat de försvunna kvarlevorna av furstefamiljen Romanov i en grav nära Jekaterinenburg. Vid båda dessa tillfällen har man använt sig av de här metoderna som nämns på länken som Gabriel skickade. Man kan knappast med 100 % säkerhet fastställa släktskap, åtminstone inte om det gäller längre tidsrymder. Det man kan göra är att fasställa om man inte är släkt och någon slags bedömning på hur sannolikt det är att man är släkt.
Till Christina
Jag vet inte om SKL (Sveriges Kriminaltekniska laboratorium) gör DNA-tester själva, men de kanske vet var man ska vända sig.

2002-09-08, 20:40
Svar #3

Utloggad Annelie Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 346
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 16:22
    • Visa profil
    • Emigrant.se
Ett boktips om hur forskning på mödernet går till:
Boken Evas Sju Döttrar av Bryan Sykes är en vetenskaplig äventyrshistoria om hur vi kan spåra våra genetiska förfäder.  
 
Bryan Stykes tar med läsaren på en fascinerande res i genetikens värld. Utifrån vår uppsättning av mitokondriellt DNA går det att spåra släktskap på mödernet tiotusentals år tillbaka i tiden.  
 
Alla nu levande människor har sitt ursprung i Afrika. Till Europa invandrade människan via Asien för ungefär 45 000 år sedan. Men endast sju kvinnor kom att bli urmödrar till dagens europ?er. Under olika tider och på olika platser har Ursula, Xenia, Helena, Velda, Tara, Katrine och Jasmine kämpat för sin överlevnad och för sina barn. Det är vi som är deras ättlingar.

2002-09-08, 21:05
Svar #4

Utloggad Siv Nauman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2011-04-24, 22:33
    • Visa profil
Hej Anneli,
En liten undring. Var någonstans står det att Eva hade sju döttrar? För du menar väl Eva från första Moseboken?
mvh
Siv

2002-09-09, 11:00
Svar #5

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21976
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:26
    • Visa profil
Hej Siv,
Sykes boktitel Evas sju döttrar ska definitivt inte tolkas bokstavligt.  
Det ska - enligt min mening - inte heller Bibeln. Men därom tvistar både de lärde och olärde.
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2002-09-11, 09:51
Svar #6

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Det enda som vi kan uttala oss om är att dessa sju urmödrar har gett upphov till alla nu levande människors raka möderne. Det säger ingenting om hurvida vi härstammar från de 100 000-tals (för att inte dra till med ännu större tal eftersom tidsbegreppet i detta sammanhang är rätt utsträckt) andra individer som levde vid samma tidpunkt eller inte. Att t ex helt utesluta människans härkomst från neaderthalmänniskan på dessa grunder tror jag är mycket vanskligt.

2002-09-11, 10:13
Svar #7

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
Märk, att Sykes själv betonar att det inte är fråga om sju urmödrar bokstavligen, men om sju skilda grupper av urmödrar.

2002-11-30, 04:38
Svar #8

Anders Andersson

Eftersom jag just läst _The Seven Daughters of Eve_ ger jag mig också in i diskussionen.
Kostnaden för att erhålla ett mtDNA-test med klanbestämning känns avskräckande, och eftersom den bara kan berätta om _en_ släktlinje av miljontals (den på mödernet i varje generation), så är dess betydelse för varje individs biologiska ursprung närmast obefintlig.
Detta är dock en av poängerna med Sykes resonemang; det viktiga är inte att få en bild av individens hela härstamning, utan att visa hur pass nära släkt alla nu levande människor är, nästan oavsett om vi bor i samma stad eller i olika världsdelar.
Den psykologiska betydelsen av att kunna sätta ett namn på sitt ursprung, om än bara symboliskt, skall inte underskattas.
Kan man dessutom få en ungefärlig bild av anmödrarnas vistelseort under olika epoker så är det förstås ett plus.
 
Jag är väldigt nyfiken på hur de sju döttrarna är representerade i Sveriges befolkningshistoria.
Genom egna och andras insatser är mina anor kända till mellan fyra och tolv generationer bakåt i tiden, nästan samtliga boende i Sverige från Värmland i söder till Jämtland i norr.
Min egen klanmoder är förstås gemensam för mig och min mm mm mm m född 1744 i Ed i Värmland, men jag är lika intresserad av vilka klaner som mina övriga anor tillhör.
Detta kan jag förstås bara ta reda på om jag hittar nu levande ättlingar till dem på kvinnosidan.
 
Jag hoppas därför att det finns många andra dokumenterade ättlingar som jag kan kontakta för att föreslå att vi gemensamt bekostar testerna för ett fåtal utvalda ättlingar till varje ana, så att testresultatet kommer så många berörda som möjligt till del.
Eftersom vi är betydligt fler invånare i Sverige i dag än på 1700-talet, så bör det betyda en lägre sammanlagd kostnad för att klanbestämma samtliga nu levande invånare med kända anor om vi samarbetar, än om vi låter testa oss var för sig.
För att detta skall fungera krävs en hel del planering och organisation.
 
Finns det kanske redan publicerade uppgifter om nu levande eller historiska svenskars klantillhörighet?

2003-09-16, 11:39
Svar #9

Utloggad Peter Siljerud

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 130
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 21:39
    • Visa profil
    • www.siljerud.com
Angående Bryan Sykes bok och Evas sju döttrar så kan jag meddela att jag för några år sedan gjorde ett DNA-test. På Oxford University jämfördes min DNA-sekvens och det visade sig att jag tillhörde Helenas klan. Dom levde på gränsen mellan Spanien och Frankrike för 20 000 år sedan. Detta är vad jag kallar släktforskning på riktigt...

2003-09-16, 20:44
Svar #10

Utloggad Crister Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil
Whooow Peter.... Det var intressant. Hur gör man och vad kostar det? Kontakt? Jag blev mycket intresserad!

2003-09-16, 20:50
Svar #11

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Webbadressen är enligt boken (och Google) www.oxfordancestors.com och priset för klantillhörigheten är 180 ?.
 
Hälsningar,
Eva
 
PS. Boken är läsvärd!

2003-09-27, 19:58
Svar #12

Anders Andersson

Peter, kan du uppge vilken din äldsta kända ana på mödernet är och var hon levde? Om dina uppgifter är korrekta, så skall hon förstås också ha tillhört Helenas klan, precis som alla hennes döttrar, dotterdöttrar osv (liksom sönerna till dessa, men inte sönernas barn). Om någon annan av de berörda ättlingarna också låter sig klanbestämmas, så har ni där en möjlighet att upptäcka eventuella felaktigheter i det förväntade släktbandet er emellan.
 
Varje klan rymmer flera olika mitotyper, alltså specifika DNA-sekvenser, och varje mitotyp representerar en mindre och mer sentida del av klanträdet (klanen är egentligen en godtyckligt definierad grupp av inbördes besläktade mitotyper). Vet du huruvida du har just Helenas egen mitotyp (även känd som CRS, Cambridge Reference Sequence) eller någon efterföljare till denna?

2004-07-22, 19:16
Svar #13

Jörgen Granroth

Någon som har några synpunkter om DNA-geneaologi...?

2004-07-23, 10:13
Svar #14

Utloggad Berith Hemmingberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 780
  • Senast inloggad: 2018-07-20, 12:30
    • Visa profil
Mmmmmmmm, nu har jag också läst Evas sju döttrar. Vilken bok, längtar att få veta vem som är min stammoder.
 
Synpunkter på DNA?
- När det gäller att utesluta ett faderskap är tekniken tydligen 99,9% enligt en för mig okänd, sekundär källa.
- Beträffande tekniken som beskrivs i Bryans Sykes bok, att utvinna DNA från gamla ben, tror jag att även denna teknik får höga säkerhetsprocent.
 
Jag tror dock att man INTE får glömma att det finns en felmarginal, om än så liten. Det är denna felmarginal som de svenska genetikerna nu vill varna om, beträffande gamla mordutredningar.
Det KAN ha överförts DNA till platser på ett eller annat sätt, utan att personen i fråga ALDRIG bevisligen har varit där, eller har med det aktuella fallet att göra.
 
Hälsningar
Berith

2004-07-23, 15:57
Svar #15

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 16:40
    • Visa profil
Hejsan!
 
För det första tror jag absolut inte på det som står i gamla böcker om härstamning från Adam och Eva. Om man däremot ser på internet så som på den inte helt trovärdiga sidan http://freepages.genealogy.rootsweb.com/~jamesdow/s064/f100336.htm
 
då härstammar jag enligt sagorna och berättelserna från Adam och Eva och deras söner den förstfödde Kain, Adams son Set och dennes hustru en av Evas sju döttrar Azura.
 
Om någon kan berätta vad som står i Bryan Sykes bok Adam's Curse om Kain och Set samt vad som står i boken Evas sju döttrar om min stammoder Evas dotter Azura? vore jag jätte glad. Tack så här på förhand!

2004-07-23, 16:38
Svar #16

Jörgen Granroth

Hej,
Kul att få lite reaktioner!
När det gäller Oxfordancestors maternal test tror jag på Bryan Sykes - det är västvärldens tio års  samlade vetenskapliga erfarenhet som ligger bakom dessa resultat.
Hans funderingar kring paternal test är väl inte lika säkra - men enligt www.oxfordancestors.com ska motsvarande resultat komma 2005.
Kort samanfattat menar han att Y-kromosomen är i så dåligt skick att det är tveksamt om den överlever - och detta kan inträffa redan om 125.000 år...
revolutionerande slutsatser eller hur...

2004-07-23, 17:13
Svar #17

Jörgen Granroth

Precis efter att jag läst de här svaren knappade jag in  Oxford Ancestors  och det visade sig att Bryan Sykes redan fått till generna på fädernet.  
Nu finns det en PatriMapT  för ?190.00 tillgänglig - jo jag kunde låta bli att beställa...

2004-07-23, 18:17
Svar #18

Utloggad Berith Hemmingberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 780
  • Senast inloggad: 2018-07-20, 12:30
    • Visa profil
En liten fundering!
 
OM Bryan Sykes teori är riktig borde, enligt Eva och Adamteorien, Eva fött 2 döttrar.
Var står det någonstans om dem??
 
Berith

2004-07-23, 20:47
Svar #19

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Hej på er!
 
Nu blev det lite väl mycket sammanblandningar etc!
 
För det första Evas sju döttrar skall INTE tolkas bokstavligt och har INGENTING med den i bibeln omnämnda Eva att göra. De sju kvinnorna som levde för ett antal år sen (om jag minns rätt ca 20000 år) anses av Sykes vara de enda kvinnorna (som levde då) som har levande kvinnliga (med rak mödernehärstamning) idag. Dessa sju individer hade så olika mtdDNA att de fick utgöra 7 olika huvudgrupper.
 
Det andra som jag vill invända mig emot är jämförelsen med moderna mordutredningar. Här handlar det om fragment av DNA som har hittats på en plats och som experterna nu varnar för att de kan ha kommit dit på annat sätt än att personen verkligen har varit där. Detta har naturligtvis ingenting att göra med om man utvinner mtdDNA ur benmärgen från en för länge sedan avliden kvinna. När det gäller Y-kromosom test (raka fädernet) så testas ju nu levande personer (det går inte att utvinna Y-kromosomen ur en man som levde för länge sedan, eller det är i vart fall mycket stor sannolikhet att det inte går).
 
Mvh
 
Gabriel Wallgren

2004-08-16, 19:05
Svar #20

Anders Andersson

De sju döttrarna är inte de enda klanmödrarna för världens befolkning, utan endast för majoriteten (95 procent eller så) av Europas nuvarande befolkning. Dessutom är valet av dem en smula godtyckligt; det baserar sig på när mutationer har uppträtt i vissa delar av mtDNA-sekvensen. Det finns förgreningar i det genetiska trädet som Bryan Sykes inte förärat med symboliska kvinnonamn, men som ändå är vetenskapligt säkerställda.
 
Det är inte heller meningsfullt att tala om de enda kvinnorna som levde då, emedan de sju döttrarna är långt ifrån samtida med varandra. Den yngsta, Jasmine, återfinns i Mellanöstern för 10.000 år sedan och representerar jordbrukets införande i vår del av världen, medan den äldsta (jag tror det är Ursula) placerats bland Sydeuropas tidiga jägarfolk för 40.000 år sedan, de som förmodas ha trängt undan neanderthalarna. Från Ursulas synvinkel är det snarare vi som är ungefär samtida med Jasmine; vi är ju sådana där bofasta jordbrukare hela bunten...
 
Under de 30.000 år som förflutit mellan Ursula och Jasmine har det förstås levat åtskilliga tusen kvinnor (exempelvis ättlingar till Ursula, eller anor till Jasmine) som också har levande ättlingar längs kvinnolinjerna i dag. Att de är namnlösa beror på att de inte representerar några mutationer i mtDNA som vi kunnat observera i efterhand.

2004-11-05, 17:04
Svar #21

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7200
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 11:38
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Med anledning av frågan som ställdes om det går att spåra släktskap som inte går rakt tillbaka på mödernet för kvinnor och rakt tillbaka på fädernet för män, så verkar följande notis säga att det är möjligt:
 
Österrikiska forskare vill ta DNA-prover på kvarlevorna av Wolfgang Amadeus Mozarts släktingar. Syftet är att få svar på om kraniet på Mozartmuseum i Salzburg verkligen är hans.
 
Mozart begravdes 1791 på en kyrkogård i Wien. Tio år senare grävdes området upp för att ge plats åt nya avlidna. En dödgrävare tog hand om kraniet som därefter bytt ägare flera gånger. Omkring sekelskiftet 1900 lämnades skallen över till Internationella Mozartstiftelsen i Salzburg.  
 
Nu har forskare vid ett universitet i Wien grävt upp några av Mozarts släktingar för att kunna jämföra DNA. Kvarlevorna tros tillhöra Mozart far, mormor och systerdotter. Man söker även tillstånd att gräva fram kroppar i den krypta där kompositörens syster Nannerl antas ligga begravd.
 
Källa: TT, Svenska Dagbladet
 
 
Publicerad på www.popularhistoria.se den 29 oktober 2004
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2004-11-05, 18:18
Svar #22

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag tror att du har missuppfattat det hela, Stefan. Mozart, hans syster och systerdotter har samma anmoder, hans mormor. Genom att jämföra dessas kvarlevor med skallen kan man se om de har samma mitokondriella DNA, som alltså ärvs på kvinnolinjen. Vad det gäller fadern så kan man göra ett vanligt faderskapstest, och se om hälften av skallens DNA, inklusive Y-kromosomen, överensstämmer med fadern.

2004-11-05, 18:38
Svar #23

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7200
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 11:38
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
OK! Tack för ditt snabba och klargörande svar Anders!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2004-11-18, 23:23
Svar #24

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se

2004-12-13, 12:11
Svar #25

Thomas Rådberg

Hur ser fördelningen av klanmödrar ut i Afrika speciellt västafrika och i Karibien jämfört med Skandinavien. Någon som vet?

2004-12-13, 14:55
Svar #26

Anders Andersson

Det är en smula svårt att beskriva i ord, särskilt om man inte vet svaret själv... De grafiska certifikaten från Oxford Ancestors ger viss vägledning om vilka kontinenter de olika klanerna är koncentrerade till, och Graeme Legg redovisar exempel ur sin egen släkt med båda certifikaten.
 
Människans erkända ursprung, och ett stort antal klanmödrar (identifierade med namn på L) står att finna i Afrika. De L-klaner som återfinns utanför Afrika i dag, såsom i Amerika, torde kunna härledas till sentida utvandring (exempelvis slavhandel).
 
Något mer precist om Karibien eller Skandinavien tror jag inte kan sägas utan att du preciserar frågan.

2005-11-26, 22:14
Svar #27

carina helander

Jag skulle jättegärna göra båda testerna, Man får ju i allfall reda på två grenar, sin rakt nedstigande moderslinje och rakt nedstigande faderslinje. Men tyvärr så är det alldeles för dyrt.
Jag skulle vilja veta den exakta kostnaden i kronor också, men den verkar vara skyhög, eftersom ingen vill berätta.

2005-11-26, 22:51
Svar #28

Utloggad Rolf Berlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2023-12-30, 16:44
    • Visa profil
    • www.morlanda.se
Carina
Du kan inte göra en Y-chromosontest för att få fram dina anor på fädernet. Du måste be eventuella bröder eller manliga kusiner på fädernet om hjälp för att göra en sådan test.
Priset för en 12 loci Y-test är 100$ (ca 900kr) via National Geographic Genographics webbsida (se länk ovan).
 
Lars Olov
Med 12 loci Y-test och perfekt matchning med en annan testad person i databasen och med samtliga 12 markörerna lika, har man med 90% sannolikhet en gemensam fäderneana inom de senaste 600 åren.
Med 25 loci Y-test och perfekt matchning minskar tiden till 300 år. Med 37 loci till 150 år.
Priset på 25 loci Y-test är ca 2000 kr.
Källa: Familytreedna.com

2005-11-27, 12:59
Svar #29

carina helander

Tack Rolf
Hade inte tänkt på det med y kromosomer. För att se min faderslinje måste alltså min bror testa sig.
Förstår jag det rätt att en man kan få fram både sin moderlinje och faderslinje, men han för som sagt inte moderslinjen vidare.
Och en kvinna kan endast få fram sin moderslinje själv och måste ha en manlig släkting på faderssidan för att få fram faderslinjen.
Det här är svårt men superintressant.
MVH Carina

2005-11-27, 14:27
Svar #30

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7200
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 11:38
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Ja Carina, så är det, iallafall med dessa test.
 
Såg nu att det står lite om artikeln i Illustrerad Vetenskap här på nätet:
 
http://www.illvet.se/polopoly.jsp?a=1218&id=9211
 
Där publiceras följande länklista för de som vill veta mer i ämnet:
Webbplatser:
https://www5.nationalgeographic.com/genographic/
 
http://domino.research.ibm.com/comm/pr.nsf/pages/news.20050413_tgp_roy
yuru.html
 
http://news.bbc.co.uk/1/hi/sci/tech/4435009.stm
 
http://news.nationalgeographic.com/news/2003/02/0214_030214_genghis.ht
ml
 
http://www.bbc.co.uk/history/programmes/bloodofthevikings/genetics_res
ults_01.shtml
 
 
I artikeln stod också att männen på Island verkar komma från Norge, men kvinnorna från Storbritannien!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2005-11-28, 02:13
Svar #31

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 00:06
    • Visa profil
Rolf.
 
Jag frågade om analys av mitokondrie-DNA och värdet av att få veta vilken Eva man kommer ifrån. Du svarar på en fråga som jag inte ställt.
 
Lars-Olov
LOE

2005-11-28, 16:51
Svar #32

Utloggad Rolf Berlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2023-12-30, 16:44
    • Visa profil
    • www.morlanda.se
Lars-Erik
Du har rätt, det finns inget egenvärde i information om släktskap tillbaka till stenåldern.
Däremot har migrationsforskare nytta av informationen.
 
Carina
Exemplet med 8 DNA-linjer ovan är både krånglig och dyr.
 
Bättre då med följande test för att få fram 4 DNA-linjer:
Testa din far (eller en farbror) samt en morbror med ett kombinerat mtDNA och 12 markeringstest på Y-chr. Kostnad 4000 kr.
Om det visar sig att en av DNA-linjerna matchar några oväntade deltagare begär du en uppgradering av Y eller mtDNA testet.  
Detta är möjligt att göra utan att skicka in något nytt prov eftersom proverna sparas i 25 år hos familytreedna.com , kostnad 1000 kr/uppgradering.

2006-08-11, 07:38
Svar #33

Utloggad Rolf Berlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2023-12-30, 16:44
    • Visa profil
    • www.morlanda.se
Daniel
Testet av mitokondriella DNA brukar ge en sämre upplösning än Y-chr testet. Mitt test var också unikt mot övriga i FTDNA-databasen.
Orsaken är att antalet mitokond. tester är avsevärt färre än y-chr testerna.
Min mors anor är från östra Orust på och har gått att följa in på 1600-talet.

2006-08-11, 11:53
Svar #34

Daniel Famer

Hej Rolf,
 
Där måste jag tyvärr säga att du har fel.  
 
Det man gör vid en mitokondriell-DNA analys är att man tittar på de två s k Hypervariabla sekvenserna (HVS 1 & 2) och jämför dem med den gängse referenssekvensen från Cambridge (CRS). Skillnaderna i sekvenserna registreras, och det rör sig i dag om en sekvens på ca 570 aminosyror som VAR och EN kan vara muterad.
 
Problemet är snarare att man oftast får för många träffar på den huvudsakliga sekvensen (HVS 1) och därför brukar utöka testet med den andra sekvensen (HVS 2) för att filtrera svaret och få ner antalet träffar.
 
Mitt problem och då även ditt, är däremot lite annorlunda; vi har en unik serie mutationer redan med den huvudsakliga HVS 1 sekvensen. Vad det beror på kan man givetvis spekulera om, men om jag ska tala av erfarenhet så bör det åtminstone i mitt fall, bero på att det sista och avvikande mutation uppkom ganska sent (500-2000 år) och därför borde finnas i ett relativt begränsat område i norrland. Ju ovanligare den är, destor senare bör den ha uppkommit och desto närmare släkt är jag med de som har den.
 
Ang Y-kromosom analysen: visst skulle det vara kul att ta reda på var min morfars släkt kommer ifrån också. Problemet där att jag då måste prata med min kusin (!) om att göra testet, eftersom jag själv (självklart) inte har ngr y-kromosomer från min mors sida, och det är den jag f t är mest intresserad av. :-)
 
Mvh,
Daniel

2006-08-11, 16:53
Svar #35

Daniel Famer

Hej igen Rolf,
 
Jag läste igenom din kommentar igen och jag insåg att jag kanske missupfattade dig på en punkt angående hur många tester det egentligen har gjorts, och där har du förmodligen rätt i att det har gjorts färre analyser av det mitokondriella DNAt.
 
Du nämnde förresten aldrig vilken haplogrupp du själv tillhör?
 
Mvh,
Daniel

2006-08-27, 20:01
Svar #36

Utloggad Rolf Berlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2023-12-30, 16:44
    • Visa profil
    • www.morlanda.se
Daniel
Jag tillhör H med specifika muteringar på
16192T, 16362C, 16445C,  16482G
 
Som du skriver så har det gjorts betydligt
färre tester av mtDNA än Y-chr.
 
Det beror möjligtvis på att ett stort antal av de som gör testerna har ett släktnamn som ärvts på fädernet och burits  
inom släkten under hundratals år men anfadern är okänd.  
För att om möjligt spåra anfadern går en grupp med samma släktnamn samman och testar  
sig varvid de kan se vilken gren av stamträdet de härstammar från.
Jag har tagit del av resultatet från några av dessa släktnamns-undersökningar
och det som är mest slående är att de som bär samma släktnamn
har i det närmaste identiska markörer.
Detta visar att otroheter i äldre tider verkar ha legat på ca 2-5% som tidigare antagits.

2006-09-06, 19:42
Svar #37

Utloggad Rolf Berlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2023-12-30, 16:44
    • Visa profil
    • www.morlanda.se
Ingela
Tack för lektionen nu förstår jag bättre!
 
En ny fråga:
Mitokondrierna med sina gener som man ärver på sitt raka möderne... ligger de utanför kromosonerna?
 
Kanske du har tips om någon bra genetik-bok för en nybörjare?

2006-09-07, 03:18
Svar #38

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Rakt av från Wikipedia ( http://sv.wikipedia.org/ ):
Mitokondriellt DNA, mitokondrie-DNA, mtDNA eller mDNA är DNA som finns i mitokondrierna - kroppens kraftstationer, som tilllverkar bränsle i from av adenosintrifosfat (ATP) som sedan övriga delar av cellen kan använda. Förutom cellkärnan, som innehåller cellens genom (en organisms hela uppsättning av gener, d.v.s. den fullständiga DNA-sekvensen) lagrat i kromosomernas DNA, är mitokondrien är den enda av cellens organeller som innehåller eget DNA. Man antar att mitokondrien ursprungligen var en egen organism som sedan ingick symbios med cellen; i utbyte mot en skyddad miljö producerade denna urorganism någonting som cellen hade nytta av.
 
Min kommentar:
Kromosomerna finns alltså i cellkärnan; mitokondrierna runt om cellkärnan, utanför den. Orsaken till att mt-DNA används för att forska på den rena morslinjen är att faderns mitokondrier verkar förstöras i befruktningen (fast det finns avvikande åsikter om detta, och faderns mt-DNA har visst hittats också).
 
Nej, jag kan inte rekommendera någon bok. Själv lever jag på vad jag kommer ihåg från biologi-lektionerna för mer än 30 år sedan, uppdaterat med tidningsartiklar, uppslagsböcker och Internet.
 
Ingela

2006-10-23, 17:23
Svar #39

Utloggad Kurt O Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2020-10-06, 21:50
    • Visa profil
Hur är det nu? Kommer mitt mtDNA enbart från min mor och hennes mödernelinje eller? I inläggen ovan kan man få intrycket att även min morfar bidragit. Frågan gäller således enbart det mtDNA som man får vid testningar och om man är man.  
 
Kurt

2006-10-23, 19:35
Svar #40

Nicola Rehnberg

Ja Kurt, ditt mitokondrie-DNA kommer från din mor och hon har ärvt sitt från sin mor och så vidare. Din morfar har inte bidragit med något mitokondrie-DNA till dig. Om du vill analysera din morfars mitokondrie-DNA och inte bara kan ta ett cellprov från honom så kanske han har en moster, eller att mostern har några barn eller att mostern har en dotter som har barn som du kan låta testa. Om du vill veta något om din morfars rena fädernelinje så är det hans Y-kromosom som skall analyseras. Ställer inte han upp på den analysen så kan ske du har en morbror eller att någon av din morbrors söner kan låta sig analyseras.  
Om du låter analysera ditt mitokondrie-DNA så gäller resultatet även för dina syskon och givetvis för din mor, mormor etc. Om du låter analysera din Y-kromosom så gäller resultatet även för dina söner, men inte för dina döttrar, för din far, farfar etc, dina brorsöner, din farfars sonsöner etc.
 
En analys genom National Geographic och deras Genographic-projekt kostar ca 1000kr.  
 
Bästa hälsningar
Nicola Rehnberg

2006-11-03, 14:04
Svar #41

Utloggad Kurt O Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2020-10-06, 21:50
    • Visa profil
Rolf!
En liten fundering om gentestet. Vet Du om de gör om testet eller har man redan de data man behöver redan från första testet? Har för mig att jag läst att de förstör DNA-provet efter en viss tid vilket i så fall betyder att man måste bestämma sig snart betr en utvidgning. Ditt tredje test var det en 37 markörers?
 
Betr Dina skotska anor så var det mer en undran om man kunde dra någon slutsats om Y-DNA och koppling till en kvinna och hennes anor. Att även Din Henrik Hansson har skotska anor verkar ju inte helt otroligt. Synd att Du inte kan komma längre tillbaka i tiden på hans fäderneanor.
 
F ö tackar jag för Dina intressanta inlägg och håller helt med Dej i Ditt senaste inlägg. Jag förstår inte heller varför man kopplar ihop DNA-genealogi med rasism!
 
Hälsningar
 
Kurt

2010-10-09, 21:34
Svar #42

Utloggad Antoinette Herron

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 100
  • Senast inloggad: 2019-05-08, 20:33
    • Visa profil
Hej,
 
det var synd att jag missade diskussionen i maj, men jag är etnoarkeolog och jag kan bidra med att för ca 3-4 år sedan sändes ett TV-program om hällristningarna (bronsålder) i Tanumshede (jag tror det var Vetenskapens Värld) som tog upp en eventuell koppling med Irland. Teorin är att minst en av hällristningarna i Tanumshede berättar/föreställer scener ur den keltiska mytologin. Ganska säkert är, sagan om Queen Macha, när hon tvingades tävla som kusk/förare i ett chariot race (typ travlopp), för att försvara/rädda sin mans heder. Han hade varit ute och rumlat med grabbarna och skrutit om att hon var den bästa kusken i hela bygden. Hon tvingades att ställa upp och tävla trots att hon var höggravid, och födde direkt efter loppet (som hon givetsvis vann) tvillingar. Om de förblev gifta kommer jag inte ihåg. Forskning på Irland placerar myten om Queen Macha i provinsen Ulster, mer eller mindre nuvarande Nordirland. Tyvärr har man inte hittat några hällristningar på Irland ännu.
 
Det finns också en by nära Tanumshede som heter Dingle.Det iriska Dingle ligger på Irlands sydvästkust, så långt man kan komma, men om båda byarna haft samma namn sen bronsålder låter jag vara osagt.  
 
Det finns även en eventuell (allt är visserligen teorier) koppling svenska västkusten-yngre stenålder-fransk västkust (vilket under järnålder blir/kallas keltiskt område). Det är begravningsskicket som verkar överensstämma. En typ av hällkista med hål i gaveln, jag tror hålet är vänt mot väster, men det var ett par år sedan jag studerade arkeologi , och man gräver tyvärr inte hällkistor etc varje dag. Vardagen är mest stolphål i det oändliga..........
 
Både jag och min man har DNA-testat oss hos Familytree.dna, och min man fick en svensk match (Y dna), just från västkusten (om jag inte missminner mig) fast varken han eller hans släkt i mannaminne satt sin fot i Sverige innan vi träffades, hans släkt är irländsk. Men kanske någon blond och blåögd svensk sjöman varit framme, vem vet. En mycket flyktigt bekant här på Irland (universitetslektor, som själv släktforskat) berättade att några av hans katolska anor på 1600-talet (under inbördeskriget protestanter/katoliker) blivit deporterade (sålda)till Sverige för att tvångstjänstgöra i den svenska armen. Det låter ju rätt fantastiskt....Jag har själv inte läst om något sådant utbyte. Kanske vet någon mer..........
 
 
 Själv fick jag en svensk match i Örebro (mitro dna) trots att mina anmödrar (i manna/kvinnominne) kommer från den tyska fristaten Danzig. Och 8 matcher i England och USA.........
 
Som 50-årspresent tänkte jag önska mig en utökning av mitt dnaprov hos Familytree, matcher på senaste 5 generationerna. Ska bli intressant................
 
Vänligen
 
Antoinette

2010-10-11, 22:32
Svar #43

Utloggad Rolf Berlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2023-12-30, 16:44
    • Visa profil
    • www.morlanda.se
Hej Antoinette och tack för ditt inlägg.
Det är jätteroligt att få med någon som sysslar med en professionell etnoarkeologi i detta forum.
 
Jag vill passa på och fråga om några nyligen publicerade rapporter om DNA-profiler från människoben
som hittats vid utgrävningar i södra skandinavien och som härstammar från brons och järnåldern.
Enligt rapporten Fornnordiska mtDNA (Melchior et al. 2010) publicerad i PLoS ONE 5 (7): e11898. DOI: 10.1371/journal.pone.0011898
så påstås att DNA-profilerna från bronsåldern avviker mycket från de som är från järnåldern.
Däremot överensstämmer järnåldersprofilerna med de profiler som är karakteristisk för den nu levande befolkningen i södra Skandinavien.
 
Rapporten visade att frekvensen av Hg I, U4 och U5 minskade starkt mellan brons och järnålder vilket
skulle kunna förklaras endast om en mycket kraftig invandring skett i tidig järnålder.
Tidsmässigt sammanfaller det med en expansion av germanska språket i nordeuropa som även kom
att påverka de brittiska öarna.
En annan rapport Malmström et al. (2009) föreslår att DNA-bytet (=invandringen) skulle skett under den neolitiska trattbägarkulturen.  
 
Hur går diskussionen i Storbrittanien och övriga europa om folkförflyttningarna vid denna tid?

2010-10-12, 22:34
Svar #44

Utloggad Antoinette Herron

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 100
  • Senast inloggad: 2019-05-08, 20:33
    • Visa profil
Hej Rolf,
 
och tack för dina vänliga ord.
 
Jag studerade nordisk arkeologi innan DNA blev stort, men det fanns en diskussion om just nordisk bronsålder och huruvida den samiska kulturen trängdes undan, eller om samerna invandrade under bronsålder. Det man kunde enas om var att det sker en kulturell förändring. Samtidigt så har man hittat både fasta boplatser och campingplatser (jägare och samlare), som kan ha varit samtida, så möjligen har  kulturerna existerat sida vid sida under en tid.
 
Jag är inte så insatt i nyare arkeologisk DNA-forskning förutom vissa artiklar etc, som råkar komma i min väg, men DNA-forskningen är mycket intressant och ibland så ställer den vanlig/äldre arkeologiska teorier på huvudet, vilket är jättebra.
 
Järnåldern verkar ha varit en mycket turbulent tid, arkeologiskt förekommer en avfolkningsperiod, fimbulvintern i Sverige, man hittar färre boplatser, färre gravar etc. och det finns lite olika teorier;
att många i befolkningen drar ut i krig mot romarna (ca 300-400-talet s.k. folkvandringstid), att den Justianska pesten tar död på många i befolkningen, och/eller en klimatförändring (som vanligt ),det blir en köldknäpp, som på 1300-talet och 1600-talet, den lilla istiden.
Från ca 600-talet börjar båtgravar förekomma i Sverige/Norden, bl.a. Vendel, Valsgärde och det norska Osebergsskeppet (800-tal (?)), och de har många likheter med den berömda båtgraven i Sutton Hoo i East Anglia. I Storbritannien kallas tidsperioden för anglosaxisk,men i Sverige kallas samma kultur för vendeltiden av somliga forskare, eller bara järnålder, (politisk korrekthet i Sverige? ).Några forskare anser att vikingatiden börjar med vendeltid, andra inte.
Min egen uppfattning stämmer rätt väl med det du skriver om det germanska språkets expansion, man kan troligen se en kulturell förändring i det arkeologiska materialet i Norden under 500-600-talet, och som är mer germansk, eller saxisk. Svensk/nordisk arkeologi har haft, och kanske fortfarande har en slags mental blockering mot tyska och östliga områden, det har inte varit fint att associeras med östersjöområdet i efterkrigstidens Sverige, typ Ryssland, Ukraina, Estland o.s.v. och dessutom använde ju naziTyskland fornnordisk mytologi i sin propaganda, så arkeologisk tillhörighet med tyska områden har varit lite tabu.....  
 
Det ska finnas en mytologisk historia/saga från tyskt område om tre bröder Oden, Wodan och Ve, som i vissa delar överrensstämmer med nordisk mytologi om Odens ursprung.
 
Rapporten av Malmström et al. har jag tyvärr inte läst, men en ganska omfattande migration under neolitisk tid är mycket sannolik. Det hittades en mycket välbevarad dubbel skelettgrav, senneolitikum, mycket nära Stonehenge för ca 1 eller 2 år sedan. Jag vet inte om det togs DNA(mycket troligt), men man gjorde en tandemaljanalys (jag kommer inte på vad det heter på riktigt), och den äldre mannen hade i alla fall vuxit upp i alperna,(om man inte redan då importerade mat , allt kan ju vara möjligt ) den yngre kan ha varit en son, men som vuxit upp i England, de var i alla fall nära släkt.
Annars är nog de flesta forskare i Storbritannien överrens om att tidig migration varit mycket, mycket mer omfattande än vad vi hitintills trott.
 
För native americans, de amerikanska indianerna har man DNA-mässigt belagt 2 invandringar från Europa, en för ca 16 000 år sedan, också mer eller mindre belagd med en viss flintteknik och flintverktyg från franska västkusten. Dessa tidiga invandrare utrotades nästan av en mycket hastig klimatförsämring (ialla fall de boplatser som man grävt), kanske ett meteroitnedslag eller ett kraftigt vulkanutbrott. Nästa europeiska invandring var för ca 9000 år sedan, och många indianer av idag lär ha denna senare europeiska gensekvens.
 
Det sista jag läste om arkeologiskt DNA var (tror jag) en artikel i DN om finnarna; de är tydligen en mycket homogen grupp både språkligt och genetiskt.
 
Vänligen
 
Antoinette

2010-10-13, 00:55
Svar #45

Utloggad Gunnar Håkansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 528
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 08:55
    • Visa profil
Det finska språket låter rätt olika i öster och i väster.
Annars har jag intrycket att samerna dominerade åtminstone norr om Dalälven (och förekom även söder därom) fram till någon gång under bronsåldern.

2010-10-13, 21:11
Svar #46

Utloggad Rolf Berlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2023-12-30, 16:44
    • Visa profil
    • www.morlanda.se
Stefan
Förutom de databaser som Marcus anger ovan finns även en bra databas för mitokondrietester
http://www.mitosearch.org/
 
För autosomala tester finns ingen oberoende databas för att jämföra testresultat från olika lab.
Anledningen är att bland de 500 000 SNP som testas finns uppgifter som indikerar
ärftliga sjukdomar och det vill man ju inte sprida hur som helst. Den risken behöver man inte
ta när man testar Y-kromoson och mitokondrie-DNA för där har man valt ett DNA-område som ej
används för kroppens utveckling (sk skräpDNA)
Personligen har jag dock delat med mig av mitt autosomala resultat till universitet och forskningsprojekt
där man är intresserad av att bygga upp kunskap om regionala skillnader i DNA-profiler inom Skandinavien.
 
Jag har samma erfarenhet som Robert Karlsson att man får mer träffar med autosomaltestet eftersom
det täcker upp alla tänkbara sysslingar, bryllingar 5-männingar osv....
Som vanligt med DNA-tester får man dock se upp med att reklamen för testerna överdriver möjligheten
att hitta släktingar under den tid som man oftast är intresserad av = 16- och 1700-talen.
På nivån 5-männingar som på engelska brukar benämnas 4-cousins är den gemensamt delade DNA-delen
nere i 0.2% av hela DNA-genomet. Vid så låga nivåer börjar det ofta uppstå sk falska matchningar som
beror på slupmässiga likheter i DNA-mönstret.
 
Jag har två autosomala matchningar där vi hittat gemensamma anor i början av 1700-talet genom
vanlig släktforskning i kyrkböcker. Det är en märklig och mycket spännande känsla när man verifierar
ett DNA-resultat med vanlig kyrkboksforskning.

2010-10-13, 22:04
Svar #47

Utloggad Rolf Berlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2023-12-30, 16:44
    • Visa profil
    • www.morlanda.se
Tack Antoinette för dina långa och intressanta inlägg.
 
Linea Melchiors artikel Genetisk mångfald bland forntida nordisk befolkningar (2010) finns i  
helhet på följande sida http://www.plosone.org/article/info:doi/10.1371/journal.pone.0011898
Rimligtvis tolkar man resultatet som att en stor germansk invandring till skandinavien från Tyskland  
inträffat någon gång runt Kristi födelse.
 
Med tanke på att gropkeramik folket i östsverige hade störst DNA-likhet med balterna (Malmström 2009)
och att det finns stora keltiska fynd från bronsåldern i västsverige och Danmark så borde vissa
forskningsområden ändra inriktning. Jag tänker närmast på ortnamnsforskare som med stor kraft avfärdat
all försök att förklara märkliga gamla ortnamn i sydsverige med hjälp av keltiska eller baltiska språk.
För norra Skandinavien skall det bli oerhört intressant att se DNA-tester från utgrävningsplatser från
järnålder och medeltid. Där om någon plats i Skandinavien borde alla ortnamn matchas mot finsk/samiska
för att uppnå någon grad av trovärdighet som seriös forskning.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna