ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: U  (läst 1625 gånger)

2004-08-18, 09:44
läst 1625 gånger

Jörgen Granroth

Ulrike är den åttonde klanen i Europa enligt Sykes:
 
The clan of Ulrike (German for Mistress of All) is not among the original “Seven Daughters of Eve” clans, but with just under 2% of Europeans among its members, it has a claim to being included among the numerically important clans. Ulrike lived about 18,000 years ago in the cold refuges of the Ukraine at the northern limits of human habitation. Though Ulrike's descendants are nowhere common, the clan is found today mainly in the east and north of Europe with particularly high concentrations in Scandinavia and the Baltic states.

2004-08-18, 16:20
Svar #1

Anders Andersson

Tack; Ulrike hade jag inte uppmärksammat. Det visar ju hur analyserna hela tiden förfinas, och såväl åldrarna som ortsbestämmelserna blir alltmer precisa.
 
Frågan är dock hur många fler analyser som det är meningsfullt att man gör. Oxford Ancestors har hittat ett sätt att tillfredsställa människors nyfikenhet på sitt ursprung, samtidigt som man får tillgång till ett omfattande genetiskt material för vidare forskning.
 
Det bästa i kråksången är ju att försökspersonerna själva betalar för DNA-analyserna! I Uppsala ser jag hur Psykologiska institutionen annonserar efter studenter som vill tjäna en hundring eller så i arvode på att besvara några frågor. Jag har inte hört talas om att det skulle vara någon rusning till intervjuerna...

2018-11-26, 13:20
Svar #2

Utloggad Lena Selvén Nyberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2023-08-27, 17:23
    • Visa profil
Jag tillhör Ursulas klan. Min haplogrupp är U5b1c. Är det någon annan som tillhör samma grupp?
Lena

2021-07-05, 01:20
Svar #3

Utloggad Linda Enge Lustrup

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2021-07-06, 13:28
    • Visa profil
Jeg tilhörer U5A1 

2021-07-06, 08:37
Svar #4

Utloggad Allan Sjöö

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 576
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 22:02
  • allan.sjoo.yahoo.se
    • Visa profil
Jag har haplogrupp U5b2a2b1

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna