ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: T  (läst 2708 gånger)

2006-08-08, 16:31
läst 2708 gånger

Daniel Famer

Hej!
 
Jag söker efter fler personer som har testat att analysera sitt mitokondriella DNA via t ex The Genographic Project (National Geographic)!?
 
Det intressanta med den här typen av DNA är att den enbart ärvs på moderns sida; min äldsta mitrokondriella anmoder heter t ex Karin och levde i början av 1600-talet.  
 
Allt DNA kan efter analysen delas in i olika grupperingar, där jag t ex tillhör den s k haplogruppen T2. Men jag har ett problem. Utöver de mutationer som normalt brukar finnas i gruppen har jag en extra mutation som gör att mitt DNA blir unikt! Jag har testat samtliga databaser som finns tillgängliga och jag har inte hittat någon som har samma sekvens. Min mammas släkt härstammar sedan 500 år från trakterna omkring Skellefteå, Bygdeå, Bure, Buträsk och Lövånger och det skulle vara intressant och roligt att ta reda på om det finns fler personer i Västerbotten som bär på samma DNA.
 
Hör av er!
 
Två länkar, dels till National Geographic för mer info om projektet, och dels till Family Tree DNA som kan utföra analyserna och även har en stor databas:
======================================================================
https://www3.nationalgeographic.com/genographic/participate.html
https://www.familytreedna.com/

2014-12-16, 15:56
Svar #1

Utloggad Björn Sonesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1141
  • Senast inloggad: 2019-01-08, 16:38
    • Visa profil
Hej, jag har också en T2b med en extra mutation. Jag vet om att vi är 8 st skandinaver med denna mutation. Ingen testperson hittlls utanför Skandimavien har denna ENDA EXTRA mutation.
 
mvh Björn

2018-02-13, 15:34
Svar #2

Utloggad Ulla Nilsdotter Jonsson

  • Ulla NJ
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 183
  • Senast inloggad: 2024-03-08, 18:20
    • Visa profil
Hej.
 
Hur vet jag om jag har en extra mutation? Jag har T2b T152C! -
vet att det är en s k back mutation men räknas det som en xtra?

Och Daniel - jag har släkten på min mamma sida i samma områden som dig!

2018-03-08, 15:02
Svar #3

Utloggad Björn Sonesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1141
  • Senast inloggad: 2019-01-08, 16:38
    • Visa profil
Hej igen, nu drygt 3 år senare så har min lilla grupp vuxit. Vi är nu cirka dubbelt så många som förut, ca 15 st och 1-2 är utanför Norden. Åldern på vår mutation bör vara ganska gammal!
mvh Björn

2019-08-02, 13:00
Svar #4

Utloggad Fredrik Linby Thorell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 21:27
    • Visa profil
Har antalet vuxit?


Jag har T2 på Ftdna. Överförde svaren till yfull för mer analys och det ändrar sig lite hela tiden, just nu har jag T2b39a6.

2020-05-03, 14:43
Svar #5

Utloggad Ulla Albano Angeles

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2020-05-04, 14:49
    • Visa profil
Min grupp är T2e, tyvärr har jag inte kunna lista ut hur jag kan se mutationer o.dyl. kanske kan få lite tips. Min kända äldsta anmoder kommer från Härjedalen

2022-11-16, 16:56
Svar #6

Utloggad Elisabeth Löfvenberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2022-11-18, 15:25
    • Visa profil
Hej på er igen!
Jag har varit borta ett par år...
Jag är testad T2b9 och hoppas på att hitta nya vänner.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna