ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: R1a  (läst 4255 gånger)

2011-02-27, 19:22
läst 4255 gånger

Utloggad Erik Lundin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 172
  • Senast inloggad: 2011-02-27, 19:22
    • Visa profil
Hej igen!
Mitt Maternal Haplogroup:J2a1a1b
Mitt Paternal Haplogroup:R1a1a
mvh
Erik

2011-02-27, 20:55
Svar #1

Utloggad Rolf Berlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2023-12-30, 16:44
    • Visa profil
    • www.morlanda.se
Hej Erik
Trevligt att se att vi ungefär lika lika många neandertalgener som medelsvensson.
Din Y-haplogrupp finns framförallt i Vitryssland och Indien som framgår av följande karta

Det kanske vore värt att få fram mer om fädernet genom en 37 markörstest.
Rolf Berlin

2011-02-27, 21:54
Svar #2

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Ang kartor av det här slaget som jag själv i något inlägg här i tråden och nu Rolf visar på hur haplogrupper koncenteras i olika delar av Europa, så undrar jag på hur det kan bedömas utifrån det vi vet om exempelvis Stalins massdeporteringar av befolkningsgrupper i tiden omkring andra världskriget..? Se exempelvis den här länken om det http://sv.wikipedia.org/wiki/Tv%C3%A5ngsf%C3%B6rflyttningar_av_befolkningsgruppe r_i_Sovjetunionen

2011-07-10, 15:12
Svar #3

Utloggad Anne M Berge

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2019-09-27, 13:26
    • Visa profil
R1a1a prosjekt på FTDNA og Genographic
 
Vi er en gruppe som har startet opp et nytt R1a1a and Subclades prosjekt på Family Tree DNA: http://www.familytreedna.com/public/R1a/default.aspx
 
Dette er en gruppe for dem som vil utforske sine R1a-resultater, og vite mer om SNPs som definerer kjente og nye undergrupper.
 
The main goal for this R1a1a and Subclades Project is to understand the haplogroup and explore the deeper structure of R1a1a.  
 
* We will focus on the various subclades of R1a1a (M198)
* We will display the SNPs test for each member on our Public webpage, and advice members of which SNPs they ought to test
* We sort members into categories according to their haplotypes and SNPs test, disregarding their known ancestral origins (which might be quite recent)
* Our members are encouraged to test 67 STR-markers or more, and SNPs according to their haplotypes
* The group administrators will try to be in close contact with the members to provide information and understand the results
 
Om man har testet R1a (M198) hos Family Tree DNA eller Genographic, vil vi svært gjerne ha dere med som medlemmer.  
 
De fleste skandinaviske R1a1a kommer i en av disse tre gruppene:
 
* DYS388=10, Northwestern type, identifisert av Anatole Klyosov. Denne fins hovedsaklig i Storbritannia/Irland og Norden.
* R1a1a1 - L448 Younger Scandinavian L448 er en nyoppdaget SNPs som definerer en skandinavisk gruppe som ennå ikke har fått eget navn. Den er fadergruppe for McDonald-gruppen R1a1a1h (nomenklatur her vil nok endres). Typisk her er også YCAII=19-21.
* R1a1a Older/Other Scandinavian med typisk DYS391=10, DYS458=15, DYS442=12 - her leter man etter flere SNPs som kan definere gruppene. Kanskje er dette flere grupper.
 
1000 Genomes forskningen har oppdaget en SNP kalt Z282 som trolig er felles for de skandinaviske grenene av R1a. Denne vil kunne testes en gang i fremtiden.

2015-10-03, 19:19
Svar #4

Utloggad Tommy Thuvesson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: 2017-04-03, 13:06
    • Visa profil
Jag har testat mig på Y-DNA 37 markersnivån .och har R1a1a R-M198  och enl vad jag ser ovan så har jag  på YCAII  19-21  och fått de flesta matchningar på Skottland,England, Norge  men inte många på Sverige och Danmark. måpnga i clnen MacDonanld har kommit in som matchningar .  
Ska jag prova att testa  någon SNP nu för att kunna få mer info

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna