ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Y-DNA (det raka fädernet)  (läst 3372 gånger)

2014-07-04, 14:10
läst 3372 gånger

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 09:50
    • Visa profil
Nu är Swedish Nobility DNA Project - DNA-projekt för svensk adel sjösatt: https://www.familytreedna.com/public/swedishnobilitydna/!
 
Detta är ett DNA-projekt för personer som tillhör någon svensk introducerad eller ointroducerad adelsätt. Det långsiktiga målet med projektet är att utveckla kunskaperna om de svenska adelsätternas ursprung bortom de skriftliga källorna samt att kunna bekräfta eller dementera osäkra, tveksamma eller ifrågasatta uppgifter i den genealogiska litteraturen om de olika adelsätternas ursprung och släktskap.

2014-07-05, 10:39
Svar #1

Utloggad Ann-Britt Sjödin Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 923
  • Senast inloggad: 2016-10-31, 16:15
    • Visa profil
Hej.
Det skrivs mkt om DNA i släktforskningen och jag tycker detta är jätte intressant. Det finns tips om var man vända sig mm. Jag tycker dock det är svårt när man endast vill ha ett test som visar släktskap mellan nu levande kvinna och hennes avlidne far.
Jag är övertygad om att han inte var fadern. För de efterlevandes skull, hur kan jag med DNA ta reda på detta? Kvinnans son och dennes barn finns att tillgå.
Ngt råd om hur jag ska göra? En hel släkttavla långt bak i tiden finns och den skulle behövas ändras om fadern är fel.
Anhöriga vill dessutom veta.
 
Tillägg; Det finns 2 nu levande killar och om dessa är släkt med varandra så är det fel far i forskningen. Kan jag göra ngt av detta?
Tack på förhand
AnnBritt
 
(Meddelandet ändrat av Annbritt57 2014-07-05 11:04)

2014-07-05, 13:14
Svar #2

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
AnnBritt, med tanke på ditt tillägg så låter det som att ni har en kandidat till vem som är rätt fader. Ett autosomalt test (t ex Family Finder på FTDNA) av bägge dessa killar skulle visa om de är släkt och ungefärligt hur nära släkt de är.
 
Om jag missförstått tillägget så måste ni testa någon säker släkting till den felaktiga fadern och jämföra det testet med ett test av den nu levande dottern, för att se att de INTE är nära släkt. Även här gäller ett autosomalt test.

2014-07-05, 13:24
Svar #3

Utloggad Ann-Britt Sjödin Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 923
  • Senast inloggad: 2016-10-31, 16:15
    • Visa profil
Tack Anders, ja du har helt rätt. Jag har en kandidat till rätt fader. Killarna jag nämner i tillägget har absolut inget känt släktskap i nuläget. Men, om min teori stämmer så är de kusiner. Och den levande kvinnan försvinner helt ur den släktgrenen.
Om jag nu kontaktar Family Finder på FTDNA, vad behöver dom? Blodprov, hårstrå? Jag är lite okunnig.
Jättetack för din hjälp,  
AnnBritt

2014-07-05, 14:03
Svar #4

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Salivprov från bägge. Du får läsa om det på FTDNAs hemsida. Family Finder är produkten ni köper. En för var och en av killarna.

2015-04-26, 21:35
Svar #5

Carl Fürst

Jag funderar på att göra ett prov för att säkerställa vem min farfars far var, har en sannolik kandidat och kontakt med en levande son inom äktenskapet till denne kandidat. Om jag då gör det via FTDNA:s sida, med salivprov från mig och denne inomäktenskaplige sonen. Är testet pålitligt, finns det någon data på det? Det är ju både mitt raka fäderne och hans raka fäderne, så det borde kunna visa släktskapet.
 
Vänligen Carl

2015-04-26, 23:11
Svar #6

Utloggad Lars Snith

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 20:22
    • Visa profil
    • www.snith.nu/lars/
Hejsan,
Jag har själv gjort det samma, tyvärr med bom i mitt fall. Men det är absolut rätt metod. DNA-test rör sig hela tiden i termer av sannolikheter, så man bör testa tillräckligt många markörer för att bli säker. Jag skulle rekommendera minst 67 markörer i ditt fall. Mer om detta här:
https://www.familytreedna.com/faq-markers.aspx
http://freepages.genealogy.rootsweb.ancestry.com/~craventaylors/DNA/Probabilitie s-in-DNA-4.htm
http://www.isogg.org/wiki/Y_chromosome_DNA_tests
Hälsningar, Lars

2015-04-26, 23:19
Svar #7

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Det låter som att du har goda förutsättningar för att bekräfta (eller avfärda) faderskapet, i och med att du kan testa två raka manslinjer. Resultatet från ett Y-test hos FTDNA är mycket tillförlitligt. Y-testet kan göras på olika nivåer, där Y111 är den som säkrast bevisar ett nära släktskap. Jag skulle rekommendera att göra ett Y37 på bägge männen. Då får du ett tillräckligt säkert svar på om de tillhör samma fädernelinje.
 
När du bekräftat att de har samma fädernelinje, beställer du varsitt Family Finder test. Det kommer att visa om de är nära släktingar eller inte och därmed slutgiltigt bevisa din teori.
 
Hälsningar Peter

2015-11-07, 14:11
Svar #8

Utloggad Christina Blanck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 151
  • Senast inloggad: 2023-11-18, 15:59
    • Visa profil
Hej! Jag har kört fast i de skrivna källorna på min farfars farfar som var barnhusbarn med båda föräldrarna okända, så jag funderar på om DNA-test kan vara ett sätt att komma vidare. Är osäker på vilket test som gör mest nytta i så fall. Som kvinna kan jag ju inte ta ett Y-DNA test men det finns manliga ättlingar i både min fars generation och i min. Men då jag inte har någon misstänkt barnafader vars ättlingar vi kan jämföra med så undrar jag om det är lönt att göra ett sådant test, eller om ett Family Finder-test skulle vara bättre? Kanske en kombination? Och hur funkar det rent praktiskt - om jag får någon släkting att ta ett test, måste då släktingen själv beställa eller kan jag göra det och få resultaten, eller blir de bara tillgängliga för släktingen?

2015-11-09, 19:33
Svar #9

Utloggad Jacob Hejmdal Gren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 521
  • Senast inloggad: 2017-02-19, 23:23
    • Visa profil
Family Finder og Y-DNA på din far vil jeg umiddelbart anbefale! Du kan bestille testen til en anden person (med denne persons navn og adresse), men selv administrere resultatet ved at angive din egen mailadresse (efter aftale med testtageren, naturligvis). Hvis du er på Facebook, så kan jeg anbefale gruppen DNA-anor. Held og lykke!

2015-11-10, 20:47
Svar #10

Utloggad Christina Blanck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 151
  • Senast inloggad: 2023-11-18, 15:59
    • Visa profil
Tack Jacob! Tyvärr är min far inte längre i livet men det finns andra släktingar på manslinjen.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna