ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Krååk, Pjätteryd (Kronoberg)  (läst 1597 gånger)

2014-12-22, 10:02
läst 1597 gånger

Utloggad Niclas Burenhult

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2020-09-20, 17:45
    • Visa profil
Jag söker ättlingar på raka fädernet till männen i länsmans- och nämndemanssläkten Krååk, först omnämnd i Pjätteryds socken på 1400-talet och dokumenterad i Pjätteryd, Göteryd och Hallaryd fram till 1700-talet, då familjenamnet Krååk föll ur bruk. Ett Y-DNA-test av en manslinje i Göteryd med förmodad men obevisad koppling till Krååk-släkten visar på nära släktskap med flera brittiska familjer (möjligen en vikingatida koppling). Y-DNA-tester av andra ättlingar skulle kunna kasta ytterligare ljus över Krååk-släktens grenar och ursprung.
 
Niclas B

2022-02-16, 00:24
Svar #1

Utloggad Ingela Lund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2022-02-16, 00:24
    • Visa profil
Hej,
Ditt inlägg och fråga ställdes för flera år sedan, möjligen har du fått flera svar. Jag har information i form av ett brev från en släkting - en präst som släktforskat för länge sedan i släkten Krååk, vars släkt vi ska tillhöra. Jag har far och farbror, idag nära 80 år gamla, och en bror och manlig kusin som jag förmedla kontakt till, utifrån din fråga om manliga ättlingar. Min farfar föddes i Pjätteryd. Jag har just börjat leta lite, i ringa omfattning, men blev intresserad av din fråga.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna