ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur uppge källa vid DNA-resultat  (läst 2403 gånger)

2014-12-26, 22:04
läst 2403 gånger

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Som överskriften säger, Hur anger vi en sådan källa?
 
Kanske det redan varit upp?
 
Annars kanske vi får skapa någon form av standard?
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2015-03-08, 11:36
Svar #1

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
Det är ju ändå kyrkböcker och andra skriftliga källor som gäller - DNA-testerna är ju en bra hjälp att söka fram personer på liknande sätt som man använder CD-skivor som Sveriges Dödbok, Sveriges Befolkning, PLF-skivorna etc. Dessa är ju genvägar till att hitta i kyrkböckerna, en DNA-test är ju ännu mer en genväg - men ingen källa.

2015-03-08, 17:37
Svar #2

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4518
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 17:46
    • Visa profil
Jag trodde DNA-tester i vissa fall var mer sanna än kyrkböckerna, t ex för att verifiera/utesluta fadern till ett barn. Kyrkböckerna innehåller ibland fel fader.
 
Detta skulle kanske vara en egen tråd: A och B var bröder. A hade sonen C och B hade sonen D med samma moder. Alla dessa är döda. Kan man med DNA-test på barnen till C och D utesluta att A är far till både C och D? Och om det går, vad är då källan, enligt kyrkböckerna var nämligen A far till båda, ty han var gift med modern, men det var hans bror som var far till D.

2015-03-08, 20:42
Svar #3

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Min fråga är om det INTE finns någon skriftlig källa, där man genom DNA-test får fram ex. en ana. Hur gör du då?
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2015-03-09, 18:03
Svar #4

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Hej Patrick!
 
Om en uppgift i en släktutredning ska kunna styrkas enbart med hjälp av ett DNA-test, lär det inte räcka med en enkel källhänvisning. Poängen med att ange en källa är ju att den som senare vill använda uppgiften ska kunna kontrollera källan och därmed bekräfta uppgiften. En möjlighet är förstås att publicera en detaljerad redogörelse för testets genomförande och resultat i en släktforskningstidskrift eller -årsbok och sedan ange artikeln som källa.
 
I praktiken kommer det nog att dröja mycket länge innan det finns så förfinade analysmetoder att enbart ett DNA-test (eller ens ett antal samordnade DNA-test) kan t ex avslöja och bevisa en tidigare okänd faders identitet. Dessförinnan är det väl frågan om det finns vare sig förutsättningar för eller behov av en standardisering för källhänvisningar på området.
 
Hälsningar
Hans Olof
(din avlägsne mtDNA-släkting)
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2020-07-30, 21:36
Svar #5

Utloggad Andreas Fondell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2022-08-06, 15:54
    • Visa profil
Det här är en fem år gammal tråd som jag skulle vilja ta upp igen. Hans Olof trodde att det i praktiken skulle ta många år innan endast ett DNA-test kan bevisa en tidigare okänd faders identitet. I själva verket tror jag vi nu är rätt många som har lyckats identifiera en okänd fader med hjälp av DNA-matchningar och gediget forskande av matchningarnas släktträd, trots avsaknad av anteckningar om faderskap i kyrkböcker, domböcker eller andra dokument.


Finns det inte ett behov av ett standard sätt att dokumentera och redogöra för ett släktskap som har forskats fram med hjälp av DNA? Eller ska vi nöja oss med att sätta en fotnot på födseln och sen i not redogöra för hur man har gått tillväga för att komma till slutsatsen?


Mvh


Andreas

2022-12-07, 09:11
Svar #6

Utloggad Lars-Åke Stenemo

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 725
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 14:39
    • Visa profil
    • www.stenemo.net
Jag vill presentera ett system för dokumentation och källhänvisning jag kommit att använda mig av vid filiation genom DNA-forskning. Bifogad PM skall ses som ett första utkast. Jag är tacksam för synpunkter.


Genom att ange uppgifterna i mitt släktforskarprogram på ett strukturerat sätt har systemet också kommit att fungera som en verktyg i släktforskningen, men detta är något annat och får diskuteras i annat sammanhang.


MVH
Lars-Åke Stenemo

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna