ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: #92893 - Varför denna klädsel?  (läst 590 gånger)

2009-05-16, 16:18
läst 590 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Varför har männen klätt ut sig på detta sätt? Har det med Lucia att göra?
 
män
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2009-05-17, 05:11
Svar #1

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Vad roligt!!
Äntligen får jag se det. Ett foto,sannolikt från ett trettondagsspel...
,,, eller Staffansgång.(?)
Annandag Jul, hölls på sina håll s k Staffansgång. Dvs ortens ungdomar klädde ut sig och hemsökte stugorna i bygden med sång och gyckelspel. Som förtäring bjöds det ofta någon/några sup/ar, och/eller annat tilltugg.
Ursprungligen kunde det ske till häst på Annandagen, martyren Stefanus dag, men ryttaren blev på sina håll något ostadig och kunde falla av hästen. Därför förbjöds på vissa håll hästen, eller hela staffansgången som sådan.
På andra håll hölls liknade processioner på trettondagen, som åminnelse av de vise männens ankomst till Jesusbarnet. Ofta kunde det spelas upp ett buskisbetonat skådespel, som skildrade Herodes och grabbarnas möte med de tre vise männen. Även till dessa upptåg kunde det serveras den lilla klara.
Figurerna i spelet var något stereotypa. Där fanns Herodes, med sina soldater, lägg märke till de hiskliga svärden på bilden, där fanns stjärngossen med kamrater, som i vita toppiga mössor, bar betlehemsstjärnan.
En ihålig konstruktion av papper, innehållande ett levande ljus. Det skymtar en sådan stjärna i de bakre partiet av bilden. De historiska kunskaperna var väl inte så stora, även Judas, med pungen fanns med, se figuren mitt på bilden, även om han knappast hade med Jesu födelse att skaffa.
Traditionen härstammar från medeltiden och kunde ha samband med djäknarnas sockengång, dvs tillfälligt legaliserade tiggarvandringar, där den studerande ungdomen tiggde medel till sina studier.
Våra skolors vårtermin, slutar med den blomstertid... o Idas sommarvisa.. medan höstterminen saknade festlig avslutning. Därför infördes på sina håll Luciafirandet, dvs en mer eller mindre sångkunnig flicka kläddes i ljuskrona, och förseddes med en grupp tärnor.
Men grabbarna då. Ja de fick vara med de också. Man tog helt enkelt figurena, från Staffansgången eller trettondagsspelen, med in i Luciaprocessionen, tillsamman med tre pepparkaksgubbar och helt plötsligt har det uppstått en Luciatradition.
 
Mvh
 
RolfL

2009-05-17, 08:54
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Rolf!
 
Roligt att läsa om denna glömda tradition! Jag trodde nog att de tre vise männen var med, men då jag såg ännu en med kungakrona, så stämde inte det, tyckte jag.
 
Skriv gärna in lite kort eller allt, om vad bilden föreställer i kommentarrutan. Obs! Du använder bara ditt ditt riktiga namn, såvida du inte har ett användarnamn för Forskarkatalogen.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna