ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: #86561 - kvinnornas yrke?  (läst 865 gånger)

2008-11-24, 08:52
läst 865 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Är detta uniformer, som kvinnorna bär eller har de bara klätt sig lika? Kan de vara kokerskor eller servitriser? Någon sjuksköterskeuniform kan det väl ändå inte vara?
 
Vilka är kvinnorna?
 
uniform
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-11-24, 10:20
Svar #1

Birgit Hirsch

kan det vara huspigor i en herrgård eller finare hem ??

2008-11-24, 11:08
Svar #2

Utloggad Mia Wallinder Holmgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 165
  • Senast inloggad: 2019-03-21, 15:39
    • Visa profil
Hon som står har en visp i handen. Kvinnan som sitter till höger har en liten såsslev men vad är det andra? en aladåbform kanske?

2008-11-24, 11:18
Svar #3

Utloggad Maj Nordin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 186
  • Senast inloggad: 2011-04-05, 21:32
    • Visa profil
Från en hushållsskola kanske?

2008-11-24, 12:14
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Kanske kokboken?  
 
Är det någon som hittar igen dessa kvinnor i folkräkningen?
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-11-24, 15:21
Svar #5

Utloggad Ninnie Westergren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 19:37
    • Visa profil
Påbjuden klädsel, skulle jag kalla det, antingen det är från en hushållsskola eller från ett finare hem.
Så sent som på 1960-talet gick jag Hemteknisk utbildning (hette före det Husmodersskola och existerar knappast idag, eller?) 1-årig och då fick vi sy de kläder vi skulle ha på oss i köket. Mörkblå klänning vitt förkläde och någon liten hätta till huvudet! Härlig bild!
 
Mia och Maj, era namn får mig att undra om vi alla här på Anbytarforum är släkt!
Har nyligen upptäckt att min bästa kompis från de första åren och jag har samma anor bitvis.  
I Åselesläkten är Nordin-are nära inbundna med de mina och Wallinder har jag i en gren, omnämnd i Herdeminnen för Åsele. Det här stället är nog en enda stor släktträff!
 
Det får mig också att inse att jag måste komplettera min info på sidan om min forskning!
 
Ninnie  
(född som Ingrid Strömberg)

2008-11-25, 11:24
Svar #6

Utloggad Mia Wallinder Holmgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 165
  • Senast inloggad: 2019-03-21, 15:39
    • Visa profil
Oj va spännande Ninnie!
Ja vi är nog släkt allihopa  om vi kollar. Kunde inte låta bli nu. Bl.a. min ana i raka led i 9:e generationens barnbarn (Wallinder) är alla födda i Åsele. Annars är min fff från Junsele och härstammar från Ångermanland i många generationer. Vi får nog maila för här handlar det ju om det fina fotot. När jag gick på husmoderskolan 1970 fick vi sy en smårutig blåvit klänning, litet midjeförkläde och en vit hätta. De här damerna har så vackra blusar och hättor så de skulle säkert synas bland fint folk.
Mia

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna