Rasmus Hallberg med hustru Elisabeth fick en dotter 1 mars 1775 i Gbg Amiralitetsf. (O). Denna dotter, Maria Elisabeth, flyttade i maj 1786 till Gbg Kristine. Den enda dokumentation om Rasmus och Elisabeth jag har är från födelseboken i Gbg Amiralitet (C:2), där anges också moderns ålder och hon bör då vara född ca 1742. Faderns titel är kypare, dvs tunnbindare.
Enligt Wilhelm Bergs Christine Kyrkas böcker... vigdes den 10 november 1772 en Rasmus Hallberg med änkan Elisabeth Öhmke, tidigare gift med snickargesällen Johan L?tke.
Elisabeth är dotter till Peter Öhmke och Anna Christina Berg och är döpt 10 april 1741.
Rasmus titel var K?per som i boken är översatt till källarmästare, men som jag vill tolka som tunnbindare eller motsvarande.
Efter en lång inledning kommer då min fråga:
- Finns det någon som har information om Rasmus Hallberg och Elisabeth Öhmke, vart de tog vägen?
- Är det någon som stött på Amiralitetsförsamlingens Rasmus Hallberg med hustru Elisabeth?
- Jag vill naturligtvis få hållbara belägg för att det rör sig om samma personer. Kan nån ge mig ledtrådar?
/Lennart A