ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Elisabeth Öhmke/Rasmus Hallberg  (läst 390 gånger)

2002-02-26, 22:43
läst 390 gånger

Lennart Andersson

Rasmus Hallberg med hustru Elisabeth fick en dotter 1 mars 1775 i Gbg Amiralitetsf. (O). Denna dotter, Maria Elisabeth, flyttade i maj 1786 till Gbg Kristine. Den enda dokumentation om Rasmus och Elisabeth jag har är från födelseboken i Gbg Amiralitet (C:2), där anges också moderns ålder och hon bör då vara född ca 1742. Faderns titel är kypare, dvs tunnbindare.

Enligt Wilhelm Bergs  Christine Kyrkas böcker... vigdes den 10 november 1772 en Rasmus Hallberg med änkan Elisabeth Öhmke, tidigare gift med snickargesällen Johan L?tke.
Elisabeth är dotter till Peter Öhmke och Anna Christina Berg och är döpt 10 april 1741.
Rasmus titel var K?per som i boken är översatt till källarmästare, men som jag vill tolka som tunnbindare eller motsvarande.

Efter en lång inledning kommer då min fråga:
- Finns det någon som har information om Rasmus Hallberg och Elisabeth Öhmke, vart de tog vägen?
- Är det någon som stött på Amiralitetsförsamlingens Rasmus Hallberg med hustru Elisabeth?
- Jag vill naturligtvis få hållbara belägg för att det rör sig om samma personer. Kan nån ge mig ledtrådar?

/Lennart A

2002-04-25, 20:56
Svar #1

Utloggad Klas Kohlström

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 204
  • Senast inloggad: 2016-01-17, 20:52
    • Visa profil
Hej Lennart!
Rasmus Hallberg finns inte med i mantalslängden för år 1770 el 1780. Varken honom eller hans hustru finner jag i dödboken eller i vigselboken för Kristine, Marieberg eller Amiralitet.  
Den födelsenotis du anger är riktig, men det var också allt jag fann. Inte ens personer med släktnamn är alltid lätta att finna i Göteborg.

Mvh Klas Kohlström

2002-04-27, 22:13
Svar #2

Lennart Andersson

Gott försök Klas!

Jag har hittat att Elisabeth Öhmke dog i Göteborgs Domkyrkoförsamling på julafton 1791 som änka efter en tärande sjukdom.

Maria Elisabeth, född i Amiralitetsförsamlingen, flyttade som 11-åring 1786 till Gbg Kristine och konfirmerades där 1793.

Det skulle mycket väl kunna vara så att Rasmus dog omkring 1786 varefter familjen splittrades eller tillsammans flyttade till Göteborg.

Jag letar vidare och tar tacksamt emot alla pusselbitar!

/Lennart

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna