ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: #80811 - Mannens ålder?  (läst 413 gånger)

2008-07-07, 16:26
läst 413 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Ser inte mannen, som sitter som nr två från vänster, väldigt ung ut? Jag tycker han ser ut att vara bara ca 15 år. Kunde så unga delta i det militära på den tiden då fotot togs? Han har en annan sorts uniform på sig.
 
militär
Ann-Mari Bäckman

2008-07-08, 13:01
Svar #1

Utloggad Veronica Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2018-10-25, 18:44
    • Visa profil
hej
 
fanns det trumslagarpojkar eller Powdermonkeys (=kruthämtare till atilleri) på den tiden så var det kanske hans uppgift.
på 1860 talet under amerikanska inbördeskriget fanns det ppojkar som var ändå ner till 8 år som hade de uppgifterna. så fanns de uppgifterna kvar så kanske det inte är omöjligt att en 15-16 hade den tjänsten.
 
bara en tanke jag hade, men kanske värt att kolla upp.

2008-07-09, 12:46
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Veronica!
 
Han kanske var någon slags Voläntär, som jag frågat om under en annan rubrik. Jag vet inte om det fanns trumslagarpojkar kring 1915.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna