ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: #64047 - Då kvinnor klippte sig som herrar  (läst 1741 gånger)

2009-11-13, 12:50
läst 1741 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Vid en viss period, så klipte kvinnorna sig så, att om det inte var för klädedräkten, så kan man tro att det är en man/pojke.
 
kvinna
Ann-Mari Bäckman

2009-11-13, 18:12
Svar #1

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Har hon någon sorts knut därbak månne?

2009-11-13, 22:01
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ja, det skulle jag också vilja veta. Om man tittar på skolkort från den här tiden (1895?) så är många flickor klippta på detta pojkaktiga sätt, även med en kort pannlugg. Det skulle var kul att se om håret var uppsatt som knut därbak eller är håret bortklippt? Vi har på ett annat ställe diskuterat flickors kortklippta hår med att det kanske var lättare att behandla mot löss.
Ann-Mari Bäckman

2009-11-14, 12:19
Svar #3

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Flickan ser väl ut att var under 15? Då hade hon inte håret uppsatt i knut; innan en flicka var konfirmerad var det flätor, hästsvans etc. som gällde för att hålla ordning på håret. En konfirmerad flicka fick sätta upp håret och lägga ner kjolarna (fast borgerliga flickor fick ofta vänta några år till).
 
Kortklippt hår tror jag inte var ett mode, men däremot ansågs det i vissa fall vara en nödvändighet - nämligen om man hade hög feber, då klipptes håret av. Så om en skolklass är fotograferad med flera/många av flickorna i kort hår, så kan det ju ha varit en epidemi (scharlakansbeber, mässlingen etc) strax innan.
 
Orsaken till att de är pojkklippta skulle jag tro beror på att det innan 1920-talet var så ovanligt (för att inte säga obefintligt) med dam-/flickfrisyrer för kort hår att man helt enkelt inte visste hur man skulle bära sig åt för att åstadkomma en - alltså föll man tillbaka på det man kunde, dvs. pojkfrisyrer.
 
Ingela

2009-11-14, 18:21
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Varför klipptes håret av vid hög feber? Var det för att det inte skulle tjorva ihop sig?
Ann-Mari Bäckman

2009-11-14, 20:57
Svar #5

Utloggad Harriet Hogevik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 721
  • Senast inloggad: 2013-03-05, 06:25
    • Visa profil
Hej! Det var troligen för att dölja det naturliga håravfall som inträffar med max ca 12 veckor eftger en svår febersjukdom - jag vet att det är så framförallt för bakteriesjukdomar som sepsis /allmän blodförgiftning. Många mässlingspatienter hade komplikationer med baktiesjukdomar som lunginflammation t.ex.  
Brukar vara klokt att förvarna patienter om detta.
Ett sådant naturligt håravfall blir inte så snyggt och jämnt så det blir praktiskt att klippa upp håret tills det vuxit ut igen.
Eller klipptes det faktiskt av direkt vid insjuknandet för att inte tova sig?? Eller för att man visste att det ändå skulle falla av?
Mvh Harriet

2009-11-15, 09:29
Svar #6

Utloggad Monica Svedberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 724
  • Senast inloggad: 2022-02-10, 13:08
    • Visa profil
Hej! Jag tror inte att hon varit sjuk och tvungen att klippa av håret. Då skulle hon inte ha gått till fotografen. Hon klippte sig nog med flit. Jag tycker hon ser stolt eller kanske rent av lite trotsig ut.  
Monica

2009-11-15, 11:37
Svar #7

Utloggad Harriet Hogevik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 721
  • Senast inloggad: 2013-03-05, 06:25
    • Visa profil
Hej Ingela!  
Har du några uppgifter om var och när bruket att klippa flickors hår kort vid hög feber var vanligt (oavsett om det var orsaken i just detta fall)?  
Onekligen är det lättare och effektivare att kyla en person med hög feber genom att torka med fuktig tvättlapp om håret är kort. Finns något om detta i gammal omvårdnadslitteratur?
Mvh Harriet

2009-11-19, 19:24
Svar #8

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag håller med Ingela, om att det var inte vuxna kvinnor, som klippte sig så här utan flickor.
 
Här är ett foto på barn, där flickan är kortklippt.
 

 
Foto #77594
Ann-Mari Bäckman

2009-11-19, 21:05
Svar #9

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Man klippte av flickorna håret för att det ansågs att håret drog näring ur kroppen. Ett stort fint hår och de flesta nickade förnumstigt att ja, ja, hon kan stoltsera med sitt hår, men vänta bara så får hon lungsot!. Håret tärde på kroppen så att man fick lungsot var resonemanget.
 
Så håret klipptes av - under tårar - när man konstaterat att det här var en allvarlig sjukdom, där man inte kunde riskera att håret fick någon del av den motståndskraft som kroppen behövde.
Jag är inte alls säker på att läkarvetenskapen trodde på det här fullt ut, men de flesta läkare ansåg nog i vilket fall att det var en fördel rent praktiskt om sjuka flickor kortklipptes - inget hår att ta hand om. Det var väl på den tiden också närmast omöjligt att sköta på ett bra sätt om flickan var svårt sjuk. Sedan är det faktiskt varmt med långt hår - och när det är tveksamt hur effektiva de febernedsättande medlen var, så fick man nog vara öppen för alla metoder för att begränsa febern. Som Harriet påpekar så är det ju lättare att kyla ner någon med kort hår.
Som en parentes kan nämnas att 1800-talets mest berömda hår i Europa - det som tillhörde kejsarinnan Elisabeth av Österrike-Ungern (Sisi) - ibland fick läggas upp på en stång bakom dess ägarinna, för det var så tungt och varmt att hon inte orkade med det ( kejsarinna med hår)...
 
Harriet,
jag har inte sett det här beskrivet i medicinska böcker utan i skönlitteraturen. Hela 1700- och 1800-talet är smockfullt med böcker som beskriver hur hjältinnan - eller hennes favoritsyster - får håret avklippt pga någon dramatisk, farlig sjukdom med hög feber. Eller en hjältinna som vägrar att klippa håret trots lungsoten - som hon naturligtvis också förnekar i det längsta.
 
Ann-Marie,
jovisst kunde även vuxna kvinnor klippas kort om de fick en allvarlig sjukdom - men dels så är ju barn mer utsatta för sjukdomar, dels så vägrade nog en vuxen kvinna kategoriskt att låta fotografera sig med kort hår.
När det gäller barn och unga flcikor tror jag faktiskt att man var stolt över det korta håret - det visade ju att man genomgått en svår sjukdom och överlevt - man behövde inte tala om att man haft en särskilt svår attack av mässlingen, det förstod ju alla bara de såg flickan. Så jag skulle tro att man faktiskt var extra mån om att ta bilder på barn och unga flickor i det där korta håret; dels då för att minnas den svåra sjukdomen och fira tillfrisknandet, dels för att man nog tyckte att det såg kul ut med det där korta håret - det var ju förhoppningsvis enda gången i livet håret klipptes.
 
Ingela

2009-11-20, 06:16
Svar #10

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Intressant, ovanstående.
 
Jag har hört raka motsatsen.
När min mor klippte sitt långa hår vid 20-talet blev min mormor mer än orolig.
 
Kraften sitter ju i håret, menade hon med tydlig syftning på Domarbokens Simson o Delila.
 
Själv klippte hon aldrig håret.
 
Jag minns henne när hon någon gång lossade hårknuten för att borsta det med tiden forfarande långa, men allt tunnare håret.
Jag tror att läkarna varken förespråkade det ena eller andra av klipning eller låta det växa.
Det hör, vad jag tro, hemma hosfolkmedicinen tillsammans med jorddragning och tandvärkstallar.
 
Mvh
RolfL

2009-11-20, 18:50
Svar #11

Utloggad Harriet Hogevik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 721
  • Senast inloggad: 2013-03-05, 06:25
    • Visa profil
Tack Ann-Mari och Ingela!
Mycket intressant. Många belägg i skönlittertur på 1700-tal och 1800-tal reser frågan om när detta bruk upphörde? Hur var det i början av 1900-talet? Finns bilder från sjukhusmiljö? Hur dateras bilden från Ann-Mari här ovan? En amatörgissning från min sida är ca 1910??
Mvh Harriet

2009-11-21, 14:01
Svar #12

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ingela förkastar du teorin om hårlöss?
Ann-Mari Bäckman

2009-11-22, 21:33
Svar #13

Utloggad Håkan Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1337
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:21
    • Visa profil
Är du säker på att flickan är en flicka? Kan det vara en pojke i kolt?

2009-11-23, 22:23
Svar #14

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Håkan! Jag har svårt att tänka mig det. Pojkar i kolt brukade ha kortbyxor, som syntes, precis som gossarna som står på sidorna. För det mesta ser man när det är en kolt och när det är en klänning.
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna