ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: #54287 - pojke eller flicka?  (läst 724 gånger)

2010-12-11, 11:33
läst 724 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Är det inte en flicka modern håller i? Jag tycker det verkar som om att barnet har långt ljust hår med hårband i.
 
Det finns funderingar om att detta skulle kunna vara kommisionären Anders Eklöf född 1847 i Markaryd, verksam i Sundsvall, Medelpad till sin död 1885, med hustrun Christina Johanna Norberg född 1848 i Sättna, Medelpad och äldsta dottern Hilda Johanna Eklöf född 1875 i Sundsvall. Paret hade även sonen Per Oscar Fredrik Emanuel Eklöf född 1882 i sundsvall.
 
Det verkar inte finnas några barn mellan Hilda och brodern. Familjen befann sig i Östersund från ca 1875-1879, då man flyttade tillbaks till Sundsvall igen. Om detta skulle varit någon dotter född i Östersund, måste hon ha dött före flytten tillbaks 1879 till Sundsvall. Barnet verkar två-tre år, då skulle hon/han vara född senast 1876 och vara ett år yngre än systern Hilda. Och det stämmer inte.
 
Då är alltså frågan. Är det en pojke i moderns famn?  
 

 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2010-12-11, 19:21
Svar #1

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Det ser ut som att barnet har mamelucker, så då borde det väl vara en flicka. Men hon ser inte riktigt levande ut...

2010-12-11, 22:01
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hon kanske råkade röra på sig vid fotograferingsögonblicket och tittat bort från kameran, såvida hon inte sover. Normalt så måste ju barnen ha varit väldigt fascinerad av fotografen, som stod under ett skynke bakom kameran och verkligen varit fokuserad på den.
 
Nog tror jag också att det är en flicka, som sitter hos modern.
Ann-Mari Bäckman

2010-12-14, 13:10
Svar #3

Utloggad Stefan Zylberstein

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 334
  • Senast inloggad: 2021-05-12, 20:33
    • Visa profil
Jag håller med om att barnet ser avslaget ut. Och barn som avfotograferas bekvämt vilande var oftast svårt sjuka, kanske rent av döende. (jag vet dock ett exempel när barnet överlevde - ett barnbarn kommenterade nämligen).
 
Jag gissar dock att de helt enkelt försökte hålla barnet stilla genom att låta det vila still mot mamman - men inte lyckades riktigt ändå.

2010-12-15, 09:51
Svar #4

Utloggad Erika Wiman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2016-03-12, 01:22
    • Visa profil
Barnet ser äldre ut än två-tre år tycker jag, snarare fyra-fem. Och är det inte rörelseoskärpa på barnets arm?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna