ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: #54110 - Harriet Bosse?  (läst 3114 gånger)

2010-12-20, 20:59
läst 3114 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det finns en förfrågan om detta är Harriet Bosse.
 
Bosse
Ann-Mari Bäckman

2010-12-20, 22:17
Svar #1

Ingrid Wikberg

tveksamt... Jag har detta foto på Strindbergs tredje hustru

2010-12-21, 09:08
Svar #2

Utloggad Stefan Zylberstein

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 334
  • Senast inloggad: 2021-05-12, 20:33
    • Visa profil
Här är hon ju iaf yngre än på det andra fotot. Så fotot som sådant inget egentlig motbevis. Möjligen att näsformen inte helt identisk.
 
Jag försökte snabbkolla lite på google. Där finns ju foton på Harriet, men alla när hon är aktiv vacker och fräsch skådis.
 
Jag för min del tror att fotot ifråga kan mycket väl vara fotot på en äldre Harriet.

2010-12-21, 11:30
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det är bara det att det inte är så stor skillnad på när korten är tagna. Det första kan vara från 1900-talets första årtionde, likaså det av Harriet Posse. Hon ser ut att vara rätt så ung ut där. 25? När var hon född? Tydligen 1878. Fotot kan då vara från ca 1905. Alltså skulle hon vara ca 5 år äldre på det första kortet. Det verkar inte stämma riktigt.
Ann-Mari Bäckman

2010-12-21, 12:18
Svar #4

Utloggad Stefan Zylberstein

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 334
  • Senast inloggad: 2021-05-12, 20:33
    • Visa profil
Ditt resonemang förutsätter att du är säker på att bilden togs ca 1910. Och det kan man inte vara. Hon kan ju t.ex. mycket väl klätt sig lite gammaldags.
 
Harriet själv levde iaf till 1961.
 
En väg kan vara att veta när Märta Nicodemi var verksam. Hon började tydligen 1908. Slutpunkten framgår inte ur 1911 års förteckning över fotografer. Men OM slutpunkten kom tidigt - då vet vi ganska exakt tidpunkten för fotot.

2010-12-21, 13:13
Svar #5

Utloggad Stefan Zylberstein

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 334
  • Senast inloggad: 2021-05-12, 20:33
    • Visa profil
Nu tittade jag lite på foton av Märta Nicodemi som finns på Rötter.  Där finns bla en identifierad dam född 1908, och på fotot torde hon vara närmare 40 än 30...  Så Nicodemi var säkert verksam iaf in i 30-talet.
Frågan är möjligen om vårt kritiska foto kan vara taget säg på 20-talet, kanske rent av 30-talet.
Jag vågar inte säga absolut nej.
 
Förresten, när jag googlade efter Nicodemi såg jag att denna tråd finns redan på Google... Fascinerande....

2010-12-21, 14:00
Svar #6

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Stefan!
 
Jag vågar säga absolut Nej!  
 
Det är absolut inget foto från varken 1920 eller 1930-talet. Speciellt en kvinna som Harriet Bosse hade råd och möjlighet att klä sig up-to-date (heter det väl?)
 
Jag blir inte så klokare av att titta på frågeställarens!!! Fotografregister, då där nämns bara vilka adresser fotografen bodde på och på detta foto finns ingen adress.
 
Det är möjligt att Bernhard Johanson har en uppdaterad version, med mer uppgifter på fotografen eller att han om han tittar på detta kan berätta lite om kartongen.
 
(Meddelandet ändrat av ines 2010-12-21 14:01)
Ann-Mari Bäckman

2010-12-21, 15:45
Svar #7

Utloggad Stefan Zylberstein

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 334
  • Senast inloggad: 2021-05-12, 20:33
    • Visa profil
Jag försökte googla lite till på Harriet. (googles bildsök om någon vill dubbelkolla)
Jag tror faktiskt att målfotot ÄR på Harriet. Varom inte så är det hennes dubbelgångare...
Som Mark Twain sa i en liknande situation: bilden är så lik att man kan använda den istället för en spegel när man rakar sig.  
 
Jämför med skådisbild där hon inte är helt ung längre:
http://vykort.gotdns.org/img/15160.jpg
 
samt där profilen syns på en inte längre purung, men ändå ungdomlig Harriet: http://www.wanjasvardagsrum.se/album_2_bild_41-42.jpg.
 
Ögonbrynen och näsan är faktiskt samma...
 
Vi har redan sett att fotografen var verksam ett stycke in på 30-talet.
 
Det enda som alltså är lite svårt är möjligen klänningen som är mycket fin, men på 30-talet ser lite gammaldags ut. Jag håller med dig. Men vad vet vi, hon hade kanske fina minnen med den eller nåt... Och just därför valde att avfotograferas så.

2010-12-21, 15:56
Svar #8

Utloggad Stefan Zylberstein

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 334
  • Senast inloggad: 2021-05-12, 20:33
    • Visa profil
forts.  
Skall JAG försöka hitta argument mot i analysens namn, så snarare att målpersonen ser lite handfallen ut. Ungefär som en hemmafru för första gången hos fotografen.  En yrkesskådis skulle ställa sig i något slags pose. Skulle helt enkelt inte ställa sig så.
Såvida inte handfallenheten ÄR hennes pose....    
 
En erfaren fotograf som Märta antas vara här, skulle antagligen hjälpt den oerfarna hemmafrun... Den tidens fotografer var oerhört duktiga med sånt.
 
Så fotot har flera bottnar, antingen det är Harriet eller blott hennes dubbelgångare.  

2010-12-21, 22:23
Svar #9

Ingrid Wikberg

Jag tycker att det är ögonen och området där som gör mig tveksam.  
Harriet Bosse har annat avstånd mellan ögon och ögonbryn på mitt gamla kort.
Så jag tror det är en helt annan kvinna på det foto som tros vara Harriet Bosse

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna