ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dahlman, Samuel Petter  (läst 448 gånger)

2000-08-31, 20:42
läst 448 gånger

Donna Dahlman Cole

Vem är Samuel Petter Dahlman?  Han är min farfarsfarfar.  Han har skriv ett brev till Marieburg Parish, Göteberg, att sagd att han var trolova till Brita Johnsdotter Klosterberg och var far till Samuel Peter Dahlman, född 15 Augusti, 1806.  Jag tinker Samuel Petter, the father, var bokfrare.  Jag vill att finna vem är Samuel Petter, the father's, family.  Vär livde de? etc.
 
Samuel Peter, sonen, var skmakare och borde i Vänersborg/Tröllhätten, Älvsborgs län. Hans fru var Maja Greta Andersson Ekman.  De had nio barn.
 
Frans Theodor,Axel Mauritz, Gustaf Alfred, Charlotta Justina, Josefina Mathilda and Samuel Peter, the son, kommade till Amerika.  Två son borde i Sverige--Carl Leonard, f. 10 Sep 1836, Vännersborg and Martin Conrad, f. 23 Oct 1841 or 1842, Vännersborg.
 
Jag vara taksom för hjälp.

2002-04-25, 20:50
Svar #1

Utloggad Klas Kohlström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 204
  • Senast inloggad: 2016-01-17, 20:52
    • Visa profil
Hej Donna!
Göteborgs Marieberg födda: 1806.08.15 Samuel Petter oäkta p barn [piltebarn=pojke]. Moder änkan Britta Jonsdotter. Barnafadern angavs vara bokhållaren Samuel Petter Dahlman.
Tillskrivet i efterhand: ”Modern är lyst och tagen för Dahlmans äkta hustru. Bevis härå förvaras ibland Prästsedlarna för år 1806.”
Denne son, Samuel Petter, flyttade till Vänersborg(P) 1830 attest 56 - tyvärr börjar Vänersborg B:1 inflyttning på år 1831! Han återfinns i Vänersborgs AI:9 s 130+145B, AI:11 s 271.
Detta är allt jag fick fram. Fadern tycks ha uppehållit sig i Göteborg endast tillfälligt. Han finns inte i mantalslängden för år 1810.
 
Mvh Klas Kohlström

2002-06-01, 08:39
Svar #2

Donna Dahlman Cole

Hej Klas!
 
Det var bra att höra från du.  Jag har söka Samuel Peter Dahlman, fadern, tio är. Tack för gevis orden i Göteborgs Marieberg husförhörslängd.  Tänker du att en ledtråd är där?
 
Jag har spåra Samuel Peter, sonen, hans hustru, och hans barn från födelse till död i Vännersborg, Sverige o. Amerika.  Jag har inte ett annat ord omkring fadern, Samuel Peter.
 
Undersökningares har titta i Götesborgs Landsarkiv för Samuel Peter.  Var gömmar han?  Kanske var han  en soldat.  Väl har där vara nyheter av Samuel Peter, fadern, något plats.  Har du råda?  
 
Here is my translation in English of the part of your letter from the parish records.  Would you tell me if I have it correct?
 
Göteborgs Marieberg births: 1806.08.15 Samuel Petter illegitimate boy. Widowed mother is Britta Jonsdotter.  “Child’s father was informed to be the accountant (bookkeeper, clerk), Samuel Petter Dahlman.”
 
Written by hand (efterhand?):  “The mother is lyst (couldn’t find this word in the dictionary) and taken for Dahlmans genuine wife) and proof in this direction was deposited in the Priest’s oath during the year 1806.”
 
I find it hard to believe that there is no trace of the father in all of Sweden.  Of course, I have only looked around the area where there was a trace of him.
 
I would welcome any suggestions that you might have for me.  And please excuse my beginning Swedish.    
 
Thank you again for looking up the parish record for me.
 
Donna Dahlman Cole

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna