ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: #40504 - Flicka med klocka  (läst 450 gånger)

2007-03-02, 10:28
läst 450 gånger

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Kan man datera detta foto till 1910-tal?
 
Det som jag blev mest nyfiken på avseende detta foto är att flickan bär en armbandsklocka. När blev det vanligt att även barn fick en klocka. Kan det vara ett konfirmationsfoto och klockan en konfimationspresent?
 
 klocka
 
Helene

2007-03-02, 10:37
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Med den låga midjan och korta kjolen skulle jag vilja säga 20-talet. Då kanske armbandsklockan var mer vanlig.

2007-03-02, 11:26
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag tror som Chris att detta är en bild från början av 1920-talet.
 
Kan man tänka sig en konfirmationspresent? Kanske flickan är yngre än 14 år?
 
På tal om armbandsur. Jag har några foton från det jag inte är så gammal. Korten är ca 7 x 4 cm stora, alltså små kort. Jag har scannat dessa och gjort dem större. Då ser jag att mamma satt på mig ett armbandsur! Jag är 2 1/2 år 1947. Nu är det här betydligt senare än fotot du nämner. Jag ville bara berätta vad kul man kan upptäcka när man gör ett litet foto större. :-)
 
Parentes: Jag håller dessutom i en väska formad som en hund, gjord av vaxduk. Kul!
Ann-Mari Bäckman

2007-03-02, 12:42
Svar #3

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Ni har nog rätt vad gäller dateringen. Har sett min farmors konfirmationsfoto taget 1917-1918 då hon var 13-14 år gammal och hennes klänning hade en midja som redan då börjat krypa ner och en längd som börjat krypa upp. Dessutom hade hon en stor rosett i håret som var placerad på samma sätt. Min farmor hade dock inte ett hår som var sååå långt. Verkar om om denna flicka aldrig klippt sitt hår och då verkar det väl troligt att hon är runt 14 år gammal.
 
Det är roligt med detaljer i foton. Har ett foto av min mor som 10-månaders baby och min mamma är född 1945. Min morfar håller henne i famnen och brevid står min mormor med min moster (mammas syster) Bakom de skymtar några igenkännande grindar och en del av en neonskylt där man bara ser halva bokstäverna. Bekanta som ser fotot säger direkt; Är det taget utanför Skansen i Stockholm? Och ja, det är det. I Maj 1946.  
 
Helene

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna