ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: #40492 - Är barnet dött?  (läst 760 gånger)

2007-07-08, 12:38
läst 760 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Frågeställaren i kommentaren har sina funderingar om barnet är dött. Är det verkligen rimligt att man satte på barnet finklänningen och satte henne i en stol? Att man fotograferade döda, det var ju inte ovanligt, men då låg de i sin kista.
 
Om nu flickans blick verkar konstig, kan det då inte vara så att hon är synskadad, men fullt levande?
flicka
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-07-08, 16:58
Svar #1

Marianne Solli

Sånn en nydelig lita dukke! Jeg synes hun virker levende, og som om hun sover. Armene hennes virker også - på en måte - runde og levende. Men øynene virker døde, eller sovende. Kan de ha tatt bilde av en sovende baby? Kanskje var det eneste muligheten for å få henne til å sitte stille? 
 
Marianne

2007-07-08, 20:27
Svar #2

Utloggad Anki Hagberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 129
  • Senast inloggad: 2016-11-13, 15:06
    • Visa profil
    • lekmanmorden.se och johanpetter.se
Jag tycker det ser ut som om flickan är blind.

2007-07-08, 20:59
Svar #3

lena andersson

Jag kollade oxå på bilden och tänkte på många foton jag har; folk blinkar. Kanske var det en kostsam fotografering för familjen så det bara togs ett foto; mitt i en blinkning.

2007-07-08, 21:04
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ja, hon kan ju faktiskt titta ned just vid fotograferingen. Man kan ju alltid spekulera, men det verkar ju lite makabert på något vis om det skulle vara en avliden flicka, som man satt i en stol för att fotografera.
Ann-Mari Bäckman

2008-04-09, 21:32
Svar #5

Utloggad Veronica Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2018-10-25, 18:44
    • Visa profil
hej  
 
det var vanligt för att man satte folk i stolar eller fåtöljer för att fotografera dem när de var döda..
 
för att då få en bild mer i vanlig miljö och ett minne av personens liv. Istället för att fotografera dem i kistan då det då blev en bild av deras död istället för deras liv.
 
Det var först senare man började ta bilderna i kistan. I början av fotografering av döda så satte de ofta personen upp.
 
men om flickan är död eller levande har jag ingen anning om... men det var inte ovanligt att de satte döda barn såhär...

2008-04-10, 18:25
Svar #6

Utloggad Stefan Lundgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 308
  • Senast inloggad: 2023-07-14, 18:54
    • Visa profil
    • okandahandelser.blogspot.com
Anki skrev        
 
Jag tycker det ser ut som om flickan är blind  
 
Jag har också fått den där förevändningen, men det kan också vara att flickan antagligen sov eller råkdade blunda just när kortet togs. Men om någon känner till flickans namn eller vart hon kommer ifrån så kanske man kan kolla i någon längd

2008-10-25, 11:56
Svar #7

Utloggad Maj-Britt Simble

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2010-09-24, 12:49
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u67004334/index.html
För mig ser det ut som att den lilla flickan är blind - jag försökte att öka skärpan och förstora upp bilden i ett bildbehandlingsprogram och jag tycker inte att det liknar på en sovande flicka eller att hon skulle blunda vid tillfället då kortet togs.
Jag tycker även att hon sitter märkligt med vänster arm precis som om någon annan har placerat armen på det konstiga sättet...?
Mvh
Maj-Britt Simble

2008-10-25, 14:29
Svar #8

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 11:50
    • Visa profil
Hej
Att flickan skulle ha blundat precis när kortet togs tror inte jag i varje fall på. Jag är inte på något sätt en expert på fotografi från denna tid men det lilla jag vet är att filmen var inte så känslig som i senare tid. Detta innebar att slutartiden (tiden som slutaren var öppen och exponerade filmen för ljus/objekt) var längre än en blinkning. det var därför som det var ju viktigt förr att alla stod stilla så bilden inte blev suddig. Jag har också försökt förstora flickans ansikte och tycker det är tveksamt om ögonen verkligen är helt stängda. Jag tycker nog det verkar som flickan har hela blicken riktad neråt och tittar med inte helt öppna ögon på golvet. Men som sagt det är svårt att vara säker.  
Flickans hår verkar ondulerat och fint, kan man tänka sig att man gjorde detta på en död person? Tveksamt tycker jag. Dessutom om man nu verkligen hade gjort henne så fin i håret för att ta en sista bild så hade man väl lagt håret på hennes högra sida tillrätta, nu är det vikt bakom hennes huvud som om hon precis har lyft och vridit på huvudet och håret har kommit i kläm bakom huvudet och stolen.
Nä, jag tror nog flickan är i livet, om hon sen bara har blicken riktad ner mot golvet med halvöppna ögon eller om hon har något problem med synen är svårare att bedömma.
 
Lasse

2008-10-25, 21:41
Svar #9

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Lasse och Maj-Britt!
 
Trevligt att ta del av era synpunkter!
 
Ann-Mari
 
(Meddelandet ändrat av ines den 25 oktober, 2008)
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna