ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: #38459 - man med """"träben""""  (läst 771 gånger)

2008-01-17, 21:28
läst 771 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
En ovanligt foto av en man med protes.
 
protes
Ann-Mari Bäckman

2008-01-18, 08:58
Svar #1

Utloggad Sylvia Clarke Dahlström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 147
  • Senast inloggad: 2008-09-22, 17:22
    • Visa profil
hej!
Ja det var ett ovanligt foto, protesen var lite annorlunda mot dagens men den fungerade nog hyfsat. Det tycks således inte vara en ny uppfinnig. Trodde de flesta på denna tid fotot är taget fick nöja sig med kryckor/alt inte kunna förflytta sig.

2008-01-18, 16:38
Svar #2

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Hej Ann-Mari och Sylvia!
 
Jag ser att ni uppmärksammat min okände med protes. Jag skulle vilja lägga in en ytterligare bild, som troligtvis är samme man, men betydligt äldre. Men hur får man in bilden. Jag har den sparad i mitt arkiv, men lyckas inte med alla tecken som krävs.
 
Mvh Martin B

2008-01-19, 09:17
Svar #3

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Hej,
 
troligtvis är detta samme man på äldre dagar och som jag tidigare lagr in under Bildgåtan.
 
Mvh Martin B
 

2008-01-19, 09:27
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Martin!
 
Det skulle vara spännande att få se den bilden! Om man tittar på den här, så verkar ju mannen relativt frisk i övrigt och om du då nämner att han finns på ett foto där han är äldre, så kan man ju bortse från diabetes och cancer, som orsak till amputationen. Undrar vem det är? Kan hustrun vara död, eftersom han fotograferas ensam med barnet (om det nu är hans)?
 
Om du går in på Bildgåtan står det där hur du ska göra. När du har sparat den i det format och storlek, som krävs, så skriver du din fråga här i kommentaren och skriver ` image { text }, observera hur klamrarna ser ut och att allt ska sitta ihop utan mellanslag. Jag har för mig att det är i allra sista momentet du letar fram din bild, där du sparat den och klickar sedan på upload.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-01-19, 09:48
Svar #5

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Ann-Mari!
 
Ja, du ser fotot här ovan. Namnuppgifter finns också med från Thomas Sahlin. Jag hade helt enkelt glömt bort det första porträttet. Tack Ann-Mari för att du hittade den. Protesen lär också ska finnas kvar enligt Thomas.
 
Mvh Martin B

2008-01-19, 15:00
Svar #6

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Martin!
 
Så detta skulle då vara Karl Johan Nilsson? Är det Emil, som sitter på hans knä då? Dog hustrun tidigt?
 
Du kan kanske skriva in uppgifterna i kommentaren på ditt foto.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-01-19, 18:54
Svar #7

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Ann-Mari!
 
Ja, enligt Thomas Sahlin. Om det nu är samma person så bör det vara Emil som sitter i knät. Ser du att det finns likheter mellan de två fotona? Jag skulle gärna vilja att Thomas Sahlin bekräftar att det är samma person. Är det så då kommer jag att skriva in det under porträttet. Sannolikheten att det skulle vara samma person är väl tämligen stor - men ändå.
Du gör ett fantastiskt arbete Ann-Mari. Vi lägger in och du löser det mesta. Tack för det.
Mvh Martin B

2008-01-19, 21:39
Svar #8

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Martin!
 
Tack för berömmet, men det är oftast inte jag som löser det hela, utan många andra duktiga släktforskare, som ställer upp. Däremot plockar jag fram korten jag tycker är kul att visa upp (om du nu syftar på korten här under Gamla bilder).
 
Det fotot här är lite svårt att åldersbestämma, men om Karl Johan var född 1853 och det här var första barnet Nils Erik Emanuel, då skulle det vara taget 1879-1880. Då skulle Karl Johan vara 27 på fotot och det tycker jag verkar stämma. Vad spännande om du kunde få det bekräftat.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna