ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: #27512 - invirad kristallkrona  (läst 681 gånger)

2007-07-19, 16:46
läst 681 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Jag tror inte jag ställt frågan förr om detta foto, har nog bara tänkt det.
 
Varför har man virat in lampan? Om man stänger för sommaren för att flytta ut till sommarvillan eller sommarhuset, kan jag förstå det, men den här damen verkar ju vara bosatt i sin bostad/hus även på sommaren.
 
Var det vanligt att man hade sin kristallkrona invirad så här jämt?
lampa
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-07-19, 18:48
Svar #1

Gunilla Boström

Jag vet inte, men det verkar smart, man slipper damma så mycket  
/Gunilla

2007-07-19, 19:55
Svar #2

Ebba Ottosson

Min svärmor berättade häromdagen för mig att man alltid virade in kristallkronor under sommaren för att hålla dem rena från smuts och insekter. Det var alldeles för jobbigt att tvätta alla kristallerna rena efter sommaren.
Hälsningar
Ebba

2007-07-19, 21:37
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ja, så var det nog! Flugskit sitter ganska hårt, så man förstår att man gjorde så här för att slippa få det på prismorna. På vintern var det nog mindre risk.
 
Gunilla, man kanske skulle göra så här med både det ena som det andra, så slapp man damma så ofta :-), men nog skulle väl rummen se ut som ett spökhus då med inpackade möbler.
Ann-Mari Bäckman

2007-07-19, 23:39
Svar #4

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
Ni har säkert rätt, men jag fick associationen att bilden föreställer en högtidsdag, kanske 60årsdag?. I så fall kanske det är lite märkligt om lampan klätts in för sommaren. Jag fick 2 olika associationer: den ena att den klätts på ovanstående sätt för att markera det festliga tillfället -- en sorts parallell till sorgflor, den andra associationen till en del strängt religiösa grupper (t.ex. vissa laestadianer) som satte kläder på t.ex. stolsben eftersom bara ben skulle kunna väcka syndiga tankar. Detsamma kanske kunde gälla stränga schartauaner på västkusten?

2007-07-20, 06:12
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ha, Ha, Ha! Det var kul! Och vilka syndiga associationer kan man få av en kristallkrona? Nej, jag tror mer på flugskiten. Det verkar vara en fin dam, som måste ha hjälp med sin städning och då kanske det var lättast att göra så här med lampan, för att inte behöva rengöra den så ofta.
Ann-Mari Bäckman

2007-07-21, 04:28
Svar #6

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
I rum som inte användes virades allt in. Det här ser ju ut som något slags förmak, och det användes väl bara vid mycket högtidliga tillfällen.
Så fotot kanske är taget just när man håller på och iordningsställer rummet innan högtidligheten (t.ex. firande av 60-årsdag som föreslagits ovan).
 
Ingela

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna