ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: #22083 och #22111  (läst 573 gånger)

2003-09-08, 00:29
läst 573 gånger

Utloggad Laila Gahm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 183
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 15:30
    • Visa profil
I en släktings album finns ovanstående bilder och vi försöker klura ut varför de är utklädda och vilka männen är. Kan de ha tillhört en amatörteatergrupp eller kunde man hyra/låna kläder hos fotografen inför fotograferingen? Bilderna bör ha tagits i slutet av 1900-talet.
 
De unga kvinnorna är tvillingarna CLARA och HILMA Ed födda 1878-06-19 i Tegelsmora.
 
Vilka männen är vet vi inte. Clara var några år silverpolererska hos guldsmeden i Jakobs församling, Stockholms stad, Carl Anders Ephraim Winnerstrand vars son var skådespelaren Olof Winnerstrand. Kan det vara en ung Olof Winnerstrand på bild 22111?
 
Tacksam för alla förslag till lösning!
Hälsningar
Laila

2003-09-08, 01:59
Svar #1

Utloggad Laila Gahm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 183
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 15:30
    • Visa profil
Bilderna bör naturligtvis ha tagits i slutet av 1890-talet! Jag hann gå och lägga mig och somna men vaknade nyss med ett ryck och insåg min fadäs!
 
Kan också tillägga att tvillingflickorna är födda i soldattorpet i Bennarby, Tegelsmora sn(C). Deras far var soldaten Gustaf Lundberg Ed. Bilderna sticker verkligen ut om man jämför med övriga bilder i albumet på syskon och föräldrar.
 
Hilma gifte sig med en maskinist, Oskar Leonard Berglund, som hon enl uppgift träffade på en båt där hon arbetade som servitris. Kanske båten trafikerade Finland några gånger och Berglund skulle kunna vara en av männen på bild 22111 men det är vi högst osäkra på.
 
Clara gifte sig 1901 med bokhållaren Herman Sjökvist. Han finns dock inte med på bilden.
 
Återgår nu till sömnen och hoppas jag fick allt rätt denna gång!
Hälsningar
Laila

2008-01-20, 11:15
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Här kommer bilderna, som Laila vill ha synpunkter på!
 
foto1
 
foto2
 
Ann-Mari
 
(Meddelandet ändrat av ines den 20 januari, 2008)
Ann-Mari Bäckman

2008-01-20, 12:22
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Laila Gahm!
 
När det gäller foto 2 så är de inte utklädda utan uppklädda. Nog kan de vara från en teatergrupp, som ställt upp sig för fotografering, men också helt vanliga människor, som velat fotografera sig i snygga ytterkläder. Det är möjligt att fotografen hade kläder till utlåning.
 
PÅ det första fotot verkar hon vara klädd i sina rollkläder från något teaterstycke.
Ann-Mari Bäckman

2008-01-20, 15:57
Svar #4

Utloggad Laila Gahm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 183
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 15:30
    • Visa profil
Tack Ann-Mari för att du aktualiserade mina bilder!
 
Det är fortfarande höljt i dunkel varför silverpolererskan Clara Ed är fotograferad i rollkläder och varför hon och tvillingsystern fotograferades uppklädda  tillsammans med två för oss okända män.
 
De kanske inte alls var i Finland när fotot togs. Fotografen kan ju ha varit i Stockholm och kläderna kan de ha lånat genom skådespelaren Olof Winnerstrand då Clara arbetade hos hans far. Jag har försökt se om någon av de unga männen kan vara en ung Olof Winnerstrand men jag hittar ingen ung bild på honom att jämföra med.
 
Hälsningar
Laila

2008-01-20, 20:47
Svar #5

Utloggad Sylvia Clarke Dahlström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 147
  • Senast inloggad: 2008-09-22, 17:22
    • Visa profil
Hej!
Det första fotot med Clara bär hon en riddräkt vad jag kan se, var hon kanske ridintresserad?  
Det andra fotot har ju en vinterkuliss och då bör man kanske ha passande kläder? Skulle sett konstigt ut om de stått i klänning till vinterkulissen?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna