ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: #166567  (läst 591 gånger)

2016-02-20, 11:40
läst 591 gånger

Utloggad Margit Arvroth

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 220
  • Senast inloggad: 2016-02-22, 14:59
    • Visa profil
När kan bilden vara tagen?

2016-02-20, 12:53
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil

 
Jag har förstorat upp fotot, för det var så litet. Du måste göra något fel när du lägger in korten, för när man klickar på dem, ska de förstoras, men dina (fina, intressanta) kort blir knappt förstorade. Ta gärna och kolla något annat inlagt kort i Rötters Porträttfynd, så ser du hur de ska se ut när man dubbelklickar på dem.
 
Fotot kan vara från ca 1875-1878, då det var vanligt att kvinnan hade en viss höjd på håret, en ihoprullad fläta högst upp på huvudet, plus att denna klädedräkt rådde då.
 
Pojken kan vara född ca 1863-1868
Ann-Mari Bäckman

2016-02-22, 14:59
Svar #2

Utloggad Margit Arvroth

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 220
  • Senast inloggad: 2016-02-22, 14:59
    • Visa profil
Tack för ditt svar och jag håller med dig om att mina foton ej är så stora som de andras. Jag vet ej vad jag gör för fel ? Jag scannar över dem 40-60 kb som jag fick råd av någon i AF men det är inte bra ändå. I alla fall så hade jag hoppats att #166567 skulle vara ett tidigare taget foto, redan 1854!! för barnen och kvinnan hade jag då kunnat namnge. Jag tycker den äldsta flickan liknar #166771 ??/ Tack igen Margit

2016-02-22, 18:44
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Margit Arvroth!
 
Då förstår jag problemet! Förr var det ganska så krångligt att föra över bilder till Rötters Porträttfynd, för då skulle de vara en viss storlek.
 
Jag själv skannade bara korten, beskar dem, så att inget vitt runt omkring fanns med och skickade in dem. I instruktionen står i vilken format bilden ska vara, max 4 MB! Rådet du fick av någon kanske gäller Rötters Gamla bilders tidigare maxmått (minns inte exakt hur stora de fick vara)
 
Följ Porträttfynds instruktioner. De är bra!
 
Jag gillar dina kort och skulle kunna hjälpa dig mer, men då bilderna blir så små, så ser jag dem så dåligt!
 
Om det fanns kort 1854, så var det nog bara de kungliga som blev fotograferade då. Ca 1865 började folk att låta sig fotograferas.
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna