ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Caspar Mathisson Brännö död 1783  (läst 2773 gånger)

2002-11-07, 00:19
läst 2773 gånger

Utloggad Katarina Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2014-05-04, 21:53
    • Visa profil
Caspar Mathisson från Brännö,lots ombord på fartyget Götheborg vid olyckstillfället, död 1783.
Vilka var hans föräldrar?

2002-11-07, 17:27
Svar #1

Utloggad Göran Robertsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2020-05-03, 13:31
    • Visa profil
    • goranrobertsson.se/roots/slaktstart.html
Jag har en del info om honom. Återkommer snarast med svar.
Hälsningar Göran

2002-11-07, 23:17
Svar #2

Utloggad Göran Robertsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2020-05-03, 13:31
    • Visa profil
    • goranrobertsson.se/roots/slaktstart.html
Detta är inte helt lätt, men vi skall nog kunna reda ut det. Kanske någon annan forskare nappar och har några synpunkter.
Det hade varit betydligt lättare om du hade frågot om Caspars ättlingar - ty där har jag mycket information.  
 
 
Så här har jag funderat.
 
Han ( Caspar ) äger enligt laga skiftet 1776   1/12-del av Brännö Sörgård .
Då bör han ha köpt in sig eller ärvt (vilket jag anser vara troligast ).
Caspar dör 70 år o. 13 dagar gammal  6/1 1783. Räknar man då bakåt  
bör han vara född omkr. 25/12 1712    (i Erik Jacobssons filer står det 1713 -  
vilket jag inte kan förstå ), men det spelar inte så stor roll i detta fallet.
 
Om man då kollar vem som ev. äger någon del av Brännö Sörgård vid  
denna tiden står det i taxeringslängden 1715 för Bohuslän  13/160-del - Mattis Casparsson.
Detta anser jag vara Caspars far.
 
Fadern bör då alltså vara gift före 1712 (Caspars födelse),
( giftasvuxen ) = c:a 20 år  dvs. född omkr. 1692 eller tidigare.
Tittar man nu i födelselängden så kan jag bara hitta en  som passar in  -  
Mattias född 28/12 1689 med föräldrar Olof Mattson o. Anna Larsdotter troligen från Asperö.
( Här tycker jag däremot det blir lite tveksamt - varifrån får han efternamnet Casparsson )
 
Han ( Mattias ) är tillsammans med sin hustru Anna Jonsdotter vittne vid en Erik Jonsons dotter Elins födelse 1720.
( Denne Erik är  en annan  delägare i Brännö Sörgård.) Troligtvis är detta en bror till  
Mattias hustru Anna Jonsdotter.
 
Här är ett utdrag från ett brev som jag fått från en av släktforskarna på Brännö:
 
 Enligt bouppteckning 6/9 1738 för Erich Jonsson, Styrsö, ägde han 6 1/2 marker arvejord på Brännö som Casper Mattsson på Tången innehar. Vad innebär det? Har Casper Mattsson fått sitt innehav i Brännö Sörgård av Erich eller av Mattis - eller båda? Och hur är dom egentligen släkt med varandra?  
 
PS.Är du på något vis ättling till Casper ??
 Hälsningar Göran

2002-11-08, 11:28
Svar #3

Utloggad Göran Robertsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2020-05-03, 13:31
    • Visa profil
    • goranrobertsson.se/roots/slaktstart.html
PS
 
Min forskning med bl.a. Caspar Mathisson ligger
på : http://hem.passagen.se/trazanxx/roots/slakten/slaktstart.html
Leta dig sedan fram på min frus anor.
 
DS

2005-02-27, 17:47
Svar #4

Ulrica Bränning

Hej!
Min sökning efter Caspar Mathesson:
I en förteckning från år 1750 över lotsar vid Brännö lotsplats (krigsarkivet, marinens rullor) fann jag uppgiften att ordinarie lotsen Caspar Mattisson är 38 år gammal, vilket betyder att han skulle ha varit född omkring år 1712.
I Styrsö kyrkobok fann jag visserligen ingen födelsenotis om Caspar, däremot en fadderanteckning från 1713:  ”styrm Mattis hustru Anna” och ytterligare en från 1720:  ”Mathes Caspersson” och ”hust Anna”. Födelsenotiserna rör sig i båda fallen om barn till föräldrarna Erich Jonsson och Kirstin Swensdotter.
I mtl (kammararkivets filmer) fann jag  Mathes Caspersson (”Mattis”) 1:a gången antecknad år 1710. Han är införd under Brännö Sörgård med anteckningen ”com Båstad” tillfogad.  Raden ovanför i samma längd står  Erich Jonsson tillsammans med  ”p Elin”.  Men i mtl för år 1705 finns Erich Jonsson tillsammans med både ”p Elin och Anna”.  
Jag tolkar detta så att styrman Mathes Caspersson är inflyttad till Brännö, där han gift sig med Erich Jonssons syster Anna.
I 1725 års mtl är antecknat om Mathes Caspersson att han är ”utomlands”.  Han synes inte ha återvänt därefter och år 1733 ersätts hamns namn i mtl med Casper Mattsson, som väl då bör ha uppnått myndig ålder.
Bouppteckningen efter Casper Mathessons 1:a hustru Anna Olufsdotter år 1761  uppta?r som fast egendom 6? marker smörräntejord, ”mannens mödernearf”,  vilket betyder att Casper ärvt detta efter sin mor, Anna Jonsdotter.    
I bouppteckningen 6/9 1738 efter Erich Jonsson, Brännö (inte Styrsö som felaktigt uppgivits av ”brevskrivaren”) uppges om den fasta egendomen att den ”består af 6? marker, mannens arvejord på Brännö”. I kanten står följande anmärkning: ”Casper Mattsson släkt till Barnen på faderns sida”  Det bör nu enligt min mening inte råda något tvivel om att Erik Jonsson och Anna Jonsdotter är syskon, att Erich  är morbror och hans efterlämnade barn är kusiner till Caspar.  
Därför - när det i bouppteckningen efter Erich Jonsson 6/9 1738 sägs om Casper att han  ”innehafver”  den fasta egendomen men i samma bouppteckning  upplyses att:  ”modern Enkan Kirstin  ligger afsevärt sjuk och Barnen äro små, så att de ej kunna gården bebruka”  betyder detta enligt min mening inget annat än  att han sköter densamma för sina släktingars räkning.
Skrivningen Casper Mattsson ”på Tången” anser jag sannolikt vara en felskrivning eller något annat missförstånd från skrivarens sida.  
Casper Mattsson är min farmors farfars farfar.  
F ö hänvisar jag till min uppsats ”Lotsen Casper Mathesson och ostindiefararen Götheborg - år 1745”. Den var införd i Släkthistoriskt Forum nr 5/95.
Mvh Ulrica Bränning

2009-10-19, 11:44
Svar #5

Utloggad Katarina Holmertz

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2018-03-04, 16:28
    • Visa profil
Jag letar efter uppgifter om Petter Holmertz som var skeppspräst på ostindiefararen Götheborg. Jag vet att han var gift med Anna Lisa Pontan och hade två söner Anders Petter och Reinhold Benjamin och att han dog 1767. Men var bodde han efter förlisningen av Götheborg och hur kan man få läsa hans dagbok?
 
M v h Katarina Holmertz

2009-10-20, 00:45
Svar #6

Utloggad Margareta Danielsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1568
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:13
    • Visa profil
På en privat hemsida, sid 5,  står att  Dagboken är väl bevarad och finns nu att beskåda på varvet Terra Nova i Göteborg, där den nya Ostindiefararen Götheborg III just nu byggs.  
 
Där står också  
Efter resan med Götheborg lämnade han Compagniet och blev i stället regementpastor i Göteborgs garnisoner.
Han dog 1767, 62 år gammal.
 
mvh Margareta

2009-10-20, 00:53
Svar #7

Utloggad Margareta Danielsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1568
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:13
    • Visa profil
Länken gick till föreningen Vi som byggde Götheborg. Varvet tycks ha avvecklats, men föreningen borde väl veta vart dagboken tagit vägen.  
 
http://www.soic.se/5.1e4a47e1006f8d40617fff90.html
 
mvh Margareta

2009-10-20, 10:12
Svar #8

Utloggad Katarina Holmertz

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2018-03-04, 16:28
    • Visa profil
Tack för upplysningarna. Jag undersöker nu vidare med hjälp av länken var dagboken finns.
 
mvh Katarina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna