ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: #138902 - Hildur Norén  (läst 1065 gånger)

2013-12-20, 13:13
läst 1065 gånger

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Någon som kan datera rubricerat foto föreställande Hildur Norén? Länk till fotot i Porträttfynd: http://www.genealogi.se/senasteport/stockholm/amanda_johansson/138902
 
Helene

2013-12-20, 16:51
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag skulle tro att det är från 1900-talets första årtionde. Kan hon vara född kring 1890? Helene, har du sett att bland Norrtäljekorten ställs en fråga om en Gunnar Berntsson #138891, var skådespelare i Norrtälje. Låter lite spännande.
 
(Meddelandet ändrat av ines 2013-12-20 17:05)
Ann-Mari Bäckman

2013-12-21, 11:33
Svar #2

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Tack Ann-Mari!
 
Jag har kikat på Norrtäljefotografierna som jag gissar kommer från samma album (de är dock inte länkade). Albumsägarens mormor var sömmerska och gifte sig med en skräddare och när jag kikar närmre på de namngivna fotografierna så visar sig flera av flickorna vara just sömmerskor. Det finns därmed goda möjligheter att identifiera flera av fotona.  
 
Ovanstående Hildur Norén skulle kunna vara identisk med en Hildur Charlotta Matilda Norén, född  1891-03-20 i Katarina fs, Stockholms stad. Hon var dotter till en skräddare och i en senare post i Rotemansarkivet, har hon yrkestiteln 'Modist' vilket ju faktiskt stämmer bra med tanke på den tjusiga hatten!

2013-12-23, 14:57
Svar #3

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Nu har fotografierna blivit länkade med album #138889. När jag klickar på länken så hamnar jag i tomma intet! Det finns tydligen inget sådant album.  
 
Det har kommit information från förbundet att syftet med 'Porträttfynd' är enkom att bevara fotografierna.  
 
Så här står det dock 'Om Porträttfynd':
 
Om Porträttfynd
Vad är Porträttfynd?
 
Gamla porträttfotografier fascinerar. På 1860-talet blev det populärt att gå till fotografen, också för vanligt folk, och de små visitkorts- och lite större kabinettsfotografierna finns i nästan alla gamla album. Men många gånger saknas uppgift om vem bilden föreställer, alltför ofta har de som kunnat berätta redan gått bort. Därför skapades Porträttfynd som ett sätt att bevara och identifiera våra äldre porträttfotografier. Syftet är alltså inte enbart att bevara själva bilden, utan minst lika viktigt är att bevara det allra mest förgängliga - kunskapen om bilden.  
 
Helene

2013-12-23, 20:38
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Helene!
 
Se angående sökningen i Förbundsforum; Porträttfynd. Jag svarar där, om det skulle vara någon fler som är intresserad av frågan.
Ann-Mari Bäckman

2013-12-25, 16:53
Svar #5

Utloggad Björn Alnebo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2023-03-29, 11:25
    • Visa profil
Hej Anne-Mari och Helene.
Det är jag som lagt ut bilderna. Första gången jag gjorde det och det blev tydligen lite fel. Hoppas det ändå ska gå att identifiera de 82 foton så småningom.
Jag har flera andra album som jag tänker försöka lägga ut och ska försöka få det rätt då.  
Tack ändå för ert tålamod och hjälpen jag fått hittils.
Gott nytt år på er
Björn A

2013-12-25, 18:28
Svar #6

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej Björn!
 
Trevligt album! Tyvärr så fungerar inte sökningen nu, men om du skriver, som du redan gjort, första kortnumret på alla kort i samma album, så blir det lätt att se dina kort. Du har så bra information på korten, så många av dem ska säkert gå att identifiera.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna