ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: #12879 - Dubbelbröllop  (läst 707 gånger)

2007-03-08, 20:34
läst 707 gånger

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Inspirerad av Eivors rosor kunde jag inte låta bli att fråga om ett ytterligare foto.  
 
Föreställer ett dubbelbröllop där brudarna är systrar. Jag trodde dubbelbröllop var ett senare påfund men jag hade visst fel. Vet någon när detta började förekomma? Kunde det finnas någon praktisk eller ekonomisk orsak till anordna dubbelbröllop?
 
 bröllop
 
Helene

2007-03-08, 23:05
Svar #1

Eivor Andersson (Ema)

1888 har jag i döttrarnas antavla, 3 systrar, som vigs samtidigt i Hagakyrkan i Göteborg.
De var döttrar till sjökapten Carl Martin Tode i Kalmar.
 
Rent praktiskt så måste det vara mycket billigare att ordna ett bröllop istället för 3.
Det är ju i stort sett samma släkt som kommer från den ena sidan iallafall.
 
Jag tror inte att det var så väldigt vanligt. Jag kan inte komma ihåg något mer dubbel-eller trippelbröllop i släkten.
 
Hälsningar - Eivor (som inte kritiserade männen för att duktiga kvinnor fick beröm)

2007-03-09, 08:48
Svar #2

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Oj, ett trippelbröllop. Fantastiskt!
 
mvh helene - som vet att Eivor inte kritiserade männen

2007-03-09, 13:06
Svar #3

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Jag vet inte om det var dubbelbröllop eller om brudparen vigdes var för sig, men min mors fosterföräldrar vigdes samma dag som mormors bror och morfars syster vigdes. Det var 1901, troligen i Nyköpings Alla Helgona kyrka, eftersom Helgona socken inte har någon egen kyrka.  
 
Vid något besök vid landsarkivet i Uppsala ska jag kolla uppgifterna närmare. Den gemensamma vigseldagen fann jag i församlingsboken när det var nästan dags att packa ihop för dagen, när jag var i Släktforskarnas Hus i Leksand härom året.
 
Fotot jag har är bara på mormor och morfar.
 
Mvh
Ingegerd

2007-03-09, 20:09
Svar #4

Utloggad Marianne Kindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2023-03-04, 15:14
    • Visa profil
    • www.roxnas.net
Min mormors farfars mor Maria Olofsdotter f 1791 i Björkvik och hennes bror Lars f 1785 gifte sig i Simonstorp den 22 april 1808 med syskonen Per Persson f 1785 och Katarina Persdotter f 1788 i Simonstorp.
Dubbelt dubbelbröllop alltså!
Maria och Per fick sju barn och Lars och Katarina nio.
 
Hälsningar
Marianne K

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna