ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: #1144  (läst 648 gånger)

2012-09-22, 18:38
läst 648 gånger

Utloggad Dagny Bjerén-Lander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 138
  • Senast inloggad: 2016-03-12, 17:27
    • Visa profil
På den här bilden har jag angett att det möjligen är Johan August Lander - utan att ange vilken Johan August Lander det är. (Troligen är det inte han, men det är inte problemet.) Jan-Åke Hollmbring, som kommenterat bilden, har tydligen inte heller varit medveten om att det under samma tid på Öland fanns två personer med samma namn. Den Johan August Lander jag avsåg är född i Madesjö 1835-10-05, hette tidigare Petersson, men tog omkring 1860 namnet Lander. Han drunknade i Stockholm, helt enligt kommentaren, och vid den tiden var han skriven i Torslunda. Men den Johan August Lander som föddes i Gärdslösa, som Jan-Åke anger födelsedata på, dog i Tjusby, Gärdslösa den 9 juli 1912. Det har alltså blivit födelsedatum för en person kombinerat med dödsdatum för en annan person i kommentaren. Jag skrev kommentar om saken i Porträttfynd 16 september, men eftersom den inte kommit in tar jag upp det här. Jag tycker att felaktigheten bör rättas till.

2012-09-22, 19:24
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Dagny!
 
Tyvärr, så gör din rättelse av kommentaren inte någon nytta här, utan bör göras till fotot. Jag lägger in länken här så kan du skriva in din rättelse igen. Kom ihåg att du ska inte använda ditt användarnamn och lösenord, som du använder här. Det räcker om du bara skriver ditt för och efternamn på första redan.
 
Sedan kan jag tillägga att fotot är från ca 1885-1890 (Hans lilla skodda krage avslöjar det). Mannen ser ung ut, ca 25 år, så då bör han vara född ca 1860-1865. (ungefärliga årtal)
 
man
 
Jag har lagt in min egen kommentar om att mannen på fotot inte är 47 år.
Ann-Mari Bäckman

2012-09-22, 21:42
Svar #2

Utloggad Dagny Bjerén-Lander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 138
  • Senast inloggad: 2016-03-12, 17:27
    • Visa profil
Tack Ann-Mari. Eftersom den felaktiga kommentaren är borttagen och du angett en trolig födelsetid tycker jag inte att jag behöver kommentera fotot mera.

2012-09-25, 13:13
Svar #3

Utloggad Lotta Malmstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 259
  • Senast inloggad: 2023-11-23, 10:23
    • Visa profil
Hej Dagny!
 
Jag har mailat dig på den adress du har i din profil ang. namnet Lander från Madesjö. Det kändes inte rätt att ta frågan här, så jag hoppas du kan svara på mail istället!  
Mvh
 
Lotta Malmstedt

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna