ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Carl Edwin Eriksson f. 1850 d. 1911 i Worcester Mass.  (läst 537 gånger)

2006-02-19, 10:42
läst 537 gånger

Per-Olof Stenbäcken (Peost)

Söker svenska rötterna för en sentida amerikansk ättling till nedanstående person.
 
Carl Edvin Eriksson född 1850, död 1911-10-14. Om honom står följande i Svenska Amerikanaren Tribunen 1911-10-26.  
 
61-årige maskinarbetaren Carl Edwin Erikson i Worcester Mass., ljöt här om dagen döden hos sin dotter mrs John W. Lindberg, då han under ett anfall af sjukdom kommit att stöta till en gaskran, så att den öppnades. Erickson var född i Göteborg, lemnade Sverige vid 14 års ålder och tog hyra på ett fartyg. Till Gloucester kom han för över 40 år sedan och bodde där i 21 år, hvarefter han flyttade till Worcester. Han efterlemnade 1 son och 3 döttrar som närmast sörjande.  
 
Jag har hittat en födelsenotis i Gbg Garnisonsförs. på en Carl Edvin  född 1850-04-10 döpt 04-16 - moder Sara Fredrika Lindberg. Vittnen: Gustava Eriksson och Johanna Olofsson.  
 
Min undran är om någon känner till denne Carl Edvin och om det möjligen kan vara han som går till sjöss vid 14 års ålder.
 
//Peo Stenbäcken

2006-02-19, 11:48
Svar #1

Utloggad Hanne Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3654
  • Senast inloggad: 2015-09-30, 19:41
    • Visa profil
Hej Per-Olof!
 
Har inget svar på din fråga men jag bidrar med uppgifter om föräldrar och syskon hämtade ur Sveriges Befolkning 1890. Hoppas någon annan här kan hjälpa dig med din fråga...
 
 
Post 2718255
Petersson, Johannes
Skräddare
f. 1809
Gift man, far i familjen
18:de Roten 1 Qvarteret N:r 1
Göteborgs Gamlestad (Göteborgs och Bohus län, Västergötland)
 
 
Post 2718256
Lindberg, Sara Fredrika
f. 1817
h.
Gift kvinna, mor i familjen
18:de Roten 1 Qvarteret N:r 1
Göteborgs Gamlestad (Göteborgs och Bohus län, Västergötland)
 
 
Post 2718257
Josefina Albertina
f. 1861 i Göteborgs domkyrkoförs (Göteborgs och Bohus län, Västergötland)d.
Ogift kvinna, barn i familjen
18:de Roten 1 Qvarteret N:r 1
Göteborgs Gamlestad (Göteborgs och Bohus län, Västergötland)
Födelseort i källan: Domk.
 
.......................................
 
Folkräkningen 1900 Göteborgs och Bohuslän. Jag tror detta är systern.
 
 
Post 195381
Petersdotter, Josefina Albertina
Fabriksarbeterska
f. 1861 i Göteborgs domkyrkoförs (Göteborgs och Bohus län, Västergötland)
Ogift kvinna, ensam i familjen
Tolfte Roten 28 A B
Göteborgs Kristine (Göteborgs och Bohus län, Västergötland)
Födelseort i källan: Göteborgs domkyrkoförsamling Göteborgs och Bohus län
 
mvh Hanne

2006-02-19, 13:19
Svar #2

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:03
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Kan Johannes Petersson verkligen vara far till Carl Edvin Erikson?
 
Var har han i så fall fått Erikson ifrån? Det är inget patronym?kon, och varken faderns eller moderns efternamn.
 
Det är 40 år emellan födelsnotisen 1850 och folkräkningen 1890. På de åren kan ju modern (om det är samma Sara Fredrika Lindberg) ha gift sig med någon annan än Carl Edvins far. Josefina Albertina är i så fall Carl Edvins halvsyster.
 
Jag noterar att det finns en Gustava Eriksson bland dopvittnena. Det skulle ju ev. kunna vara en faster, om det är rätt Carl Edvin.
 
På CD:n  finns databaserna Emisjö (som innehåller sjöman som avmönstrat eller rymt utanför Europa) och Emibas Göteborg (med alla emigranter som vid emigrationen var skrivna i Göteborgs stad).
 
Dessutom kan man kontrollera i moderns bouppteckning var sonen fanns då.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2006-02-19, 13:24
Svar #3

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1305
  • Senast inloggad: 2023-10-31, 10:03
    • Visa profil
Den Carl Edvin du nämner i garnisonsförsamlingen dog 26/12 1854.(GBG's garnisonsförsamling AIB:9)

2006-02-19, 17:47
Svar #4

Per-Olof Stenbäcken (Peost)

Tack för alla svar.
Kenneths svar får mig att fortsätta söka på annat håll.
 
//Peo

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna