ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: #110282 - Barn fotograferat tillsammans med foto  (läst 611 gånger)

2010-11-15, 07:40
läst 611 gånger

Utloggad Therese Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 406
  • Senast inloggad: 2014-02-14, 18:45
    • Visa profil
Jag funderar lite kring detta fotografi som jag lagt in i Porträttfynd,  

#110282
 
föreställande en liten pojke som sitter bredvid ett uppställt fotografi av kanske sin mor. Någon som har sett liknande fotografier eller kanske vet varför man gjorde så här? Är det kanske så att modern är död men att man ändå vill ha med denne på fotot?

2010-11-15, 22:57
Svar #1

Utloggad Stefan Zylberstein

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 334
  • Senast inloggad: 2021-05-12, 20:33
    • Visa profil
Jag har sett ett antal foton nästan av den typen, dvs porträtt, men på fotot syns även andra porträtt som är ställda så att de syns.
 
ETT exempel jag tänker på är tre st svenskar fototgraferade på ett hotellrum i USA, och så hänger det diverse porträtt både på väggarna och står på bordet. Och ganska uppenbarligen är det meningen att de syns. Det udda där var att ett par av foton var på dem själva...
 
HÄR blir det oerhört tydligt, iom att detta är ett typiskt ateljé-foto, och extrafotot har ingen naturlig plats här.

2011-11-19, 14:42
Svar #2

Utloggad Kerstin Pawlowski

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 91
  • Senast inloggad: 2012-12-28, 11:48
    • Visa profil
Min gissning, efter att ha sett viktorianska bilder som liknar den här, är att det är en avliden mor eller far på fotot som står på stubben.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna