ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Upphittad bild på loppis  (läst 822 gånger)

2009-09-27, 11:04
läst 822 gånger

Utloggad Marianne Bengtsson Rosander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 750
  • Senast inloggad: 2009-12-08, 15:09
    • Visa profil
Denna bild fanns i en fotoram som jag hittade på loppis i Fagersta. Det står O. Andersson Arvika , filial Charlottenberg på kortet.
Någon som kan ha en aning

2010-03-26, 18:42
Svar #1

Utloggad Kent Hortlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 18:43
    • Visa profil
    • Originallitteratur till fordon
Jag måste bara lägga in en kommentar även om jag inte vet något om bilden.
Varför och Varför igen, lägger inte folk in sina gamla bilder i Porträttfynd?
Hittar hur många bilder som helst i Anbytarforumet och länkar till egna sidor med bilder men bilderna finns inte i Porträttfynd.
Själv har jag nyligen hittat Röttersidorna och tittar in lite här och där. Det som fascinerar mig mest är alla gamla bilder och speciellt då någon blir identifierad.
Bilder som endast läggs in här på forumet och då även med rubriker som inte ger någon koppling till innehåll eller ursprung är ju i det närmaste förlorade.
Om man trycker ett par gånger extra på tangentbordet kan man enkelt även lägga in bilden under Porträttfynd och den blir då mycket enklare sökbar samtidigt som det är mycket troligare att någon råkar titta på den när folk tittar på bilder från sin egen geografiska närhet.
Jag är beredd att gå så långt i mitt förslag att det borde inte vara tillåtet att lägga ut en bild av visitkortstyp i forumet om man inte först har lagt ut den i Porträttfynd.
Tänk på att även om det inte spelar någon roll för kortinnhavaren så kan det vara ovärdeligt för någon annan att ta del av bilden och eventuell informationen runt den. Och finns det något roligare än att kunna göra någon glad?

2010-03-26, 18:56
Svar #2

Utloggad Henrick Lindell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2019-03-14, 17:58
    • Visa profil
    • www.klgf.com
Jag la upp bilder i porträttsfynd, men upplevde det som bökigt och en lång behandlingstid. På anbytaforum går det fortare och det är antagligen anledningen. Men får mycket mer fokus i Anbytarforum. Kanske vore det en ide och länka alla nya bilder i porträttsfynd så att man ser dom i anbytarforum? Inte bilden men kanske en liten text?

2010-03-26, 19:48
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det är säkert lättare att lägga in ett foto här i AF, men tyvärr så kommer kortet att drunkna bland alla andra inlagda foton här. Även om man tycker det är bökigt att lägga in korten (Visitkort och kabinettskort) i Porträttfynd, så kommer man att ha mycket att vinna på det. Korten från samma album kommer att hållas samman genom att man ger korten samma nummer, som första kortet i ett album. Man kan jämföra två kort med varandra, vilket kan vara en fördel, om man tycker att någon liknar någon på ett annat kort. Har man t ex lagt in socknen på alla sin inlagda kort, så kan jag om jag vill söka på den socknen jag är intresserad av och få fram alla kort, där socknen är angivet.
 
Många säljer enstaka kort i Tradera, vilket är ett otyg och en nackdel om man ska försöka hjälpa till att identifiera de som finns på korten. Om man vet vem som ägt ett album, så går det att ta reda på hur släktförhållandet såg ut. Står det t ex mormor och morfar eller morbror Hugo, ja då kan man dra slutsaten utifrån de uppgifter man letat fram, komma på vem t ex morbror Hugo var.
 
Ja, det finns flerfaldiga fördelar med att lägga in korten i Porträttfynd och inte här.
 
Kort, som inte platsar i Porträttfynd, är lämpliga att diskuteras här.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2010-03-26, 20:11
Svar #4

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Kent,
 
Förslaget att man först måste lägga in bilderna i Porträttfynd, tycker jag inte om.
Jag är intresserad av bilder, men tycker det är krångligt att lägga in där.
Hade det varit lika enkelt som på AF, så hade jag inte tvekat att lägga in bilder där.
 
Jag har dessutom ett begränsat modem och är därför aldrig inne där och tittar, men ligger det bilder här, när jag ändå har sidan uppe, så tittar jag på dem.
Tvång är aldrig bra...
 
Eivor

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna