ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Två okända kvinnor  (läst 671 gånger)

2011-07-20, 12:06
läst 671 gånger

Utloggad Elin Stenquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 153
  • Senast inloggad: 2017-06-06, 22:25
    • Visa profil
Jag har fått dessa två kort av min mor men ingen vet vilka de är. På den äldre kvinnans kort står det Continental Foto, Birgerjarlsgatan 15, Stockholm och på den yngre kvinnan står det Werner Lindhe, Lidköping. Inga årtal finns. Eventuellt kan den äldre kvinnan vara en släkting som arbetade som sjuksköterska i Stockholm. Någon som vet om hennes kläder och brosch är vanliga eller arbetskläder? Någon uppfattning om årtal för de båda korten?
 

 


2011-07-20, 16:37
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Troligtvis är det första fotot från slutet av 1890-talet. Kvinnan kan vara född kring 1878
 
Fotot på den äldre kvinnan kan vara taget ca 1919 +- 5 år. Kan hon vara ca 55-65 år? I så fall så skulle hon vara född ca 1850-1860. Hon har ingen uniform på sig utan en vanlig klänning. Den lilla spetskragen, tror jag hade till syfte att skydda den riktiga kragen från smuts. Den vita lossade man bara och tvättade. Jag minns själv hur man på 1950-1960-talet kunde använda lösa svettlappar, att sätta fast i klänningarna, så att man skyddade dem från svett. Man tvättade ju inte så ofta, så då var det bekvämare att sätta in löskragar och svettlappar, som gick att ta loss och tvätta.
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna