ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kindgren - album!  (läst 540 gånger)

2008-12-27, 17:21
läst 540 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Marianne Kindgren!
 
Om du tittar i album #88040 i Porträttfynd, så ser du att flera av bilderna finns visst i ett album, som du själv lagt in! Kanske du kan identifiera någon av människorna bland de nya bilderna?
 
Jag kunde inte nå dig på annat sätt  
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-12-27, 18:31
Svar #1

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
När familjenamnet Kindgren fanns med bland porträttfynd blev jag mycket intresserad. Erik Kindgren född i Karlskoga 1853 gifte sig med Berta Sofia Grundahl, född 1859-06-03 i Sundsvall och som finns i mina anor på min farfars sida.  
Erik och hans hustru fick åtta barn födda mellan 1880 och 1898. Erik måste ha jobbat inom järnvägens utbyggnad av stambanan, för han bodde i sammhällen som fanns efter stambanan. Det kan vara helt fel, men familjenamnet Kindgren är inte allt för vanligt.
Mvh Martin B

2008-12-29, 11:56
Svar #2

Utloggad Marianne Kindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2023-03-04, 15:14
    • Visa profil
    • www.roxnas.net
Hej Ann-Mari och Martin!
 
Tack, Ann-Mari, du har alltid bra koll på nyinlagda foton . Har redan inlett en livlig mailkorrespondens med Örjan L som lagt in fotona. De kommer troligen från en och samma släkting, där någon av arvingarna kanske tröttnade på gamla gubbar som ingen kände igen. All heder åt de personer som köper in gamla kort och ser till att de blir publicerade i Porträttfynd.
 
För Martin vill jag berätta att det finns flera Kindgrenssläkter, eftersom det ju var tillåtet att fritt ta namnet till och med förra sekelskiftet.
En kommer från Bergslagen, en från Småland/Blekinge och ett par olika från Östergötland av de jag stött på. De här släkterna har inga gemensamma anor så vitt jag känner till. Min egen kommer från Norrköping och Vikbolandet.
 
Hälsningar
Marianne K

2008-12-29, 16:08
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej Marianne!
 
Vad bra att du såg detta! Det albumet var ju som gjort för dig  
 
Ja, jag håller med dig, att man bör ge en stor eloge till de som samlar in dessa album och speciellt de som i det här fallet, antar jag, köper album dyrt på Tradera.Blommor i massor till er  
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna