ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anmoder i okänd dräkt  (läst 1043 gånger)

2011-06-28, 14:23
läst 1043 gånger

Utloggad Elin Stenquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 153
  • Senast inloggad: 2017-06-06, 22:25
    • Visa profil
Jag är nyfiken på om någon vet vad detta är för klädesdräkt. Det är förmodligen min mormors mor på bilden, född 1885 i Lidköping.

2011-06-28, 21:49
Svar #1

Utloggad Marianne Kindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2023-03-04, 15:14
    • Visa profil
    • www.roxnas.net
I mina ögon ser det ut som en fotografdräkt. Det var ganska vanligt att fotografer tillhandahöll olika slags dräkter med folkligt utseende till kunderna. Ibland var de äkta, ibland skulle de bara ge en illusion av hembygdsdräkt.
 
Hälsningar
Marianne K

2011-06-29, 14:12
Svar #2

Utloggad Elin Stenquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 153
  • Senast inloggad: 2017-06-06, 22:25
    • Visa profil
Hej Marianne
Min mamma lekte med denna dräkt som barn så den verkar vara en familjeklenod, även om den sen dess har försvunnit.
 
hälsningar
Elin

2011-06-29, 19:19
Svar #3

Utloggad Marianne Kindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2023-03-04, 15:14
    • Visa profil
    • www.roxnas.net
Hej Elin!
 
Ett tips är väl i så fall att kontakta  Nordiska museet där det säkerligen finns någon som vet.
Du kanske också vet vilka färger de olika delarna hade?
 
Hälsningar
Marianne K

2011-07-01, 16:30
Svar #4

Utloggad Inger Forsmo

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 72
  • Senast inloggad: 2019-02-16, 20:09
    • Visa profil
Hej!
Att det skulle vara en folkdräkt håller jag för osannolikt, snarare vad som sas ovan om en fotografdräkt för det är alldeles för nationalromantiskt. Vore det en folkdräkt skulle hon i så fall inte ha håret utsläppt, hon saknar förkläde samt att de kvinnliga livstyckena var alltid knäppta på ngt sätt eller snörda liv mellan söljor (tex skånedräkter.
Rekommenderar ICA-förlagets bok om folkdräkter, om du vill veta mer.
 
Hälsningar
Inger

2011-07-06, 12:14
Svar #5

Utloggad Elin Stenquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 153
  • Senast inloggad: 2017-06-06, 22:25
    • Visa profil
Tack för all input! Jag har pratat med en gammal moster och fått veta att en av min gammelmormors systrar var gift med en fotograf, så det är väldigt möjligt att det är en fotografdräkt.
 
hälsningar
Elin

2011-07-07, 00:06
Svar #6

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Nej, någon äkta dräkt är det inte (fast visst har hon förkläde, det är bara det att det är nästan lika mörkt som kjolen - dock inte så blankt), men det var inte så intressant vid den här tiden. Huvudsaken var att det gav en idé om folkdräkt (jfr t.ex. Sverigedräkten som ju designades just runt sekelskiftet 1900). Etniskt mode kanske vi snarare skulle kalla det idag.
 
Utsläppt hår förekom till enstaka folkdräkter, t.ex. Delsbodräkten, men det var mycket ovanligt (och skall inte förekomma idag heller utom till det fåtal dräkter där det är dokumenterat från förr).
 
Ingela

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna