ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-01-05  (läst 3171 gånger)

2004-04-10, 15:02
läst 3171 gånger

Gabriel Frisk

Anders och Peter, jag provade att sända en bild med Anbytarforums adress i Trusted Zone i ZA och det lyckades. Vi fortsätter att testa i nästa vecka, nu ska vi fira påsk!
 
GLAD PÅSK ALLA!

2004-04-11, 15:52
Svar #1

Gabriel Frisk

Jag kunde naturligtvis inte slita mej från datorn... :-(
 
Jag kom underfund med att det inte är själva brandväggen som är i vägen, utan Privacy-funktionen i sådana brandväggar som har en sådan. Anbytarforums program använder tydligen informationen i bläddrarens Referer Header till att kontrollera om det är samma dator som startade sessionen som sänder upp bilden. Den här funktionen är vanligen blockerad som standard i brandväggar och andra program som kontrollerar den privata integriteten. ZA fungerar med standardinställning, i proversionen måste man tillåta Private Header för aforum.genealogi.se eller stänga av Privacy-funktionen helt och hållet vilket är standard. Man behöver inte sätta in Anbytarforum i tillförlitliga zonen i någondera av dom två om väggen är installerad med standardinställningar. NIS är lite krångligare att ställa in, i Options-Internet Security/Web Content markerar man i webblistan till vänster aforum.genealogi.se eller skriver in den om den inte finns (Add Site) och markerar Permit i Information about visited sites under fliken Global Settings.
 
Nu bör det dyka upp en glad påskhäxa här under om inte Mr Murphy vill annat förståss...
 

 
Glad och fortsättning på påsken! :-)

2004-04-12, 09:40
Svar #2

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Då ska vi se om Gabriels råd fungerar. En liten påskrelaterad bild bör då synas här under.
 

2004-04-14, 13:19
Svar #3

Utloggad Mathias Ljungberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 73
  • Senast inloggad: 2022-05-22, 23:18
    • Visa profil

2004-05-12, 23:39
Svar #4

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)


2004-06-13, 20:00
Svar #5

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Jag har just upptäckt att jag kunde avmarkera en funktion Image Upload: Check referring page for validity som bör göra att en del problem som drabbat många med att inte kunna ladda upp bilder bör vara mindre..
(Detta berör direkt det som Gabriel nämner den 11/4 ovan om Referer Header..)
 
Jag törs inte säga riktigt om denna funktion måste vara på - men jag tror inte det och låter det stå inställt som nu så får vi se hur det fungerar!

2004-06-13, 22:42
Svar #6

Tommy Andersson


2004-06-13, 22:42
Svar #7

Tommy Andersson

Det var väl det jag trodde...tack Peter!..

2004-06-14, 05:19
Svar #8

Gabriel Frisk

Ahaa, tidig väckning här, har kopplat på Remove private header information i brandväggen, då bör venuspassagen komma här under...
 

 
Vänligen
Gabriel
(på besök i Sverige medförande bärbar dator)

2004-06-14, 05:26
Svar #9

Gabriel Frisk

Ursäkta, bilden är för stor, har inget bildbehandlingsprogram med, men det fungerar!
 
Gabriel

2004-08-26, 23:29
Svar #10

Utloggad Lars Edmark

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 267
  • Senast inloggad: 2015-11-17, 22:59
    • Visa profil
    • genedmark.se/genealogicy.html

2004-08-27, 18:55
Svar #11

Marianne Solli

Hei Lars. Kossen får du det til?

2004-08-29, 11:54
Svar #12

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:33
    • Visa profil
Inlägget hitflyttat från avdelningen Provinlägg.. //Anbytarvärden
 
 
Då gör vi ett nytt försök, och hoppas att bilderna inte blir för stora eller för många.
 
Att ladda upp bilder
 
Börja med att skriva din inledande text och skriv därefter formateringkoden
 
image{bildens namn}
 
Skriv sedan eventuell efterföljande text.
 
Klicka sedan på Förhandsgranska/Skicka meddelande
 
Du ska nu få upp följande dialogruta:
 

 
Om du är nöjd med texten och bildplaceringen, går du vidare med att klicka på Skicka inlägg.
 
Du ska nu få upp denna dialogrutan:
 

 
Klicka nu på BläddraâEUR¦
 
Nästa ruta ska visa innehållet i din dator. I princip om än inte i detalj ser det ut så här:
 

 
Klicka dig nu fram till det ställe där din bild ligger på hårddisken. Markera bilden och klicka på Öppna.
Det ska nu se ut ungefär så här:
 

 
Klicka nu på UPLOAD och där ska din bild finnas utlagd till allmänt beskådande:
 

2004-08-29, 12:59
Svar #13

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Peter och Bo,
Vad tror Du Peter om att lägga den här instruktionen efter Din egen ovan, direkt under texten Bildgåtan: Hur får man in en bild ?
Jag tror - som jag framförde tidigare - att en del användare skulle ha stor nytta av denna instruktion - möjligen med vissa justeringar/kompletteringar - har inte lusläst ..
Och vad säger Du Bo - i så fall - om att bli använd?
Vänligen,
Olle
PS. Peter, Du kan väl ta bort detta inlägg efter ställningstagande. Det har ju inget med själva metoden att göra. DS
Vänligen,
Olle Elm

2004-08-29, 14:05
Svar #14

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:33
    • Visa profil
Jodå, men kanske ska jag fila lite på texten och kanske beskära bilderna litegrann. Det blev ju lite abrupt hitflyttat innan jag kände mig riktigt färdig.
Det blir enklare för mig också, att ha den liggande här istället för att skicka runt den som mail, vilket jag faktiskt gjort några gånger de senaste tre åren .

2004-08-29, 18:05
Svar #15

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Vi kan justera här efterhand (så inte allt ligger kvar i onödan) - men det kändes bra att det inte bara försvann som sagt.
 
Sedan kan jag väl försöka placera det mer optimalt också - så man inte behöver gå in under Gamla bilder: Bildgåtan som nu..

2004-08-29, 18:23
Svar #16

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:33
    • Visa profil
Peter
 
Vad sägs om att jag lägger upp det som en ny diskussion direkt under huvudrubriken Bildgåtan.
Så kan du radera alltsammans här efteråt.

2004-08-29, 20:32
Svar #17

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Jo det är nog smart till att börja med - det blir så tungt med så mycket bilder och annat som ligger här nu..

2005-06-11, 11:24
Svar #18

Eva Carlsson


2005-08-05, 22:29
Svar #19

Utloggad Harriet Hellberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 12:01
    • Visa profil

2005-09-05, 12:16
Svar #20

hj


2006-01-05, 16:43
Svar #21

maggan

Visade sig att den bild jag försökte lägga in var på 1040 kb och max var 100. Har ej ZIP - vad jag vet. Hur gör jag nu?

2006-01-05, 17:19
Svar #22

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Du behöver nog krympa bilden i ett enkelt bildhanteringsprogram.  
 
Du kan t.ex. ladda ner och installera gratisprogrammet IrfanView. Öppna filen i IrfanView, är den mycket stor ser du antagligen bara ena hörnet av bilden. Titta i Image-menyn och välj Resize/Resample, och ange en lämplig storlek (antingen under Set new size, eller så kan du klicka på Half) och klickar OK. Upprepa om bilden fortfarande ser för stor ut. När bilden ser lagom stor ut på skärmen, är det dags att spara den. I File-menyn, välj Save as... och ange ett nytt namn för filen (så att du inte skriver över den gamla). I rutan Save as type ska det stå JPG. Klicka på Save och kolla filstorleken. Om filen fortfarande är för stor kan du sänka kvaliteten på JPG-filen för att få den mindre (ta i så fall fram Save as...-fönstret igen, och dra spaken i det lilla fönstret JPG/TIF options en bit åt vänster innan du sparar).

2006-01-05, 18:44
Svar #23

maggan

Hej Anna-Carin
 
Du vet inte om det finns något annat program än IrfanView? Kan man tex göra motsvarande sak i Paint, något av Microsoftprogrammen eller Adobe?

2006-01-05, 18:52
Svar #24

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Hej Maggan,
 
Du kan använda Adobe?s Photoshop, men om du inte har detta program är det en dyrbar affär att skaffa. Det enklare Photoshop Elements (kostar 6-700 kr) har samma funktion - Spara för webben - som komprimerar en bild på kanske 300 KB till hanterbara 30 KB med bibehållen skärpa för att läsa på en bildskärm (upplösningen som krävs är 72 punkter per tum). Du kan givetvis också sätta bildstorlek (bredd x höjd).
 
/Kaj A.

2006-01-05, 19:19
Svar #25

maggan

Hej igen
 
Har inte Adobe Photoshop, bara Acrobat Reader 5.0 och 7.0...  
Hade tydligen redan WinZip i datorn, men mina kunskaper räcker inte till.  
Ska det verkligen behöva vara så svårt/krångligt alt kräva vissa program för att få en bild till Anbytarforum? Är det verkligen inte möjligt att på ett enkelt sätt och med ordinära datakunskaper kunna få dit bilder?

2006-01-05, 19:54
Svar #26

Utloggad Marianne Munktell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 19:58
    • Visa profil
Maggan!
 
Du kan använda Paint för att minska bildstorleken. Du öppnar bilden i Paint, går till Bild - Ändra storlek. Ändra sen bildstorleken i procent. Du måste ändra i både Vågrätt och Lodrätt för att bibehålla proportionerna.
 
Har du förresten inget efternamn? Enligt reglerna ska man ange både förnamn och efternamn när man gör inlägg!

2006-01-05, 20:26
Svar #27

Eivor Andersson (Ema)

Hej,
Du kan också använda Microsofts Photo Editor.
Öppna bilden byt storlek i procent. T.ex. 50% och spara i JPG-format.
Sedan gäller det att få den till Anbytarforum
 
Följ Bo Berndtssons beskrivning ovanför.
 
Själv använder jag Xnview, som finns på PC-tidningarnas CD-skivor.
 
Hälsn. Eivor

2006-01-05, 21:20
Svar #28

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Maggan,  
 
Det går bra med vilket program som helst som klarar att förminska bilder, att jag föreslog ett enkelt gratisprogram var bara för att det inte skulle behöva kosta dig pengar.  
 
Du har ingen nytta av WinZip när du ska krympa en bild, för när du har zippat filen är den så att säga inte en bild längre. Den blir en bild igen först när någon kopierar ner den på sin dator och gör unzip - och det du ville var väl att den skulle synas redan på skärmen?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna