ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Biskop i Göteborg 1671-1678  (läst 518 gånger)

2003-01-28, 08:40
läst 518 gånger

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej!
Har en Laurentius Thoreri Billichius f.1597 i Berg Skarab.län. som var biskop i Göteborg 1671-78. Nu undrar jag var i Göteborg han kan ha haft sitt säte? Kan det ha varit Domkyrkoförsamlingen Gustavi(där saknas vigda och döde för åren 1671-78)? Går det att finna hans dödsnotis(död 1678 1/1) och giftemål(han vigdes i Göterborg 1672 med en Anna Taggelia) någonstanns i Göteborgs kyrkoböcker? Har redan en hel del information via Herdaminnen, men det skulle vara kul att läsa dom aktuella notiserna. Har någon ett förslag var jag ska börja mitt sökande? Är lite osäker om detta är det bästa stället att lägga min förfrågan, men eftersom han var verksam i Göteborg...
 
Med vänlig hälsning Sari

2003-01-28, 16:41
Svar #1

Utloggad LarsOlof Lööf

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 897
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 22:48
    • Visa profil
Bästa Sari,
Eftersom kyrkböckerna för den aktuella tiden och den aktuella församlingen (DK) saknas kan Du aldrig få den uppgift Du söker. Däremot finns det säkert dessa uppgifter i Domkapitlets arkiv (Göteborgs Landsarkiv) och det är väl de som ligger till grund för Herdaminnet.
PS För närvarande arbetas det dessutom på ett nytt herdaminne för Göteborgs stift.

2003-01-28, 17:15
Svar #2

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Lars Olof!
Tack för tipsen, bara att kämpa vidare.
Den aktuella kyrkoboken i Göteborg där biskopen skulle ha funnits om inte just dom åren saknades  är alltså Domkyrkoförsamlingen Gustavi, synd att just dom åren saknades.                         En annan fråga när jag ändå är igång. Han begravdes i Mariestad där hans 1:a hustru var begraven, så han borde väl finnas noterad i dödeboken Mariestad alt.ev kyrkoräkenskaper?
 
Mvh Sari

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna