ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Löfgren  (läst 450 gånger)

2012-09-09, 13:49
läst 450 gånger

Utloggad Therese Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 406
  • Senast inloggad: 2014-02-14, 18:45
    • Visa profil
Sveriges äldsta innevånarinna
 
Från Fårösund skrifves till Idun: Förliden Kristi himmelsfärdsdag afled Gotlands och Fåröns, ja, helt visst hela vårt lands äldsta innevånarinna, änkan Gertrud Löfgren i den höga åldern af 104 år 5 mån. 21 dag. Hon hade varit gift tvänne gånger och sörjes af barn och barnbarn, flere af dem bosatta i Amerika.
 
Farmor, som hon kallades, bodde på Hamars gård på Fårö och var de sista åren blind, men trots detta kunde man ofta nog få se den kära gamla i sin ensamhet gå omkring och med noggrannhet städa sitt lilla rum, då barnen voro sysselsatta på annat håll. Många glädjestunder hade jag hos den kära gamla, som talade med glädje och lust om sina ungdomsminnen och som med samma intresse deltog i de dagliga bestyren, dem hvar och en af familjen skulle uträtta. Intressant och hjärtlig i sitt tal om allt och alla var den gamla, och det är med saknad och djup tacksamhet jag nu går att binda en enkel krans till hennes graf.
 
Öfvertygad som jag är om att Iduns läsare gärna vilja se den hundraårigas bild, sänder jag den härmed, beklagande att hennes vackra hår, som hon var särdeles glad åt, likväl täckes af den vanliga hufvudduken. Ömt och hjärtligt har hon vårdats af barn och barnbarn, och ett älskadt och vördadt minne lämnar hon efter sig på vår lilla, ensamma ö, där hon tillbragt hela sitt lif.
- CE.
 
Ur Idun nr 40, 1899.
 
 

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna