ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Porträtt av okänt par, möjligen från familjen Lampa  (läst 1324 gånger)

2013-04-29, 11:46
läst 1324 gånger

Utloggad Anna Scheutz

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 64
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 18:40
    • Visa profil
    • scheutz.co.uk
Hej
jag hoppas få hjälp med att idenifiera dessa porträtt. Enligt min farmors adoptivpappa Vilhelm von Mühlenfels ska de föreställa ett par som heter Lampa i efternamn. Det ska i så fall röra sig om den släkt som härstammar från Daniel Lampa som var sämskmakare och kom från Königsberg, född omkr 1600?. Denna släkt kommer in på hennes adoptivmammas, Hilma Nordling, sida i släkten. Hilmas morfars mormor hette Anna Elisabeth Lisa Lampa och var född 1748.  Porträtten hamnade hos min farmor och finns numera i mina föräldrars ägo. Det vore roligt att faställa vilka de är och om de verkligen hör till släkten. I mitt fall endast adoptivsläkt, men för andra är det i så fall direkt släkt.
Tyvärr har jag inte fler uppgifter om dessa porträtt. Hoppas på tur.
 

2013-04-29, 14:29
Svar #1

Utloggad John Winblad von Walter

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2015-12-01, 22:05
    • Visa profil
Hej Anna!  Jag rekommenderar att du email copier av porträtten och den information du har till Svenska Porträtt Arkivet.  
 
Se:   http://www.nationalmuseum.se/sv/Forskning/Fototeketbildbyra-och-fotoarkiv-/Svens ka-Portrattarkivet-SPA/
 
Under åren har arkivet fotograferat målningar från runt om i landet i slott, herrgårdar, kyrkor, museer och privata samlingar. Kanske arkivet har redan målningarna i deras index, eller kanske arkivet har indexerat kopior av dem....
 
Mvh,
 
John Winblad von Walter
Carver, Minnesota, USA

2013-04-29, 23:45
Svar #2

Utloggad Anna Scheutz

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 64
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 18:40
    • Visa profil
    • scheutz.co.uk
Hej Johan
 
tack för ett mycket snabbt och bra föslag. Blir nästa steg i sökandet.  
 
hälsningar
Anna Scheutz
Bordon, Hants, UK
 
(Meddelandet ändrat av Schutzan 2013-04-29 23:47)

2013-11-10, 15:41
Svar #3

Utloggad Annika Fagerquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 217
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 21:24
    • Visa profil
Hej! Så spännande, hur har det gått? Daniel Lampa kom från Königsberg på 1600-talet. Hans son Claes var gift 2ggr. Min ana Sara Claesdotter Lampa födde i äktenskapet med Anna Möllenbeck. Efter hustruns tidiga död gifte han sig med Lucia Johansdotter Schick. Läs mer:  http://www.adelsvapen.com/genealogi/Lampa
Hälsningar
Annika Fagerquist

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna