ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Torsten Ludvig  (läst 3184 gånger)

2005-02-17, 16:48
läst 3184 gånger

Utloggad Lena Holm Wahlsten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 144
  • Senast inloggad: 2015-08-21, 19:10
    • Visa profil
Jag har en kopia av en målning av Julius Kronberg. Tavlan föreställer Romeo och Julia på balkongen och  kopian är signerad Torsten Ludvig. Min farfar hade ramaffär i Göteborg (Stockhomsgatan, tror jag)och efter vad jag hört målade denne Torsten Ludvig fler tavlor till affären på beställning. Jag har inget årtal men antagligen var det på 30- 0ch 40-talen. Någon som vet något om Torsten Ludvig?

2006-01-26, 22:09
Svar #1

Per-Axel Eriksson

Hej?!
Vi har en rätt stor marinmålning signerad Torsten Ludvig, 1918. Vet Du mer om konstnären? Den tavla vi har kommer från Göteborg, varför vi tror att det kan vara samma konstnär som Du nämner.
 
Hälsningar

2006-09-24, 16:23
Svar #2

Lena Kronberg

Hej Lena Holm Wahlsten
 
Ser att det är länge sedan du skrev ditt inlägg här, men hoppas ändå att du tittar in igen.
Kronbergs tavla Romeo och Julia på balkongen var länge ett populärt motiv att kopiera.
 
Hittade nyligen denna fråga på nätet:
http://www.antikviteter.net/antikprat/messages/180/142606.html?1158438556
 
Jag är barnbarnsbarn till Kronberg och är intresserad av allt som är Kronbergsrelaterat.
 
Har du ett fint foto av tavlan får du gärna mejla det till mig.
 
Mvh Lena Kronberg

2006-09-25, 15:02
Svar #3

Utloggad Lena Holm Wahlsten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 144
  • Senast inloggad: 2015-08-21, 19:10
    • Visa profil
Hej Per-Axel och Lena!
Jag har försökt ta reda på mer om Torsten Ludvig, men inte lyckats. Roligt att höra om någon mer som har en tavla av honom. Om den är målad 1918 var det nog innan min farfar hade ram/konstaffär i Göteborg. Min faster (död 2001) sa att T.L. målade till farfar på beställning. Till Lena: Jag har för mig att jag har ett foto ska i så fall maila det!
Mvh Lena

2007-03-19, 23:13
Svar #4

Mabel Larsson

Hej Lena Holm Wahlsten och övriga i inläggen om Torsten Ludvig!
 
Jag har en kopia av Ferdinand von Wrights målning ?Stridande tjädertuppar? signerad T Ludvig. Något årtal kan jag inte finna. Mina föräldrar köpte den av bekanta i Göteborg för 50kr i slutet av 40-talet.  
 
Mvh Mabel Larsson

2007-03-20, 15:17
Svar #5

Utloggad Lena Holm Wahlsten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 144
  • Senast inloggad: 2015-08-21, 19:10
    • Visa profil
Hej Mabel!
Roligt att höra om fler av Torsten Ludvigs verk. Jag har försökt ta reda på vem han är men inte lyckats - ännu! Jag har en kusin och en ingift farbror som skulle kunna veta. Jag antar att Torsten Ludvig är hans artistnamn, så det kan vara knepigt att hitta honom.  
Jag ska leta vidare!
Lena

2018-10-25, 21:04
Svar #6

Utloggad Heléne Karlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2019-12-20, 16:04
    • Visa profil
Väldigt gammal fråga men här kommer ett litet svar. Han hette Torsten Ludvig Jacobsson. Målningar signerade han T (ser ut som ett J) L Weideman eller Torsten Ludvig. Han föddes 22 september 1885 och dog 1956 och var min gammelmorfar.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna