ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anders Rasmusson död 1834-08-02 i Göteborg.  (läst 717 gånger)

2006-10-19, 12:39
läst 717 gånger

Maria Ås

Är det någon som möjligtvis sett en dödsruna på Anders? Han var bosatt med fru och barn i Morlanda socken men dog av någon anledning i Göteborg 1834, bara 40 år gammal. Skulle vilja få reda på var och varför. Jag vet att koleran härjade gbg det året så det är en trolig dödsorsak men jag skulle vilja få det bekräftat.
 
Anders Rasmusson
f.1794-02-06
d.1834-08-02
Gift man
Bosatt i Morlanda

2006-10-19, 16:33
Svar #1

Maria Ås

Tror jag kan ha hittat honom men jag skulle behöva hjälp med att läsa. Det är fjärde notisen på högersidan på GID:897.55.76300

2006-10-20, 12:21
Svar #2

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Hej Maria!
 
Sitter och tittar i Göteborgs Kristine E I:1 (innehåller bl a dödbok 1833-1860, förd av den tyske kyrkoherden), men där finns ingen Anders Rasmusson (i vart fall inte på sid 12-13). Dock dog de flesta av just kolera.
 
Är det rätt sida (det blir ju rätt svårt när man använder ett GIDnr och inte korrekt arkivbeteckning när man källhänvisar)?
 
Mvh
 
Gabriel

2006-10-20, 17:58
Svar #3

Maria Ås

Jo men står det inte Anders Rasmusson på fjärde raden uppifrån på sida 13 i E:1? Andra döda den 8:e. Hans namn är inte understruket och det är en anteckning framför som jag inte förstår så det kan hända att jag missuppfattat det hela. Men det står ett -- tecken efter namnet så jag uppfattar det som att han skulle ha avlidit i kolera. Sen står det att han skulle vara 32 år men det stämmer inte med mina uppgifter.

2006-10-20, 19:07
Svar #4

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Hej igen Maria!
 
Jag misstänkte att det kunde vara den notisen du syftade på. Men där står det Anders Andersson och det gör det i dödboken som fördes av den svenska kyrkoherden också fr o m 1774 fördes Göteborgs Kristine församlings böcker i dubbla exemplar på tyska och svenska. I den svenska dödboken kan man också utläsa Anders Anderssons yrke, lantvaktmästare.
 
Bild av notisen på tyska från Göteborgs Kristine E I:1, s 13:
 

 
Bild av notisen på svenska från Göteborgs Kristine C II:3, s 696:
 

 
Båda bilderna från Arkiv Digital.
 
Så du får tyvärr fortsätta att leta efter Anders Rasmusson. Eventuellt skulle man ju kunna tänka sig att han avlidit i Göteborg, men att han inte är inskriven i någon dödbok där utan att prästen istället har valt att skicka en attest till kyrkoherden i Morlanda om dödsfallet, men oftast brukar i sådant fall även dödsnotisen vara inskriven i respektive församlings dödbok utan att räknas i statistiken.
 
Lycka till i det fortsatta sökandet!
 
Mvh
 
Gabriel

2006-10-20, 21:39
Svar #5

Maria Ås

Tusen, tusen tack!! Då kan jag avskriva denne man.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna