ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anders Berg yrke volontär  (läst 529 gånger)

2004-01-29, 18:36
läst 529 gånger

Utloggad Inger Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 129
  • Senast inloggad: 2015-07-10, 22:56
    • Visa profil
Jag söker min fars Mf farfar och farmor - Anders Berg, yrke volontär och hans hustru Anna Chatrin Jönsdotter, troligen född 1784. Jag vet att de 1823 bodde i Karl Johans församling i Göteborg, där deras son Carl Gustaf (Andersson) är född 1823-11-05. Är det någon som vet deras vidare öden, vart de kom ifrån etc. Carl Gustaf flyttade senare till Harestad i Bohuslän där han gifte sig med Beata Petersdotter (född i Torsby). De fick 9 barn däribland min fars morfar Karl Edvard Carlsson Berg (född 1862-03-25 i Harestad. Karl Edvard flyttade till Lundby i Göteborg 1889, där han bodde till sin död. Min farmor och far är födda i Lundby.
Är det någon som kan hjälpa mig vore jag mycket tacksam.
Hälsningar Inger

2006-10-30, 17:28
Svar #1

Utloggad Inger Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 129
  • Senast inloggad: 2015-07-10, 22:56
    • Visa profil
Jag har nu hittat mer om Anders Berg. Kanske någon annan kan ha glädje av detta därför vill jag tala om vad jag funnit.
Anders Berg flyttar med familjen till Marieberg församling, som senare blir Karl Johans församling, någon gång mellan 1818 och 1821. De kom då ifrån Nya Warfet i Göteborg. Anders var Corpral. Familjen var, förutom Anders född troligen 1788, hustrun Anna Chatrin född ca 1786, barnen Efraim född 1813 osäkert var, Carolina f 1818 i Nya Warfvet, Gustafa f 1821 i Marieberg och Carl Gutaf f 1823 i Karl Johan. I Karl Johans dödbok hittar jag avskedade corpralen Anders Berg som dör av slag den 10 april 1825.

2006-10-30, 20:44
Svar #2

Utloggad Harriet Hogevik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 721
  • Senast inloggad: 2013-03-05, 06:25
    • Visa profil
Hej Inger!
 
Kan kanske vara av intresse för dig att veta att flera av de större bostadsbyggnaderna på Nya Varvet uppfördes åren 1815-1817; detta gäller i varje fall de båda flyglarna på var sida om all?n (fast all?n kom först nästan hundra år senare när det hade blivit militäranslag över när Sverige slapp krig mot Norge vid unionsupplösningen). Har du någon angivelse mer exakt om var inom Nya Varvet man bodde när Carolina föddes?
Mvh Harriet

2006-12-25, 20:15
Svar #3

Utloggad Inger Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 129
  • Senast inloggad: 2015-07-10, 22:56
    • Visa profil
Hej harriet!
Ursäkta att jag inte har sett ditt svar förrän nu. Det var intressant veta lite mer om Nya Varvet. Tyvärr vet jag inte exakt var Carlolina föddes , Har hittat henne i föedelseboken och där står inte exakt var.  
Efraim föddes inte 1813 som det står i husförhörsboken för Marieberg, utan hans födesledatum var 1814-07-28 i Göteborgs Amiralitetsvarvsförsamling.  
Har inte riktig kläm på alla församlingarna i forna tider i Göteborg, men kanske hörde Amiralitetsförsamlingen och Nya Warvet ihop på någt sätt???
Hälsnignar Inger

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna