ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hanna Lundborg Umeå  (läst 1306 gånger)

2010-05-25, 10:44
läst 1306 gånger

Utloggad Kent Hortlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 18:43
    • Visa profil
    • Originallitteratur till fordon
Hanna Lundborg startade enligt olika källor sin verksamhet i Umeå 1884 och avled 1931.
Vad jag upplever som en stor brist i Porträttfynd är att de olika logotyperna inte sorteras på något vis. Jag har inte heller hittat någon förteckning på annat håll.
Just nu har jag ett kort som jag skulle behöva datera mera exakt och då skulle sådan information vara ovärderlig.
Har någon mer information om Hanna Lundborg i Umeå?
Var hon verksam som fotograf ända tills hon avled?
Vilket datum avled hon?

2010-05-25, 16:57
Svar #1

Utloggad Annika Lidén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 165
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 16:01
    • Visa profil
Hej Kent.
Jag har tidskriften Västerbotten, nr 1 från 1982. Där står det om Hanna Lundborg, född i Stockholm 24/9 1858, död 30/9 1931. Arbetade som kopist hos umefotografen F M Strindberg fram till 1879. Flyttade till Piteå 1882, sedan till Stockholm och därifrån tillbaka till Umeå 1883 då hon övertog Strindbergs ateljé. Hade på 1890 talet atelje på Renmarks esplanaden i kv Audumbla. Senare hade hon ateljé på Magasinsgatan 5. Under 1890 talet hade hon filialer i Vännäs, Vindeln, Nysätra och Lövånger. I början av 1900 talet hade hon ateljéer i Lycksele och Robertsfors. 1892 gick hon kurs i Stockholm och kunde därefter erbjuda aristofotografier - ett nytt utförande av visitkort.
Detta är vad jag hittat i denna tidskrift.
Mvh Annika.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna